Månadens butik: Sko Uno (med Jeans Uno och Arbetarboden)

I hjärtat av Stockholm finns en unik trio av butiker som har återupplivat konceptet med specialiserade modebutiker. Sko Uno, Jeans Uno och Arbetarboden, alla belägna inom 30 meters avstånd från varandra på Gamla Brogatan, representerar en återgång till genuint hantverk och djup produktkunskap – något som ofta saknas i dagens detaljhandel.

I månadens butiksprofil får vi en exklusiv inblick i historien bakom dessa framgångsrika verksamheter, deras filosofi och framtidsvisioner. Ägarna berättar om sin resa från att ta över en klassisk skobutik till att skapa ett mini-imperium av specialbutiker som lockar både svenska och internationella kunder.

Från westernboots till japansk denim, från arbetskläder till ikoniska brittiska skomärken – låt oss utforska hur dessa butiker har blivit en destination för modemedvetna kunder som söker kvalitet, expertis och ett unikt utbud.


“Vårt mål är att våra tre butiker skall vara i världsklass, vilket jag anser att vi är på god väg att bli. Jag säger detta med ödmjukhet, vill inte på något sätt försöka vara stöddig men om vi inte driver butiker med det målet framför oss så kan vi lika gärna lägga ned. Vi skall sträva efter att vara bäst helt enkelt.”



Marthyn Inghamn och Linda Berglund driver butiken Sko Uno sedan 10 år tillbaka.

Berätta om Jeans Uno & Sko Uno, hur började allt?
Sko Uno startade redan 1974 och har varit en av de mest ledande skobutikerna i Sverige sedan dess. Jag [Marthyn Inghamn] och Linda [Berglund] tog över Sko Uno för 10 år sedan. Då var butiken tyvärr långt ifrån fornstora dagar. Vi arbetade stenhårt under nästan 2 år för att få ordning på konceptet och hitta en framtid för Sko Uno som en destination för svenskar men även för utländska besökare, vilket vi idag har lyckats med. Jeans Uno kändes som ett naturligt steg att öppna, November 2020 (mitt i Corona-tider). Vi fick en möjlighet vi ej kunde säga nej till, särskilt då både jag och Linda har bakgrund i Jeansbranschen, Levi’s och JC. När det gäller Jeans Uno så ansåg vi att det inte fanns några riktiga jeansbutiker kvar, särskilt då JC försvunnit och övriga jeansbutiker mer kändes som ”klädbutiker”, inget fel i det men vi ansåg att en RIKTIG Jeansbutik behövdes i Sverige.


Ni driver alltså två butiker som ligger vägg i vägg, hur är det? 
Nu har det faktiskt blivit 3, vi startade Arbetarboden förra året, fokus på Workwear. Alla 3 butiker liggen inom 30 meter från varandra på Gamla Brogatan. Jag anser att det finns bara fördelar, då vi kan använda vår personal där den behövs mest, varje dag. Vi har också lyxen att se till att våra konsumenter får möjlighet att hitta boots/skor men även det bästa inom 5-Pocket denim såsom Workwear.

Från vänster till höger, butikerna: Sko Uno, Jeans Uno och Arbetarboden.  

Vad anser ni är det viktigaste i er relation till era leverantörer?
Kommunikationen och tydligheten vad vi kan åstadkomma för dem men även de för oss. Vi har flera leverantörer vi träffar på plats, mestadels i Spanien, detta gör att vi är mycket nära tillverkningen och har på så sätt en unik kunskap hur skor/boots tillverkas. Vi arbetar också stenhårt med varumärkesvård, de vi arbetar med skall känna att våra butiker tar hand om varumärkena och arbetar långsiktigt med varumärkesfloran. Vårt mål är att våra tre butiker skall vara i världsklass, vilket jag anser att vi är på god väg att bli. Jag säger detta med ödmjukhet, vill inte på något sätt försöka vara stöddig men om vi inte driver butiker med det målet framför oss så kan vi lika gärna lägga ned. Vi skall sträva efter att vara bäst helt enkelt.

Hur ser ert sortiment- och varumärkesurval ut i de olika butikerna?
Vi har ett mycket brett utbud men har vissa fokusområden: Western Boots & Clothing är självklart en viktig kärna i vår verksamhet, vi har ju flera hundra olika modeller och ser fortsatt att vi kan öka, just nu är intresset runt Country & Western enormt. De varumärken som är viktigast här är, Sendra, New Rock och Micc Western (vårt eget märke som tillverkas i Spanien). Sedan arbetar vi med den ”Engelska” delen, då med varumärken som Solovair (Made in England), Dr Martens, Underground med flera, även en hel del Steeltoes (Stålhättor), vilket har funnits på Sko Uno i alla år. Vi kryddar sedan med original brands som Vans, Playboy, Clarks etc. När det kommer till Jeans Uno är fokus på 5-Pocket denim och ”kärnprodukterna” runt jeansen (jeansskjortor, jeansjackor mm). Viktigaste varumärkena här är de klassiska, Wrangler, LEE, Levi’s, Replay, Nudie, Edwin (Japan) etc. Här har vi också fokuserat på jeans i 100% bomull, både otvättade som tvättade, med eller utan Selvedge. Vi kryddar med de trender som sker, just nu True Religion, Jeanerica, Miss Me etc.


Butikerna erbjuder ett brett sortiment av kläder och varumärken, med särskild inriktning på stilar som Country & Western samt engelsk rock.

Vi har sett att ni även säljer varumärken som också har showroom här i Stockholm Fashion District. Kan du berätta mer om er relation till dessa varumärken och hur ni tänker kring inköpen därifrån?
[Stockholm]Fashion District är viktigt för oss då vi har möjlighet att känna vad som sker lokalt och vi får möjlighet att checka lite varumärken som vi har haft span på. Märken som Stetson, Rock n Blue, Jofama, Clarks, Palladium, Playboy m.fl, har vi möjlighet att lägga order men även samtala om hur vi arbetar framåt. Vid flera tillfällen så har vi ”trillat på” märken vi inte ens tänkt på när vi varit i Nacka, vilket är mycket positivt.

Nyheter