Icebug: ett företag i framkant hos Stockholm Fashion District
Det svenska skovarumärket Icebug har inspirerat oss med sin senaste hållbarhetskampanj, som uppmanar till bevarandet av den svenska gammelskogen.Vi är oerhört stolta över att Icebug har showroom hos oss på Stockholm Fashion District. För Icebug handlar det inte endast om att vara ett företag som säljer skor, utan även om att höja sin röst och visa att företag kan vara drivande för förändring och hållbarhet.
Vi tog oss möjligheten att ställa några frågor till Marie Thomasson, Head of Demand på Icebug för att få en djupare inblick i deras engagemang och vision.
Vill ni berätta mer om er kampanj för att stoppa avverkningen av den svenska gammelskogen?
Det här är ett ämne som ligger Icebug varmt om hjärtat. Vi har under flera år stöttat Naturarvet genom 1% for planet så att de kan köpa gammelskogar och skydda dem. Hittills har vi och Icebugs community skänkt 2,5 miljoner kronor. Den kampanj vi gjorde nu var helt enkelt att köpa ytor i hjärtat av Stockholm där vi lyfte en guide till hotade gammelskogar värda ett besök – innan det är för sent. Att vi behöver bevara de sista gammelskogarna är ett viktigt och brådskande budskap.
Vad innebär kampanjen för er som företag?
Det innebär i korta drag att vi väljer att höja vår röst. Att visa att det finns företag som vill något annorlunda. Att vi som företag visar att vi menar allvar med vårt engagemang för skogen – och för planeten.
Finns det några specifika marknader eller trender ni ser som särskilt viktiga att fokusera på framöver?
Icebug följer aldrig modetrender utan försöker alltid göra tidlös design som ska hålla i många år framöver. Det viktigaste för oss är att göra skor som människor använder mycket, länge och kanske till ännu fler olika aktiviteter. Multi-use är ett prioriterat område. På så sätt kan vi få ner antalet par skor människor faktiskt behöver och som därmed också behöver tillverkas.
Vilka unika utmaningar och möjligheter ser ni inom segmentet för utomhusskor och utrustning?
Utmaningar finns det gott om, det har väl hela branschen lärt sig under de senaste åren. Jag tror att en viktig sak kommer att bli att göra produkter som människor faktiskt behöver och kan använda länge. Det är inte hållbart att producera och konsumera som världen gör nu. Icebug tillverkar skor som är gjorda för att få människor att vara aktiva utomhus, året om, och det kommer alltid att behövas.
Hur skulle ni vilja inspirera andra företag att följa ert exempel?
Vi vill inspirera andra genom att visa att det går att driva ett välmående företag där vad som är bäst för planeten går före vad som ger snabb ekonomisk vinning. När Icebug går bra ska det också gå bra för världen. Vi delar gärna med oss av allt vi lär oss efter vägen, till exempel via Follow the footprints. Vi är fullt transparenta med tillverkningskedjan och bjuder även in andra varumärken att vara med när vi hittar något bra. Som solenergi vid fabrikerna, naturgummi eller nyttan av friskvård.
I en tid av ökande miljöhot och klimatförändringar har företagsansvar blivit alltmer avgörande. Icebugs vision och starka engagemang synliggörs även i deras showroom i Stockholm Fashion District. De fortsätter att vara en inspirationskälla för både konsumenter och företag över hela världen.