Ett upprop för våra agenter, distributörer, leverantörer och varumärken

Handeln med sällanköpsvaror och mycket av produktionen ute i världen står stilla. Våra agenter, distributörer, leverantörer och varumärken som arbetar med export och import befinner sig just nu i en omöjlig situation.

“Vi blir tvungna att sluta ta ut lön, men ändå fortsätta med våra arbetsuppgifter.”

Likviditeten är starkt hotad på grund av att levererade varor inte betalas. Producerade varor som är betalda kan inte levereras. Ordrar som är provisionsgrundande annulleras eller pausas. Agenter, distributörer, leverantörer och varumärken får bära stora kostnader, både för fabrikernas och huvudmännens minskade intäkter, och för kundernas sviktande betalningsförmåga. Konkurserna är ett faktum.

Trade Partners Sweden får dagligen rapporter om huvudmän som håller provisionerna inne pga att kunderna inte betalar eller att de själva behöver behålla pengarna för sin egen likviditet. Provisioner på sålda kollektioner och varor som finns i butikerna i vår kommer att frysa inne på grund av att varorna inte kommer att kunna levereras när fabriker står stilla eller leveranser inte når fram i tid. Det betyder att allt arbete som agenter, distributörer, leverantörer och varumärken lagt ned under det senaste året i princip blir oarvoderat.

Samtidigt kvarstår alla fasta kostnader.

Agenter och distributörer med provision som intäkt är sist i näringskedjan på att få betalt. Det betyder att de på grund av situationen med coronapandemin missar sin provision för redan utfört arbete. Även framtida försäljning och provisionsutbetalningar är hotade då många av våra medlemsföretag, som är mindre och mellanstora bolag, enmansbolag eller familjeföretag, inte kan träffa inköpare på vanliga forum, så som mässor och branschevent, eftersom dessa arrangeras för fler än 50 personer.

Därför behöver vi hjälp. Att hjälpa agenter, distributörer, leverantörer och varumärken att överleva så att handeln kan komma igång på andra sidan pandemin är att säkerställa att en stor del av svensk export och import som är en viktig del av Sveriges ekonomi och små och mellanstora företag finns kvar.

Behoven är att:

• Andra länder, inom och utanför EU, måste prioritera relationen med företag i andra länder. Det inkluderar lagändringar som innebär att avtal kan brytas, exempelvis med hänvisning till force majeure. Uppmana andra länder att istället hitta lösningar genom förhandlingar där båda partner gynnas.
  • Slopa arbetsgivaravgiften.
  • Kräv att fastighetsbolagen tar sin del av ansvaret.
  • Erbjud hyresreduceringar även till showroom och försäljningskontor för agenter, distributörer, leverantörer och varumärken.
  • Erbjud hyresreduceringar till butiker. Genom att stötta agenter, distributörer, leverantörer och varumärkens kunder så stöttas även detta led.
  • Att skjuta kostnader framför sig gör att återhämtningen blir tuff även när handeln kommer igång. Lån och uppskjutning av moms är därmed inte ett alternativ för många som inte kan garantera senare betalning.

Röster från agenter, distributörer, leverantörer och varumärken

“Läget är lätt kaotiskt, våra kunder (butiker och kedjor) har det riktigt jobbigt i Sverige, i Norge/Danmark och Finland är det än värre. Vi lägger mycket tid på att hantera annulleringar och skjuta fram betalningar. I slutändan är vi rätt övertygade om att vi kommer drabbas av ett stort antal kundförluster. Vi kommer att få ett oplanerat lager och vår likviditet kommer att försämras avsevärt. Vi är i grunden ett välmående bolag med en sund ekonomi, men den situation som vi ställs inför nu äventyrar vår framtida existens. På tre veckor har verkligheten förändrats radikalt och tyvärr till något som vi inte kunde förutse eller planera för. Butikerna tar ordentligt med stryk i första ledet, vi tar andra smällen.”

“Eftersom vi handlar med länder som har påverkats väldigt mycket av krisen så får vi i dagsläget också ta hänsyn till längre transport- och produktionstider. Det innebär att delar av höstkollektionen kommer levereras i september/oktober istället för augusti.”

