Månadens butik oktober: Rappes

Från en liten butik i familjens hus till dagens 200 kvadratmeter i Nynäshamns centrum, Rappes har vuxit med sina kunder i tre decennier. Med känslan av ”hemma hos”, personlig service och ett brett sortiment, är de lika mycket stilrådgivare som butik. Idag möter de kvinnor i alla åldrar med allt från klassiskt dressat till trendiga nyheter och med mamma 87 år och pappa 85 år fortfarande aktiva i verksamheten är familjekänslan starkare än någonsin. I år firar dessutom Rappes 30 år.

Kan ni berätta lite om Rappes – hur började allt och hur har resan sett ut fram till idag?
Allt började när mina föräldrar hade en tom butikslokal i sitt hus och föreslog att vi skulle starta något tillsammans. Eftersom de tidigare drivit ur- och guldbutik i 25 år fanns både erfarenhet och ett etablerat namn, och på den vägen är det, nu 30 år senare firar vi jubileum. Jag minns att vi sålde mängder av stretchjeans som var nytt på den tiden, och att kunder betalade med check eller kort som vi drog manuellt. Nu känner man sig nästan lite lastgammal när man tänker på det! Efter ungefär ett och ett halvt år flyttade vi butiken till centrum, och för tio år sedan byggde vi ut till dagens yta på cirka 200 kvadratmeter. Mamma, som nu är 87 år, arbetar fortfarande med oss och gör många av klädändringarna, och pappa, 85 år, hjälper till med allt pappersarbete.

Ni beskriver er som personal shoppers med lång erfarenhet – hur märker kunderna av det i butiken?
En kund beskrev oss nyligen som ”personal shopping, men gratis”, vilket vi tyckte var en väldigt fin sammanfattning. Vi är noga med att möta kundernas behov, men samtidigt får vi dem ofta att våga prova något utanför sin komfortzon genom att ge förslag på vad vi tror skulle passa. Eftersom vi har koll på vad många av våra stamkunder köpt tidigare kan vi också hjälpa dem att bygga vidare på en garderob som håller över tid.

Ni har många stamkunder runt om i Stockholm – vad tror ni är hemligheten bakom den lojaliteten?
Vi tror att känslan av ”hemma hos” är en stor del av hemligheten. Många upplever att de känner sig hemma hos oss. Vi har dessutom haft samma personal länge, vilket ger trygghet och kontinuitet. Våra kunder uppskattar också att vi är aktiva på sociala medier varje dag, vilket gör att de alltid är uppdaterade kring nyheter i butiken.

Hur skulle ni beskriva butikens sortiment och stil – vad kan kunderna hitta hos er?
Vi erbjuder ett stort och brett sortiment, med särskilt fokus på byxor. Här finns kläder som passar kvinnor i olika åldrar och för olika tillfällen, alltid med kvalitet och stil i fokus.

Ni vänder er till kvinnor i alla åldrar – hur arbetar ni för att möta olika behov och önskemål?
Genom vår erfarenhet kan vi anpassa oss efter olika behov och önskemål, oavsett ålder eller stil. Vårt mål är alltid att möta kunden där hon befinner sig, men också att inspirera henne till att våga prova något nytt som hon kanske inte själv hade valt.

Vad tycker ni är mest spännande just nu inom mode, och ser ni några trender som inspirerar er extra mycket?
Just nu är det väldigt roligt att det klassiska och dressade modet är på väg tillbaka, men med en trendigare twist. Vi ser till exempel hur kostymbyxan gör revansch, gärna tillsammans med en snygg skjorta i fuskmocka. Stickade tröjor kombinerade med vida jeans, inte minst i manchester, är också populärt. Färgmässigt säljer vi mycket vinrött, brunt och kamelfärgat just nu. Personligen älskar jag alla vida byxor och de långa ullrockar som vi precis fått in.

Nyheter