Succéföretagen: Här är nycklarna för ett framgångsrikt 2024 i inredningsbranschen

Med Days of Trade-mässan i Malmö bara några veckor bort tar vi del av insikterna om hur du kan få din verksamhet att lyfta, även i utmanande tider.

Anne-Lie Rosenqvist och Åsa Iggström och deras nya kollega, Miss Lilly Blackrain (en minitax), är duon bakom Cook’n Bloom – In The Kitchen, och beskriver sig själva som passionerade importörer av utvalda köksredskap.

– Det här är redskap som hjälper foodies att blomma ut hemma i köket, redskap som du använder mest varje dag och som kommer att hålla en livstid om du tar hand om dem ordentligt, säger dem. Vår filosofi och ambition är att de produkter vi väljer att ta in i vår portfölj ska hålla över tid och vara funktionella. Det är produkter som sticker ut inom sitt område och tillför ett extra värde till den kräsna slutkunden, som antingen är en professionell kock eller en passionerad kock hemma med ambitionen att jobba som ett proffs. När vi ser hur uppskattade produkterna blir, och att de används av alla glada matintresserade, blir det som ett kvitto på hela idén med vårt företag. Vi tror på långsiktiga relationer och lägger stor vikt vid att lyssna på våra kunder, för att se till deras utmaningar och arbeta med dem tillsammans.

Anna Ekelund arbetar som agent. Hennes företag, Ellens Agentur, jobbar med inredningsvarumärken i Sverige, däribland Sthål, Classic Collection, Stuff Design, Vondels och The Dybdahl Co.

– Det är varumärken som jobbar med hög kvalitet och som kompletterar varandra, förklarar hon. Nyckeln till framgång för mig ligger i att bygga långsiktiga relationer med återförsäljare, partners och kollegor. Det är viktigt att arbeta tillsammans som kollegor i branschen – alla tjänar på att vi hjälper varandra för att nå framgång tillsammans framöver. Jag har varit medlem i Trade Partners från början och är glad över att vara en del av ett sånt community.

Ni ställer även ut på Days of Trade den 22 och 23 april i Malmö. Varför är det viktigt för er att vara där?
– Det här är en ny mötesplats, som jag uppskattar, förklarar Ekelund. Den skiljer sig från andra mässor, och jag var en av dem som tog initiativet till den. Det ska vara en plats för att hämta inspiration och energi i en vacker mässlokal (Slagthuset, reds anm) i en gammal fabrik.

– Det är en inspirerande och kreativ mässa som ligger i framkant när det kommer till trender inom inredning, livsstil och hållbarhet, menar Cook’n Blooms Rosenqvist och Iggström. Den lockar ett spännande och brett utbud av inköpare, utställare och influencers. Mässans storlek gör den tillgänglig för besökarna, till skillnad från många andra, större. Det här skapar en särskild stämning och känsla av tillhörighet bland utställarna vilket också uppskattas av inköparna och är något du inte hittar någon annanstans.

Vad ser ni fram emot inför den här upplagan? Och vad kommer ni visa?
– Att träffa befintliga och nya kunder och förstås alla utställarkollegor, säger Rosenqvist och Iggström. Vi kommer att visa högklassiga redskap för utomhus- och inomhusköket – för att kunna laga mat och servera med stil.

– Jag ser fram emot att träffa återförsäljare och kollegor och kommer att presentera nyheter samt hur mina olika varumärken kan visas upp tillsammans, säger Anna Ekelund.

Inredning och design hade några aldrig tidigare skådade år under pandemin. Upplevde ni samma sak?
– Ja, det var galet och jag minns att jag saknade att träffa mina kunder IRL, säger Ekelund. Man fick se till att bli mer kreativ och jag hyrde ett showroom, så jag kunde ha digitala säljmöten.

– De åren inleddes ju med stor osäkerhet om vad som skulle hända, minns Rosenqvist och Iggström. När den sedan avtog fick allt det som hände människor att sakta ner och lägga ett större fokus på sin närmaste omgivning. Det här gynnade vår verksamhet, när människor valde att investera tid och pengar i sina hem på ett mer genomtänkt sätt.

Och nu? Är saker och ting tillbaka till det normala? Hur går det för branschen?
– Efter pandemin vet vi alla vad som hände. Vi har haft höga lagerkostnader efter den galna efterfrågan under pandemin. När pandemin sen var över fick vi hög inflation och en fallande krona, vilket gjorde branschen osäker och försiktig. Allt sammantaget skapade detta en negativ effekt på verksamheten, men nu ser vi positiva tecken på att allt tar fart igen. Vi skulle inte säga att det är ’tillbaka till det normala’. Tiderna nu är helt andra än före pandemin. Nu fokuserar vi på att anpassa oss till det, och hitta nya lösningar på alla överraskningar som dyker upp i såna här tider av förändring som vi också ser påverkar många branscher i dag, förklarar Rosenqvist och Iggström.

– Jag tror att vi får kalla det att vi är tillbaka till det nya normala, förklarar Ekelund. Saker kommer inte att vara sig likt längre – mässorna kommer inte heller gå tillbaka till hur de var förut. De måste tänka utanför boxen, vilket är vad vi har gjort med Days of Trade. I stället för stora mässor poppar det upp nya, mindre. Det tycker jag är jättebra! Det är en utmaning med det rådande ekonomiska läget i Sverige, så vi fokuserar på att upprätthålla relationerna med återförsäljarna och se till att vara ute och besöka dem.

Vad väntar härnäst för er?
– Jag har ett nytt varumärke i agenturen, Nordrå, säger Ekelund. I slutet av mars har jag ett event för inredare i mitt showroom tillsammans med Residence Interior och Olsson&Jensen. I början av april har vi inköpsdagar med ShowroomsGuiden.

– Efter vårt senaste projekt – att göra färdigt vår återförsäljarportal och vår egen popup-butik – kommer vi att fördjupa relationerna med befintliga leverantörer och addera en ny kollektion med bartillbehör, som vi är väldigt spända på, säger Rosenqvist och Iggström.

 

Nyheter