Vinnare i Encouragement for Action-kategorin Fashion Retail Talks Sustainability

För att affärsidén inkluderar användande och återanvändande utan att kompromissa på identitet, personligt uttryck och stil.

Användandet av det digitala eller fysiska mötet med kunden till uppmuntran för konsument att göra hållbarare val kring hur och vad man konsumerar vid köptillfället. Försäljning ska betyda omtanke om kunden och alla led ska med på resan mot ett mer hållbart konsumtionssamhälle.

GRANDPA (2023)

Grandpa startades 2003 av vännerna Anders, Martin och Jonas med en grundidé om att vara en inkluderande mötesplats. En tanke om att vara något mer än bara en butik. Ett inspirerande ställe med schysst atmosfär och personlig service.

De erbjuder ett noga utvalt och kurerat sortiment av mode och livsstil, med tidlös design, hög kvalitet och höga krav på hållbarhet. Det som säljs ska tåla att slitas på med båda öga och hand. De uppskattar kontrasterna i livet och ser sig som en länk mellan mode och storstad och friluftsliv och natur.

Verksamheten ska drivas på ett sätt som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart ur ett långsiktigt perspektiv. De vill använda vårt inflytande till att skapa en positiv förändring mot ett mer hållbart samhälle.

Grandpa är: Good People, Good Products, Good Impact.

Foto: Rasmus Lindahl 

Houdini Sportswear (2022)

”Världen gråter för mindre. Färre grejer. Mindre föroreningar. Mindre hänsynslöshet. Men i jakten på mindre behöver vi göra mycket mer. Vi måste lära oss mer. Att älska mer. Vi behöver fler idéer. Mer mod. Fler små förändringar som blir stora. 

Nej, vi behöver inte mer kläder. Vi behöver kläder som kan mer. Vi behöver mer design som tar hänsyn till livet i all dess komplexitet. Företag som genererar mer än bara pengar. Teknik som gör verklig skillnad. 

Människor är inte byggda för att gå baklänges, men vi kan gå ganska fort när vi vet rätt väg framåt. Framåt till naturen.” 

– Houdini Sportswear 

Dedicated (2021)

Dedicated är ett svenskt klädmärke som grundades i Stockholm år 2006 och erbjuder tidlösa men unika plagg, med en kreativ prägel. För Dedicated är hållbarhet inte bara ett buzzword – det är kärnan i verksamheten och har varit en del av företagets DNA sedan dag ett. Deras produkter är tillverkade med respekt för alla i hela värdekedjan, från bomullsbönder och fabriksarbetare till designers och butikspersonal. Idag erbjuder de genomtänkt designade kollektioner för kvinnor och män, bestående av produkter skapade enbart i mer hållbara tyger som ekologisk bomull, återvunnen ull, återvunnen polyester och hållbart framställd Lyocell. Och eftersom kreativiteten ligger dem varmt om hjärtat, är de alltid på jakt efter nya kreativa personer att slå sig samman med. Detta har resulterat i en rad kapselkollektioner med allt från globalt kända artister, ikoniska fotografer och hyllade illustratörer, såväl som licensierade kollektioner med popkulturella fenomen som The Beatles och Twin Peaks. 

Arkivet Second Hand (2020)

Arkivet är ett modernt second hand-koncept som erbjuder kurerat mode för den trendiga och miljömedvetna kvinnan. Konceptet grundades av Caroline Hamrin i Stockholm år 2017 och idag har verksamheten fyra fysiska butiker och en online-plattform som är planerad att lanseras i december 2022. 

Arkivet har en affärsmodell med stor relevans för sin tid. Företaget har under sina första år bidragit till att normalisera den allmänna uppfattningen om begagnat mode och hanterar redan imponerande volymer, där mer än 200 000 modeprylar får nya ägare varje år. Arkivet har som mål att ta itu med klimatpåverkan som är förknippad med modeindustrin genom att uppmuntra till konsumtion av begagnade plagg, i motsats till nyproduktion. Dessutom bidrar Arkivet till att öka antalet användningsområden per plagg och uppmuntrar därmed till cirkulärt mode.  

“För oss på Arkivet handlar hållbart mode om att gå från slit- och-släng-konsumtionen till längre livscykler där kläderna kan leva vidare hos nya ägare” – Caroline Hamrin, grundare av Arkivet Second Hand. 

Nudie Jeans (2019)

Nudie Jeans bygger på en idé. Denna idé är i sin tur sammansatt av flera koncept, övertygelser och en god portion traditionell kämpaglöd. Strävan efter att göra det motsatta var en av de främsta anledningarna till att varumärket startades, även om det inte var ett mål i sig. Det var snarare passionen för så kallad dry-denim som satte riktiningen för varumärket. Det råa, obehandlade tyget hade vid den tiden fallit i glömska och var inte eftertraktat av allmänheten. 

Nudie Jeans miljöfilosofi fanns redan innan den första kollektionen designades. Då hade ekologisk bomull funnits ett tag, men mer eller mindre passerat i förbifarten. Efterfrågan på dessa tyger minskade. Tillförseln följde. Ännu en möjlighet att göra tvärtom. Driven av övertygelse och beslutsamhet tog processen för ett helt ekologiskt denimmärke fart. Andelen hållbara material har ökat med åren och sedan 2012 är alla Nudies jeans tillverkade av 100% ekologisk bomull. 

Filippa K (2018)

Filippa K:s hållbarhetsarbete omfattar både uthyrningstjänster och återvinning av plagg. Varumärket var tidigt ute med att erbjuda möjligheten att hyra kläder i butik – ett alternativ för kunden som kan hålla sin garderob uppdaterad genom att hyra istället för att köpa. Varumärket har sedan fortsatt att erbjuda plagg för uthyrning genom partners och inte direkt i deras egna butiker – och lärdomarna från att driva uthyrning har gått vidare i deras fortsatta uthyrning genom partners. Filippa K har även gett kunden möjlighet att lämna tillbaka sina gamla plagg, som antingen tvättas och repareras för att säljas igen via deras sajt eller i begränsade Filippa K-butiker. Varumärket arbetar också med återvinningspartners och innovatörer för att initiera återvinningsströmmar för de plagg som inte går att reparera. De har även fått finansiering för att testa en digital plattform för att spåra kostnaderna och tiden för att reparera och sälja de plagg de samlar in från konsumenter.