![](https://www.stockholmfashiondistrict.se/wp-content/uploads/Slow-fashion-hub-03-900x600.jpg)
Månadens butik december: Slow Fashion Hub
I en tid då modebranschen står inför stora utmaningar kring hållbarhet har tre eldsjälar skapat ett unikt koncept i Stockholm som vi alla kan inspireras av. Slow Fashion Hub föddes ur en vision om att göra secondhand och redesign mer tillgängligt för både säljare och köpare. Med en innovativ popup-lösning där småskaliga kreatörer och designers kan hyra yta och testa sina koncept till rimliga kostnader, och ett starkt nätverk som redan uppmärksammats av internationell media, har de på kort tid blivit en viktig aktör i omställningen mot en mer hållbar modebransch. Genom att fokusera på samarbete istället för konkurrens visar de vägen mot en ny typ av affärsmodell där cirkularitet och långsiktighet står i centrum.
Stina (Stina Loving), Mikaela (Em’s Second Hand) och Therese (Vintage Vitalité) driver Slow Fashion Hub
Kan ni berätta om idén bakom Slow Fashion Hub och hur konceptet växte fram?
Vi har alla tre en verksamhet som växt fram vid sidan av ett annat arbete och ser att många är i samma situation, särskilt inom secondhand/re-design-branschen. Det är svårt att nå ekonomisk lönsamhet (därför borde verkligen momsen på secondhand och reparationer sänkas – hallå politiker, vill ni inte gynna cirkulära verksamheter?) så att kunna erbjuda det vi saknat – en plats att testa att sälja sina saker till ett överkomligt pris, det var prio när vi drog igång.
Har ni några konkreta tips till traditionella butiker och varuhus som vill ställa om till en mer hållbar modehandel?
Transparens gentemot sina kunder tycker vi själva är viktigt som konsumenter, i alla led. Och att erbjuda cirkularitet i det egna sortimentet. Vi gillar verkligen Lindex initiativ med att återsälja sina egna barnkläder. Vi kan tycka det är lite konstigt när butiker har en secondhandavdelning med andra varumärken än sina egna, det främjar inte secondhandbranschen då de konkurrerar på helt andra villkor. Rimligare att visa på sin egna goda kvalitet, att ens kläder håller att säljas om och om igen – det är ett kvitto på hållbarhet.
Vi är övertygade om att alla de stora företagen kan göra mycket mer och vara mer kreativa i affärsmodeller och utveckling. Det går inte att stirra sig blind på att allt ska vara lönsamt med en gång, det måste vara ett långsiktigt tänk i omställningen. Det måste på plats nya affärsmodeller och system. Dessutom måste alla hjälpas åt och samarbeta, till exempel så som vi gör i distriktet: alla är kollegor och inte konkurrenter.
Vad är det som gör er popup-lösning unik jämfört med andra alternativ på marknaden?
Många andra popup-ytor är väldigt dyra och det blir en övermäktig kostnad för en småskalig kreatör eller ett nystartat företag. Vi tittade själva efter popup-ytor att hyra i början och de flesta är mer inriktade mot företag som redan är igång med en bra omsättning och hyran var alltid väldigt dyr. Vi ville skapa ett utrymme i vår butik som vi själva saknade.
Kostar det inte i pengar, så kostar det i tid. Det unika med vår popup-yta är att en betalar sin hyra, lämnar sina varor prismärkta i början av månaden och hämtar dem som är kvar i slutet – resten sköter vi. Betalning, marknadsföring, kundkontakter och så vidare Vi har också en unik målgrupp och ett starkt nätverk som man direkt blir en del av.
Vilka typer av varumärken och designers passar bäst hos er och vilka framgångshistorier kan ni dela med er av?
Vi är noga med att endast tacka ja till varumärken som vi dels tycker passar in i vår butik, men också som vi tror faktiskt kommer sälja. Vi har till exempel tackat nej till produkter vi inte tror har sin målgrupp hos oss eller produkter som ligger för högt prismässigt. Vi är också noga med att berätta för våra “popuper” att en ska se månaden som en marknadsföringsåtgärd i första hand och försäljning i andra hand. Med det sagt har det gått väldigt bra för de allra flesta av våra “popuper” och många har fått merförsäljning efter sin tid hos oss. De har också hittat ett nytt nätverk och nya möjligheter genom att synas i vår butik.
Vilka planer har ni för Slow Fashion Hubs utveckling under det kommande året, 2025?
2024 var vårt första år i butiken och vi älskar varje dag när det kommer in kunder som utbrister “en blir så GLAD av att vara här”. 2024 var också året då vi initierade Slow Fashion District som är ett samarbete mellan alla butiker i området och en fysisk karta. Detta uppmärksammades av bland annat Time Magazine och CBS News. Vi arrangerade den första Slow Fashion Galan som blev en succé och ja, vi tänker att 2025 ska toppa det, haha! En dröm är en större lokal med fler popup-ytor, fler events och happenings, en modevisning på Mariatorget med hela Slow Fashion District står högt upp på önskelistan. Kanske kan secondhand/re-design få en plats på Stockholm Fashion Week – det vore kul – och sen i november vill vi såklart följa upp och göra en ännu mäktigare Slow Fashion Gala!