Månadens butik december: Känsla och Smak

Månadens butik för december är Känsla och Smak, en butik som sedan starten 2015 har blivit en destination för kvinnor mitt i livet som uppskattar kvalitet, variation och personlig service. Känsla och Smak, grundad av Rebecca tillsammans med hennes mamma Maria, startades vid Odenplan med målet att skapa en butik där kunden alltid står i centrum och där ett noggrant utvalt sortiment erbjuder både klassiska och trendiga plagg som håller över tid.

Tio år senare har företaget växt med en andra butik vid Mariatorget, Känslan, samt en växande webbutik. Tillsammans erbjuder de kunderna både en fysisk och digital upplevelse, där inspiration och service går hand i hand. Vi pratade med grundarna om hur butiken har utvecklats, vad som gör deras sortiment unikt och vilka trender som inspirerar dem just nu.

Kan ni berätta lite om Känsla och Smak – hur började allt och hur har butiken utvecklats genom åren?
Känsla och smak öppnade vid Odenplan 2015 av mig, Rebecca och min mamma Maria. Tanken var att butiken skulle vara en destination för kvinnan som eftersöker ett brett utbud av kvalitetskläder och med stor variation av varumärken. En butik med ett gediget servicetänk, alltid med kunden i fokus. 10 år senare har företaget utvecklas och vi har numera även en butik vid Mariatorget; Känslan, samt en webshop.

Ni riktar er till kvinnor mitt i livet som uppskattar kvalitet och personlig service – hur märks det i mötet med era kunder?
Bland annat genom att vi har förmånen att ha många återkommande kunder som kommer regelbundet och vill ha hjälp att komplettera med plagg till garderoben. Vi har en oerhört duktiga och kompetenta butikssäljare som alltid är ute i butik, redo att möta kunderna.

Ert sortiment är brett och noggrant utvalt – vad letar ni efter när ni väljer in nya varumärken och kollektioner?
Tanken är att erbjuda ett brett sortiment med plagg av god kvalitet och med bra passform. Att hitta plagg i olika prissegment för att kunna nå bredare ut bland kunderna utan att ”tappa stilen”. Sortimentet ska vara ”klassiskt med en twist” och ambitionen att plaggen ska passa och hålla i flera år.

Att jobba med sortimentet är bland det roligaste och mest utmanade i dag. Personligen tycker jag att det är en väldig balans att jobba med att hålla fast vid en stil och ett koncept, samtidigt som det är oerhört viktigt att inte ”nischa” in sig för mycket på något. Att försöka vara lyhörd för vad kunderna efterfrågar samtidigt som du alltid måste gå till dig själv och fråga ”tror jag att det säljer”?

Byxor är er specialitet – vad gör just det sortimentet så uppskattat av kunderna?
Att prova byxor är för många det jobbigaste plagget att prova och vi har därför gjort det lite till vår grej att kunna erbjuda många olika modeller och varianter för att kunna serva kunden så bra som möjligt. Vi håller även fast vid många ”basmodeller” som vi arbetat med i flera år, detta för att kunderna ska kunna komma tillbaka och hitta samma omtyckta modell men kanske komplettera med en ny färg mm. 

Ni finns både vid Odenplan och Mariatorget samt online – hur kompletterar butikerna och webben varandra?
Jag brukar likna det lite med restaurangbranschen; Känsla och Smak vid Odenplan är som våran stora huvudrestaurang, till den har vi vår ”bakficka” Känslan vid Mariatorget som är mindre till ytan och har en lite annan meny.
Odenplan har en lite mer klassisk inriktning och ett bredare utbud av tex ytterplagg, byxor och festligare plagg. Mariatorget har en något ”trendigare” inriktning.
Webbutiken baseras på butiken vid Odenplan och är ett bra komplement! Även ett digitalt skyltfönster och många kunder tittar in i webbutiken innan de kommer till butiken för att på så sätt förbereda sitt besök. Mariatorget har i dagsläget ingen webbutik utan istället tydligare fokus på sociala medier

Vad tycker ni är mest inspirerande just nu inom mode och trender?
Jag tycker att det är väldigt spännande med den stora variationen av neutrala färger och nya ”basfärger”. I dag är det inte alls lika mycket svart som det var för 10 år sedan. Vi har sett, och fortsätter se, ett skifte över till att många som tidigare alltid valde svart numera även väljer olika nyanser av brunt, mullvad, marint, offwhite mm. Även att det idag inte är lika stort fokus på tydliga ”höst” och ”vår” färger. Brunt och vinrött exempelvis ser vi väldigt mycket till våren och sommaren 2026 samtidigt som ljusblått har blivit en tydligare ”året runt färg”.

Nyheter