Cay Bond om sin nya bok ”Modet och minnena”

Cay Bond har nyligen släppt sin bok Cay Bond: Modet och minnena, en personlig odyssé där minnen och reflektioner kring mode och konst flätas samman. Med en karriär som sträcker sig över flera decennier har hon drivit företaget L’Agent Cay, arbetat som agent för Promostyl och grundat den banbrytande tidningen CliC. Hon var också en av pionjärerna i att placera mode på museum, sida vid sida med konst och lett Modemaffian på tv. Hon är en av Sveriges främsta röster inom mode och kultur, känd för sin analysförmåga, trendspaningar och djupa förståelse för branschens utveckling.

I den här intervjun berättar hon om skrivprocessen och de insikter hon fick under arbetets gång. Hon reflekterar över modets betydelse som kulturyttring, hur branschen utvecklats genom åren och vikten av utbildning. Samtidigt delar hon med sig av sina bästa råd till unga som vill ta steget in i mode- och trendanalysvärlden och betonar vikten av tålamod, kunskap och passion i en bransch i ständig förändring.

Hur var det att blicka tillbaka på ditt liv och dina minnen när du skrev boken?
Det var svårt, visste inte var jag skulle börja. Det tog mig 3 månader att komma igång, men väl där fanns det mycket att berätta.

Var det något du upptäckte om dig själv eller din karriär medan du skrev boken?
Njaa, jag tror att jag har en ganska bra självbild och alla mina uppdrag och engagemang som jag skriver om bekräftar detta.

Vilket projekt eller samarbete under din karriär har påverkat dig mest, och varför?
Det går inte att välja, jag ser det snarare som ett pussel, det ena projektet som journalist, föreläsare, analytiker, TV-programmakare med mera har påverkat det andra.

Har din erfarenhet som agent för Promostyl påverkat din syn på trender och mode?
Nej, det har snarare stärkt min inställning om att mode är kultur.

Hur ser du på modets roll i dagens samhälle jämfört med när du började din karriär?
För mig har mode alltid spelat en viktig roll, inte enbart som näring utan snarare som en nödvändig kulturyttring som dessutom innebär att det är en av de viktigaste näringar i samhället om man behandlar den korrekt. Den kräver idogt arbete, utbildning, begåvning, sysselsättning, kunskap, tradition, det som gynnar samhället och marknaden.

Vilka trender eller rörelser inom modevärlden idag tycker du är mest spännande eller betydelsefulla?             

  1. Den om miljö och klimatmedvetenheten. På Promostyl var vi tidigast med denna fråga, det vill säga redan på 80-talet  började vi våra studier.
  2. Den om intresset för dagens internationella modeskapare. 

Internationellt har mode alltid haft en högre status än i Sverige där den behandlats som en konstart och just det verkar äntligen ha smittat av sig i den svenska modevärlden och på marknaden. Här har mode oftast handlat om lågpris och ¨köp, slit och släng¨. De senaste åren har man börjat omvärdera och insett hur viktig utbildningen är. Därmed är standarden högre på exempelvis Borås Textilhögskola, Universitetet, Beckmans och Tillskärarakademin. Fler väljer också utbildning utomlands, såsom i Belgien, England, Frankrike, Italien och USA.

Vilket råd skulle du ge unga människor som vill in i mode- eller trendanalysbranschen?
Det finns många olika yrken inom mode, så det gäller att ta reda på vilken talang och intresse man har  och sedan se till att man får både utbildning och praktik. Tålamod är en dygd och att finna sin plats i denna kreativa bransch tar tid, men det är det värt.

Hur hoppas du att din bok kommer att påverka läsare, särskilt de som är intresserade av mode och kultur?
Jag hoppas att läsarna blir inspirerade och förstår hur viktigt det är att vara närvarande i nästan allt man gör.
Bara en så enkel grej som möte med människor i vilket land man än befinner sig i är otroligt givande om man
tar vara på det. Vilket intresse man än har!

Vad är nästa steg för dig? Har du fler projekt eller idéer på gång?
I framtiden hoppas jag att få fortsätta med mina ¨väckelsemöten¨, det vill säga att föreläsa och skriva i olika sammanhang. Jag blev också nyligen inviterad till att bli styrelsemedlem i ett större modeföretag, där jag får användning av och kan dela med mig av mina kunskaper.

Nyheter