Stockholm Fashion District, Sveriges handelsplats för mode, bidrar till betydande tillväxt inom svensk modeindustri. Det rekordstora deltagandet av både svenska och internationella aktörer under modeveckan för handeln, Fashion Week Trade, 11-15 augusti, som arrangeras i distriktet, bekräftar Sveriges attraktionskraft och exportpotential. Med över 700 varumärken på plats, markerar Sverige sig som en ledande modedestination.
Fashion Week Trade fungerar som en motor i modehandeln – för tillväxt, innovation och hållbar utveckling. Det är möjligt genom att samla både de kreativa och kommersiella krafterna av designers, varumärken, agenter, återförsäljare, akademi och organisationer, vilket stärker både import och export.
”Vi har återskapat Sveriges modemässa, vilket är en viktig förutsättning och möjlighet för tillväxt av mode, både i Sverige och internationellt”, säger Helena Waker, vd för Trade Partners Sweden och Stockholm Fashion District. Hon fortsätter:
”Det rekordstora deltagandet från internationella varumärken likväl som premiumaktörer bekräftar Sveriges attraktionskraft som modedestination. Kunskapsutbyten, kontakter och exportmöjligheterna är större än på många år.”
Under veckan fylls distriktet av modeföretag i drygt 140 showrooms och två stora mässhallar. Över 700 varumärken och företag deltar och nytt är att Bestseller, en av Europas största modekoncerner, stärker sin närvaro ytterligare i Stockholm genom att ställa ut med ett flertal av deras varumärken.
Ett växande segment i Stockholm Fashion District är premiumvarumärken inom både dam och herr. En ny etablering är exempelvis Teko Trading Agency som har öppnat i Stockholm Showroom med varumärken som MooRER, Jacob Cohën och Bob Wolf.
Under Fashion Week Trade samlas aktörer i branschen för relevanta affärsmöten, men även för seminarier, utställningar, lanseringar och branschmingel – som också ingår i programmet.
Modebranschen i medvind
Nya siffror från Svensk Handel visar att modehandeln i Sverige har återhämtat sig. I juni ökade försäljningen av kläder med 10,1 procent och skor med 12,4 procent – den största ökningen hittills i år.
”Det är en tydlig signal om att konsumtionsviljan finns. Vi tror på en gynnsam framtid för svensk modehandel, särskilt när det kombineras med kreativitet, svenska värderingar, samarbeten, innovationer och ökad internationell synlighet.” säger Helena Waker.
Den svenska modeindustrin står i dag för 0,7 procent av BNP och sysselsätter över 40 000 personer. Exportvärdet har mer än fördubblats det senaste decenniet och uppgår nu till cirka 32 miljarder kronor. Genom Stockholm Fashion District får branschen en naturlig arena för affärer, innovation och kunskapsutbyte – i linje med den nationella Team Sweden-strategin för hållbar export och samverkan mellan näringsliv och offentliga aktörer.
Fashion Week Trade pågår den 11-15 augusti i Stockholm
Länk till program och registrering finns här.
Länk till varumärkeslista finns här.
____________________________________________________________________________________________
Om Stockholm Fashion District
Stockholm Fashion District är Sveriges ledande affärsmötesplats för mode-, sko- och textilbranschen. Med 140 permanenta showrooms, 22 årliga evenemang och initiativ som Fashion Week Trade, Transformation Conference och SSEI (Swedish Shoe Environmental Initiative), erbjuder distriktet en plattform för export, affärsutveckling, hållbarhet och innovation.
Stockholm Fashion District är grundat av medlemsorganisationen Trade Partners Sweden, som företräder Sveriges agenter, distributörer och leverantörer, med över 110 års erfarenhet av internationell handel.
____________________________________________________________________________________________
Omnämnda i detta pressmeddelande
Stockholm Fashion District
https://www.stockholmfashiondistrict.se/
Trade Partners Sweden
https://www.tradepartnerssweden.se/
Svensk Handel
https://www.svenskhandel.se
Källa stilindex: https://www.svenskhandel.se/rapporter/stilindex-mars-2025
____________________________________________________________________________________________
Presskontakt
Malin Wasström, Head of Communications & Marketing, Stockholm Fashion District
+46 (0)76 518 90 17, malin@tradepartners.se
Pressbilder