“Då vi jobbar på provision så är vi sist i näringskedjan och vi vet idag inte när och om våra fabriker kommer kunna betala vad de är skyldiga. Vår nisch kommer inte att överleva om vi inte får ordentliga stöd.”

“Det är katastrof. Min huvudman har avblåst införsäljningen, viket innebär att vi inte får någon provision och därmed ingen lön. Min huvudman har även stängt alla leveranser, därmed kan vi inte fakturera kunden och får då ingen provision på den redan sålda säsongen heller.”

“Ingen kund köper omgående varor nu. Nu består mitt arbete av att svara på frågor från oroliga butiker som från en dag till en annan tappat 90% av sina kunder och därmed enorma summor.”

“Flera butiker vill stryka ordrar de just lagt hos oss. Våra huvudmän har redan lagt sina beställningar på höstkollektionerna och kan därför inte gå med på att stryka i ordrar och det vill ju inte jag heller som agent. Men om butikerna inte kan betala sina fakturor kommer inte vi agenter att få våra provisioner i vilket fall som helst, vi är ju inte anställda.”

“Vi är verkligen i stor kris nu och behöver stöd i form av bidrag, sänkta hyror, hjälp med betalning av löner till anställda, borttagen arbetsgivaravgift under pandemin och sänkta lokalhyror.”

“Då vi skickat ut massor av varor under våren hoppas vi få betalt för dessa snarast. Det är där vi är oroliga.”

“Hela Norge med fackhandel har stängt ner och vill antingen skjuta på leveranser eller annullera sina ordrar.”

“Varje arbetad timme genererar extremt mycket sämre försäljning per timme och alla handlare inser att det inte funkar.”

“Samtliga kunder nämner att hyrorna är en viktig bit. Här måste till en uppgörelse! Största problemet är fastighetsägarna, de vägrar att hjälpa till. Ingen butik eller företag som ligger i köpcentrum kan klara denna kris ifall de inte får sänkning av hyran i samma paritet med intäktstappen.”

“Vårens varor kommer inte vara betalda till hösten och hur gör man då med höstleveranserna? Omöjligt läge för butikerna och leverantörerna! Butikerna vill ha längre kredittider för att klara det.”

“Vi exporterar till Danmark, Norge, Tyskland, Finland och Island där restriktionerna är ännu tuffare än i Sverige. De butiker som håller öppet i t ex Danmark betraktas av kunderna som osolidariska mot samhället. Endast de som har webshop kan klara sig litet längre. Har hört att många kunder inte säljer någonting just nu. Försäljningen har störtdykt.”

“Min provision kommer inte att betalas ut om kunden ej kan betala och leverantören eller butiken går i konkurs. Då går mitt företag också i konkurs.”

“Nu vill många butiker annullera sina lagda höstorders för 2020, vilket innebär att jag riskerar att min provision som jag skulle få i september när varorna levereras blir starkt reducerad eller uteblir. I värsta fall har jag jobbat på fältet i tre månader och med utlägg på bensin och hotell och får ingen eller mycket liten provision. Ytterligare en katastrof som uppkommer i höst.”

“Det största problemet mitt företag nu står inför är att de utländska leverantörerna vill ha betalt i förskott för varor. Med en fallande kurs i SEK, så blir kostnaderna för varorna extra dyra i kombination med att butikerna annullerar sina ordrar.”

Ordlista

Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Trade Partners Sweden
+46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se

Janike Eleby, Head of Communication, Trade Partners Sweden
+46 70 307 85 59, janike@tradepartners.se

Om Association of Trade Partners Sweden
Association of Trade Partners Sweden grundades 1914 och har över 100 års erfarenhet av internationell handel. Trade Partners Sweden är ett modernt internationellt affärsnätverk som tar handel på största allvar. Bland våra medlemmar finns agenter, distributörer, importörer eller leverantörer som är verksamma inom en rad olika branscher. Till exempel mode, möbler & inredning, mat & dryck samt industrin.