Om Stockholm Fashion District

Stockholm Fashion District är en unik och innovativ affärsmötesplats med digitala och fysiska showroom öppna 365 dagar om året, modeveckor med fokus på handel som samlar svenska och internationella varumärken och inköpare, forum för kreativitet och skapande samt vidareutveckling vid seminarier och utbildningar. Distriktet besöks årligen av designers, e-handel, retail, internationella delegationer, intressenter och andra modeentusiaster.

Välkommen till Stockholm Fashion District.

Läs mer om våra plattformar, aktiviteter och event nedan.

Stockholm Showroom

Stockholm Showroom består av 10 000 kvadratmeter och 85 showroom med svenska och internationella varumärken inom mode. Stockholm Showroom invigdes i februari 2016 och här görs dagliga affärer och nya kontakter knyts vid aktiviteter, event och modeveckor.

På Stockholm Showrooms fem våningsplan presenteras herrkläder, damkläder, barnkläder, accessoarer och underkläder på ett personligt och professionellt sätt för att effektivisera och underlätta för butiksägare, e-handel och inköpare. Här bjuder vi alltid på en kopp kaffe eller ett glas bubbel till dig som är vår gäst. Ta den snabbaste vägen upp till ditt möte eller botanisera på de fem våningsplanen efter något nytt, unikt eller det som flyger av hyllorna hos andra.

Välkommen året runt, vid event och vid bokade möten.

Stockholm Shoe House

Stockholm Shoe House består av tre våningsplan med svenska och internationella varumärken inom skor. Det är också hjärtat av den svenska skobranschen och värd till varierande event för inköpare, butiksägare, e-handel och deras team, skoproducenter och deras handelspartners. Stockholm Shoe House har vuxit organiskt och sedan grundandet 2009 byggts ut i fem etapper för att ge utrymme till starka representanter från Sverige och världen.

Sneakers-älskare behöver ibland en dressad sko och den som går i klackar går ibland i skogen! Oavsett om du letar efter något unikt eller vill se nyheterna hos de mest välkända varumärkena har du kommit rätt. Dam, herr, barnskor, sport eller outdoor. Titta på de nya modellerna och färgerna i lugn och ro, stäm av vad som fungerat bäst för andra med din leverantör och kollegor i branschen, kanske kan ett nytt segment eller en favorit med nya detaljer vara det kunden längtar efter utan att veta om det?

Välkommen till 4200 kvadratmeter och 55 showroom som är öppna året runt vid bokade möten och event.

I tillägg arrangeras Inköpsdagar i Varberg två gånger per år.

Textil & produktion

I Stockholm Fashion District ryms textil och tillbehör, så som knappar, dragkedjor, labels och mycket annat, för designers och inköpares produktion. Nordic Fabric Fair (tidigare Preview Fabric & Accessories) är något så unikt som en internationell, men greppbar, kreativ textilmässa i Skandinavien. För många designers börjar den nya säsongen till lika stor del här som vid skissbordet. Inom väggarna för denna mässa ryms stor kunskap hos de experter på textila material och tillbehör som deltar. Här presenteras de nya textilkollektionerna före de internationella mässorna. Vi bjuder även in pop up-dagar, så som Textile Day, där representanter av internationella väverier och fabriker möter Skandinaviska designers.

Fashion Week Trade
med showroom & guest brands

Två gånger om året i februari respektive augusti arrangeras Fashion Week Trade i Stockholm Fashion District och online. Vi presenterar då ett spännande program baserat på ett tema som tas fram varje säsong utifrån den omvärldsanalys vi gör och slår upp dörrarna till alla showroom och presenterar fantastiska gästutställare. Vårt fokus är att vara en värdeskapande och intressant mötesplats för effektiva affärer. Ny kunskap, nya kontakter och inspiration får du som en bonus.

Encouragement for Action

Encouragement for Action instiftades 2018 av Stockholm Fashion District som ett uppmuntranspris och en utställning med syfte att uppmuntra till hållbarhet och utveckling i modeindustrin. Stockholm Fashion District arbetar alltid inkluderande och tillsammans med en namnkunnig jury, viktiga organisationer och intressenter i vårt nätverk tilldelar vi selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg och som inspiration till andra att fortsätta utveckla sin hållbarhetsresa. På detta sätt bidrar Stockholm Fashion District till att skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår industri.

