Sajaco Nordic gör stor framgång inom nordisk väskhandel

Stockholm Fashion District är hem för många framstående varumärken, och ett som har permanent showroom här är Sajaco Nordic. De har från sina rötter på 1970-talet gått till att bli en ledande aktör inom väskbranschen i Norden. De senaste åren har de fördubblat sin omsättning och fortsätter att växa. Sajaco Nordic, är ett utmärkt exempel på hur erfarenhet, innovation och samarbete kan driva framgång. 

Espen Flyvholm är delägare och en av nyckelpersonerna bakom Sajaco, han delar med sig av företagets resa och framgångsfaktorer. Efter att ha arbetat i branschen i över 40 år, är det tydligt att hans erfarenhet har spelat en stor roll i företagets utveckling. 

“Sajaco har valt att hålla sin organisation jordnära och kostnadseffektiv, vilket har givit oss en ekonomisk robusthet och flexibilitet att växa på ett hållbart sätt. Ett uttryck jag brukar använda är Experience leads to quality, med det menar vi att vår långa erfarenhet i branschen resulterar i bra kvalitet”, säger Espen. 

Sajaco Nordic har sitt huvudkontor i Halden i Norge och har genom strategiska partnerskap med både retailföretag och skobranschen lyckats bredda sin distribution. Ett exempel på detta är deras ”Bagfokus”-koncept, som innebär shop-in-shop-lösningar i skobutiker. Konceptet, som lanserades hösten 2020, har visat sig vara en succé, med över 38 butiker i Norge och 18 butiker i Danmark. Sajaco Nordic har även expanderat konceptet till Sverige, där de bland annat har öppnat i Karlstad och Örebro.

“Väskbranschen har haft det tufft de sista tio åren men vi har lyckats bra ändå. En anledning till att det gått bra är att vi valt att samarbeta med skobutiker. Vi har även egna butiker, som i Sverige  går under namnet Lundbergs väskor. I tillägg har vi också valt att förvärvaetablerade varumärken.”, säger Espen

Omsättningstillväxten talar sitt tydliga språk. 2019 låg den totala omsättningen för koncernen på 180 miljoner kronor, medan den 2023 hade ökat till 480 miljoner. Och det slutar inte där –  2024 siktar Sajaco Nordic på att ha en omsättning på 700 miljoner kronor, ett mål som de redan nu är halvvägs till att uppnå.

“Vårt team är självklart en avgörande framgångsfaktor. Vi har cirka 500 anställda, inklusive extraanställda, och vi har byggt upp en stark organisation där varje medarbetare bidrar till helheten.”, menar Espen.

Sajaco Nordics resa är en inspirerande berättelse om hur ett företag kan blomstra genom att kombinera tradition med innovation och samarbete. De fortsätter att vara en stark representant för nordisk kvalitet och design. Stockholm Fashion District är stolta över att få lyfta fram ett varumärke som inte bara överlevt, utan blomstrat i en föränderlig bransch. 

 

Text: Isabelle Käck Wedelin
Foto:
Linda Ekström 

Nyheter