
Månadens butik: Lyckliga Jag
Månadens butik: Lyckliga Jag
Butiken Lyckliga Jag i Sollentuna Centrum är ett lysande exempel på hur entreprenörskap, känsla för mode och nära kundrelationer kan skapa en butik som både inspirerar och sticker ut i mängden. Bakom konceptet står den driftiga entreprenören Sandra Arve och en tydlig vision om att skapa en färgstark, levande plats dit kunder vill återvända.
Berätta gärna lite om Lyckliga Jag – hur började allt och hur har resan sett ut sedan starten 2012?
Under min mammaledighet fick jag möjligheten att köpa en butik i Visby där jag tidigare hade arbetat. Eftersom den tillhörde en kedja öppnade jag kort därefter en andra butik i Stinsen, Sollentuna, efter att ha flyttat till norra Stockholm. I fem års tid pendlade jag mellan Visby och Sollentuna men valde till slut att sälja butiken i Visby.
Lyckliga Jag föddes när jag valde att omvandla butiken i Stinsen till ett eget koncept med ett urval av olika varumärken. Det första märket vi tog in var svenska Ajlajk, och därefter följde ytterligare åtta till tio varumärken med bra bredd och prisnivå, som Freequent, Soya Concept, Saint Tropez och Jofama.
Resan har varit både tuff och krokig. Det är en utmanande bransch, men också otroligt rolig. Jag älskar att jobba med säsongsvariationer och att skapa en butiksmiljö där kunden blir inspirerad och vill komma tillbaka. Att jag har haft förmånen att behålla min personal länge har varit en av nycklarna till framgång. Flera av tjejerna har varit med i 15 till 17 år.
Hur skulle ni beskriva butikens stil och vision – vad vill ni att kunderna ska känna när de kliver in hos er?
Vi strävar efter att skapa en butik i ständig förändring, där kunderna alltid hittar något nytt. Känslan ska vara glad, färgstark och välkomnande – man ska helt enkelt vilja komma tillbaka.
Ni handplockar kläder från över 40 varumärken och kompletterar med unika plagg från Paris och Italien – hur går er urvalsprocess till?
Vi väljer varumärken och produkter utifrån vad våra kunder efterfrågar. Vid inköpen tänker vi i kategorier som basvaror, volymvaror och kryddvaror. De produkter vi köper in från Paris och Italien är vi ofta ensamma om i Sverige. Sedan två till tre år tillbaka har vi även utökat sortimentet med accessoarer, vilket har varit otroligt framgångsrikt. I våras valde vi därför att öppna en egen accessoarbutik på plan ett i Sollentuna Centrum. Där erbjuder vi ett stort sortiment av smycken, väskor, sjalar, skor, håraccessoarer, doftljus, heminredning och mycket mer.’
Vad letar ni efter i ett varumärke eller plagg när ni väljer sortiment till butiken?
Vi söker plagg som sticker ut, men som ligger i ett mellanprisläge. Vi vill inte konkurrera med kedjornas prispressade baskläder. Vår kund gillar färg, mönster och uttrycksfulla plagg. En återkommande kommentar är att man blir glad när man kliver in i vår butik – den är så färgglad och levande.
På vilket sätt arbetar ni med att skapa en inspirerande och personlig shoppingupplevelse? Jag tänker på att ni även erbjuder personlig styling.
Vi möblerar om butiken ungefär var tionde dag och uppdaterar skyltfönstren löpande. Sortimentet förändras ständigt. Vårt mål är att hålla en högre och mer personlig servicenivå än kedjorna. De flesta av våra kunder är återkommande, och många reser långt för att besöka oss – det är fantastiskt roligt. Vi har även satsat mycket på personlig styling. Under 2024 utökade vi butiken med cirka 100 kvadratmeter och skapade ett stort stylingrum där kunder får personlig hjälp. Det har varit en väldigt lyckad satsning. I dag är butiken totalt 320 kvadratmeter.
Hur ser ni på hållbarhet i er verksamhet – är det något ni väger in i era inköp eller kommunikation med kunderna?
Absolut. Vi lyssnar på våra kunder och försöker också utbilda dem i materialkunskap och hur man bäst tar hand om sina plagg. Vi märker en tydlig förändring i vad som efterfrågas i dag jämfört med för några år sedan. Alla våra varumärken arbetar aktivt för mer hållbara produkter, både vad gäller material och produktion.
Vad tycker ni är mest spännande just nu inom mode – trender, material eller uttryck?
Vi är nybörjare på TikTok och ser att det kommer att bli en viktig kanal för att nå nya kunder och fånga upp trender tidigt. Det är både spännande och lärorikt att ta klivet in i ett nytt forum.