Philip Warkander, lektor i modevetenskap vid Lunds universitet, är ordförande i det etiska rådet samt författare till det förord som ramar in vad hållbarhet i modeindustrin innebär.

En kurerad utställning av nominerade och tidigare vinnare med utgångspunkt i de 17 globala hållbarhetsmålen presenteras i samband med tillkännagivandet av vinnarna och gör sedan olika nedslag. Tidigare har den bland annat presenterats på World Trade Day, under Fashion Week Trade samt Preview Fabrics & Accessories i sin helhet.

Läs mer om EFA här.

Nordic Lab

Alla branscher behöver ett laboratorium för växande företag. En plats där unga företag kan möta verkligheten, där de får möjlighet att samla erfarenhet inför framtida utmaningar och visa sin unika design. Det är därför vi har skapat Nordic Lab.

Under Nordic Lab samlar vi experter med stark förankring i modeindustrin eller inom sitt område för att hjälpa medverkande varumärken att addera kunskap och erfarenhet till sitt företag. Erfarenheten kan sedan hjälpa dem att förstärka dess berättelse, värderingar och uttryck. Här kan nya varumärken och designers interagera med butiker, bredda sitt nätverk av inköpare samt bygga relationer med andra varumärken, agenter och säljorganisationer. Vårt mål är att skapa en plattform där vi kan bidra till att bygga globala modemärken från Norden för framtiden.

Nordic Lab arrangeras årligen i februari i Stockholm Fashion District och efter detta avstamp är vår förhoppning att de medverkande får fortsatt nytta av nätverket och testar sina nya kunskaper under hela det kommande året.

Nätverksgrupper

Stockholm Fashion District är grundat och drivs av Association of Trade Partners Sweden. Trade Partners Sweden arbetar för att skapa förutsättningar för att våra medlemmar ska bli framgångsrika. Detta gör vi genom att aktivt medverka och påverka utvecklingen inom våra medlemmars branscher. Stora insatser görs även inom juridiken för att skydda frihandel och därmed förbättra affärsmöjligheterna för agenter, distributörer, importörer och andra som driver sina verksamheter i internationell miljö.

Under taket för Trade Partners Sweden och i Stockholm Fashion District samlas flera branschfokuserade nätverksgrupper, viktiga forum för aktuella och specifika frågor. Vill du vara med i gruppen för mode, skor, textil, inredning, underkläder och väskor? Butiksägare och inköpare är välkomna till Buyers Club. Kontakta oss gärna så berättar vi mer!

Seminarium & utbildning

Stockholm Fashion Districts utbildningar och seminarier vänder sig till företag med tillväxtpotential inom design- och modeindustrin. Du kan vara verksam i butiksledet, inom ett designföretag, som designer, agent eller distributör, marknadschef, säljare eller CEO. Genom ett nära samarbete med gästföreläsare som är aktiva i näringslivet och experter inom områden modeindustrin identifierat som viktiga ser vi till att svenska design- och modeföretag får exklusiv tillgång till unik kompetens. Detta kräver annars år av praktisk erfarenhet eller en budget som bara storföretag kan matcha. På detta sätt främjas en positiv branschutveckling och stark nationell tillväxt. Den svenska design- och modeindustrin tar ännu ett kliv framåt mot att bli världens skarpaste företagare.

Association of Trade Partners Sweden

Association of Trade Partners Sweden grundades 1914 och har lång erfarenhet av att förbättra möjligheten till affärer för företag, bland annat genom affärsmötesplatser. Trade Partners Sweden är grundare av och driver Stockholm Fashion District och under vårt tak arrangeras fackmässor och digitala nätverksmöten för branscher som inredning, mode, skor & textil.

Vårt uppdrag är att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra medlemmar. Vi är den partner som många företag saknar och behöver för att deras verksamheter ska utvecklas och bli framgångsrika.

Alla företag – stora som små, etablerade som nystartade – har startat på likartade sätt. Med ett möte eller en idé. Vad som sedan gör att vissa lyckas beror på en mängd olika saker. En sak som garanterat påverkar är hur man agerar när det dyker upp utmaningar längs vägen. Avtal ska ingås, kontrakt ska skrivas, varor ska säljas och marknadsföras. Ett medlemskap i Trade Partners Sweden kan göra hela skillnaden.

Hitta till Stockholm fashion district

Stockholm Fashion District ligger i Nacka strand, Stockholm.