Hack Your Closet-medgrundaren Mikaela Larsell Ayesa: ”Man behöver vara resurseffektiv och tänka att ditt så kallade skräp är någon annans primära resurs”
Det är ingen nyhet att vi, för vår världs skull, behöver se över de sätt som vi idag producerar, köper och nyttjar kläder. Detta likväl som att behovet av nya, hållbara lösningar fortsatt är stort. Ett företag som byggt sin verksamhet som ett svar på denna problematik är företaget Hack Your Closet, som erbjuder kunderna en prenumerationstjänst på kläder. Stockholm Fashion District har träffat Mikaela Larsell Ayesa, en av företagets grundare, för en intervju. Nedan kan du bland annat läsa om hur Hack Your Closet själva jobbar med hållbarhet, Mikaelas tips på hur företag kan se över sina processer samt hur man som företag kan inspirera kunden till att göra mer hållbara val.
För läsare som eventuellt inte känner till dig sedan innan, vem är du och vad har du för bakgrund?
Jag är COO och medgrundare till Hack Your Closet (HYC), en prenumerationstjänst för kläder som startades år 2019 av min medgrundare Lisa Gautier. Det är en tjänst som ger tillgång till en garderob innehållande mer är 65.000 plagg och där du matchas med kläder som motsvarar din stilprofil. Det är med hjälp av data och våra fantastiska personliga stylister som du får hem fyra rekommenderade plagg varje månad, som du får använda i fyra veckor innan du skickar tillbaka dem och får nya rekommendationer.
Jag är civilingenjör i grunden och har gått Design och Produktframtagning på KTH med en master i Innovationsledning. Innan Hack Your Closet har jag jobbat på olika startups, men också på större företag med mindre uppdrag, främst inriktat på innovation och organisation.
Berätta för oss om Hack Your Closet, hur började allt?
Allt började hemma i Lisas vardagsrum där de första HYC-boxarna förbereddes. Lisa har en bakgrund inom marknadsföring och digital design. Hon har arbetat på flera startups, bland andra Outfittery i Berlin som Art Director och Spotify här i Stockholm. Tidigare hade Lisa ett annat bolag inriktat på digitalisering av andrahandsmarknaden, så erfarenheten av både marknaden och att driva bolag fanns där. När hon designade affärsmodellen för HYC samlade hon alla sina tidigare erfarenheter, spanade på trender i klädindustrin och så till slut sommaren 2019 föddes Hack Your Closet.
Jag träffade Lisa första gången över en kaffe där hon berättade om sin idé och nystartade bolag. Det var i en period då jag hade tagit examen och letade efter nya utmaningar, och jag kände snabbt att HYC vad något jag skulle brinna för då det kombinerade Cirkulär Ekonomi som länge ingått i mina studier, innovation som jag hade både studerat och arbetat med, samt mitt intresse för mode.
Vilken är den största anledningen till att Hack Your Closet behövs?
Idag konsumeras det otroligt mycket kläder i snabbare takt samtidigt som kläderna används färre och färre gånger. Cykeln producera – köpa – använda – slänga blir allt kortare och idag släpps inte bara fyra kollektioner om året från ett klädmärke, utan upp till 16. Detta leder till en extremt stor kostnad för vår miljö då produktion av kläder är en stor bidragande faktor till växthusgaser och kemikalieutsläpp. Överproduktion leder till att stora mängder kläder inte blir använda och därför tar Hack Your Closet in stora volymer av kläder i perfekt skick som av olika anledningar inte sålts eller som är second-hand, och ger dessa plagg ett nytt liv.
Foto: En box packad och klar att gå ut till en kund.
Berätta gärna mer om hur ni jobbar med hållbarhet i alla led i ert arbete.
Hållbarhet genomsyrar hela vår organisation, våra processer, värderingar och beslut. Allt från att få kläder att hålla så länge som möjligt med hjälp av reparationer och varsamma tvättprocesser, till att våra förpackningar återanvänds innan de återvinns och den varma luften från våra torktumlare värmer våra kontor. Överflödiga träpallar och gamla hyllor blir till bord och i princip alla våra kontorsmöbler är hittade begagnade. Vi har tittat på vår verksamhet utifrån ett helhetsperspektiv där vi i alla led ska ha ett cirkulärt och ”stängt” flöde så att vi inte ”läcker” någonstans. Vi får inte skapa vårt eget skräp som inte omhändertas på rätt sätt, för då har vi en läcka i vårt flöde.
Har du några tips på hur man som företag kan tänka för att se över sina olika processer sett till hållbarhet?
Man måste titta på organisationen från ett systemperspektiv. Det är bra att utgå från att förbränning inte är ett alternativ och att skräp inte existerar. Det finns ingenting som heter kasta i soporna och som plötsligt får saker att ”försvinna”, ingenting försvinner. Man behöver vara resurseffektiv och tänka att ditt så kallade ”skräp” är någon annans primära resurs, därför finns det flera organisationer att samarbeta med. Hitta dessa samarbetspartners så att ni tillsammans kan täppa till läckan.
Hur tror du att man lättast kan inspirera konsumenten till att välja mer hållbara produkter och lösningar?
Jag tror det finns många olika sätt att inspirera på, men mycket handlar om att skapa bättre alternativ till traditionell konsumtion så att konsumenter hellre väljer det. Det kan handla om bättre pris, kvalité, design eller upplevelse. Man kan också motivera till ett mer hållbart val genom incitament och belöningar. Om man förstår vad det är konsumenten dras till mest så har man funnit nyckeln till vad som skulle få konsumenten att välja din produkt eller lösning framför någon annan. Konsumenter som oftast inte väljer det mest hållbara alternativet dras inte primärt till kvalité eller långsiktighet – hur kan man på andra sätt nå dessa konsumenter?
Är du nyfiken och vill läsa mer om Hack Your Closet kan du göra det på deras hemsida här eller besöka deras Instagram här.