Vinnare i Encouragement for Action-kategorin Sustainable Identity

För sin starka identitet, transparens och tydliga ställningstagande.

En produkt eller ett varumärke som med sin hållbara identitet har tagit sig ut på marknaden genom storytelling. I samtalet om produkten eller varumärket blir vi medvetna om hållbarhet som en utgångspunkt, vilket följer med till mötet med omvärlden.

Brixtol Textiles (2023)

Brixtol Textiles startade i ett litet kök i Stockholm, Sverige cirka 2011 av två långvariga vänner Gustav Kjellander och Emil Holmström.

Tanken på att skiljas från traditionen och bryta konventionen drev märkets födelse och det blev manifestationen av en idé i form av kvalitetskläder inspirerade av en kombination av brittiska arbetskläder och 1960-talets modkultur.

Namnet ”Brixtol” är en kombination av det södra distriktet i London som heter Brixton och staden Bristol. Brixton, ett område där band som The Clash har sina rötter och City of Bristol, som är en av de sanna tillhållen för 1960-talets mode. Gustav och Emil tar med sig dessa element till varumärket, drar inflytande och kultur samtidigt som de behåller en svensk/skandinavisk känsla.

Foto: Rasmus Lindahl

Lars Wallin (2022)

Lars Wallin är en av få nordiska couture-designers i toppklass, med över trettio års erfarenhet. Under sin karriär har han designat ikoniska plagg för kungligheter, kändisar och stjärnor från hela världen. 

Varumärkets arv kommer från haute couture-världen och har starka influenser från franskt skrädderihantverk. En huvudsaklig inspirationskälla har alltid varit kvinnokroppen, men plaggets bärare är lika viktig. Detta med målet att designa unika klänningar designade för att hålla en hel livstid – så att du känner dig både trygg och bekväm i en blandning av unik och kraftfull glamour, chic stil och med en stor uppmärksamhet på detaljer. 

Foto: Linda Broström

Rave Review (2021)

Rave Review är ett Stockholmsbaserat varumärke som fokuserar på upcycling. Grundarna, Josephine Bergqvist och Livia Schück, träffades under sina studier på Beckmans Designhögskola och startade efter examen Rave Review. Deras mål var tydligt – branschen måste förändras totalt om den överhuvudtaget ska ha någon chans att överleva. De började skapa exklusiva kläder av redan befintliga material, främst hemtextilier. Deras vision är att förändra branschen till att bli mer hållbar, samtidigt som de inspirerar modevärlden. 

Foto: Marc Asekhame @Bomba

Asket (2020)

Asket grundades 2015 av August Bard Bringéus och Jakob Dworsky. Asket har ett uppdrag att stoppa överkonsumtion och återställa värdet för klädindustrin. Tillvägagångssättet är enkelt: avskaffa säsongsbetonade kollektioner som bara ger upphov till en cykel av snabba konsumtionsvanor och ersätt den med en enda permanent kollektion av hög kvalitet och med tidlösa plagg – producerade under full transparens och ansvar. 

Bite Studios (2019)

BITE är ett lyxigt varumärke för kvinnor med ett uppdrag att skapa kompromisslöst hållbara, men samtidigt eftertänksamt designade plagg. Varje plagg är handgjort och noggrant skräddarsytt för att säkerställa den perfekta passformen. BITEskläder är designade för att vara exceptionella och för att stå emot tidens påfrestningar. De gör noggrann research på sina material för att hitta den finaste kvaliteten på naturliga organiska fibrer, återvunna textilier samt textilier med låg miljöpåverkan, som alla är kompletta med både miljöcertifieringar och sociala certifieringar. 

BITE grundades 2016 av ett kollektiv av kreativa hjärnor baserade mellan Stockholm och London. De strävar efter att använda sina kollektiva resurser och erfarenheter för att förändra sättet de skapar och bär sina kläder. 

BITE står för: By Independent Thinkers for Environmental Progress 

På fotot: Astrid Olsson som tog emot priset för Bite Studios 2019.

Swedish Stockings (2018)

Varje år produceras åtta miljarder par strumpbyxor som bärs en gång och sedan kasseras. Detta gör textilindustrin till den näst mest förorenande industrin i världen. Strumpbyxor är gjorda av råolja och produktionen är mycket skadlig för miljön. Swedish Stockings har revolutionerat marknaden med sina slitstarka strumpbyxor. Utöver att erbjuda fantastisk kvalitet, producerar de med förnybara energikällor från återvunnet material, renar allt vatten efter avfärgning och säkerställer att deras fabriker är ”zero-waste”. 

Det senaste tillskottet i Swedish Stockings produktbibliotek är möbler i samarbete med möbeldesignern Gustaf Westman. Borden är tillverkade av gamla strumpbyxor och består av 80–350 strumpbyxor som återvunnits genom Swedish Stockings återvinningsprogram. Märket är världens första miljövänliga strumpbyxemärke och de tror att världen behöver fler innovativa och miljömedvetna produkter för att leda vägen. De är stolta över att kombinera hållbarhet, kvalitet och snygg design – och hoppas att deras kunder ska känna samma stolthet över att bära dom.