De kan vinna hållbarhetspriset Encouragement for Action!

Under onsdagen offentliggör Stockholm Fashion District nomineringarna till det prestigefyllda priset Encouragement for Action. Fyra välrenommerade jurygrupper har i vardera kategori utsett 3-5 finalister som alla på sitt eget sätt visar vägen för en hållbarare modeindustri. Vinnarna presenteras vid en ceremoni den 10 augusti 2020 i anslutning till Fashion Week Trade.

Encouragement for Action instiftades 2018 av Stockholm Fashion District och är ett initiativ med syfte att uppmuntra företag att fortsätta på inslagen väg mot en hållbarare modeindustri.


Rådande pandemi har skapat en samhällsomvälvande situation och tillsammans står vi i modeindustrin inför nya utmaningar. Hållbarhetsfrågan är mer angelägen än någonsin och en påbörjad progression som inte får hamna i skymundan när världen återgår till det ”nya normala” vilket denna säsong blivit en viktig utgångspunkt för juryarbetet. De nominerade modeföretagen har alla en stark intention och patos att genom förändrade affärsmodeller och innovation skapa en hållbarare modeindustri.

Runt 80% av ett plaggs miljöpåverkan uppstår under produktionsprocessen. Av den anledningen är det viktigt att modebranschen tar sitt ansvar. Samtidigt är det viktigt att inte kompromissa med designuttrycket: Modeföretag måste bli klimatsmartare, men med bibehållen modegrad. Därför är det glädjande att så många av årets kandidater satsat på ökad klimatmedvetenhet i kombination med god design. Detta är något som är särskilt utmärkande för årets omgång, att inte bara hållbarhetsstrategierna blivit mer avancerade utan att även formspråket är genomgående starkt.”, säger Philip Warkander, lektor i modevetenskap, Lunds Universitet och ordförande i det etiska rådet för Encouragement for Action.

Årets upplaga av Encouragement for Action ger 16 företag inom modeindustrin möjlighet att sprida sitt budskap och sin hållbarhetsfilosofi i en större kontext.

För re:newcell innebar Encouragement for Action ett tungt bevis på att modebranschen tror på vår idé om att sluta kretsloppet för mode globalt. Det har givit oss viktig synlighet och hjälpt oss på vägen mot våra ambitiösa mål.”, säger Harald Cavalli-Björkman, marknadschef re:newcell och vinnare av kategorin Closing the loop vid Encouragement for Action 2019.

NOMINERADE 2020

fashion tech
Coloreel
Gemme Collective
Guringo Design Studio – Streamateria
Siptex
Wargön

fashion retail talks sustainability
Arkivet Second Hand
Asket
Cissi och Selma
Grandpa
House of Dagmar

closing the loop
Arkivet Second Hand
Remake, Stockholms Stadsmission
Södra (PET/CO separation)
XV Group

value-bearing sustainability
Arkivet Second Hand
Asket
John Sterner
Hope – A new standard
Seaquelle

Om Encouragement for Action
I juni 2018 instiftade Stockholm Fashion District Encouragement for Action, ett uppmuntranspris för att lyfta utvecklingen inom hållbarhet, digitalisering och fashion tech. Tillsammans med viktiga organisationer och intressenter i Stockholm Fashion Districts nätverk tilldelas selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska också ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg. På detta sätt vill medverkande organisationer vara med och skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i modebranschen.

Beskyddare av Encouragement for Action 2020 är BMW Bilia Group och Nacka Kommun.

Läs mer om Encouragement for Action här:
https://www.stockholmfashiondistrict.se/exhibition/encouragement-for-action/

Stockholm Fashion District har som ett av sina tre ledord att alltid verka inkluderande. Vill du också vara med och arbeta mot en hållbarare modebransch inom ramen för detta projekt eller har du andra frågor? Kontakta oss gärna!

Kontakt
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District +46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se

Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District +46 70 307 85 59, janike@stockholmfashiondistrict.se