
Pressmeddelande 09.06.25: Flertalet välkända företag investerar i Stockholm Fashion District – tillväxt i den svenska skobranschen
Enligt Svensk Handels Stilindex för mars ökade försäljningen av skor med 9,8 % jämfört med samma månad föregående år och den fysiska skohandeln visade en uppsving på 10,4 %. Den positiva trenden i skobranschen återspeglas även på affärsmötesplatsen Stockholm Shoe House i Stockholm Fashion District, där ett flertal etablerade varumärken har valt att expandera och investera i nya showroom under våren – något som i hög grad speglar den starka utvecklingen och positionen för skobranschen i Sverige.
Stockholm Shoe House har, sedan starten 2009, vuxit organiskt i sex etapper och erbjuder idag 5000 kvm fördelat på 55 showrooms, där både svenska och internationella varumärken väljer att hyra in sig. Under våren 2025 har flertal väletablerade varumärken valt att utöka sin yta i huset, en utveckling som visar på vikten av en knutpunkt för branschen. Några av de varumärken som valt att expandera är Skechers (representerat av Sport Connection), Tamaris och Tamaris Bags (representerat av Reijs Agenturer), Rieker (representerat av MKM Trading), Viking Footwear samt Scorett och Multibrand Nordics.
”Stockholm Shoe House utgör en viktig mötesplats för oss i branschen och det känns så bra att nu kunna utöka vårt showroom ytterligare. Här kan vi samlas och välkomna kunderna till en mer effektiv inköpsprocess, något som gynnar både oss och inköparna.”, säger Linnea Edenor, Försäljningschef för Skechers i Sverige och Finland.
I Stockholm Shoe House finns även flertalet välkända svenska varumärken representerade, så som Gant, Icebug, Alberville, Björn Borg, Ten Points och Sneaky Steve.
Ytterligare ett initiativ från Stockholm Fashion District är forumet SSEI (Swedish Shoe Environmental Initiative) som startades 2012, där svenska aktörer sedan 2012 aktivt delar kunskap om hållbar produktion och design.
Stockholm Fashion District arbetar för att driva tillväxt och sammanhållning inom, bland annat, den svenska skobranschen. Genom showrooms, mässor och nätverksevent skapas plattformar där varumärken kopplas samman med inköpare och återförsäljare, vilket stärker handelsrelationer och positionerar Sverige som en global föregångare inom innovativt och hållbart mode, inklusive skor och textilier.
“Det vi skapar här är nya affärsmöjligheter och en levande mötesplats för handel och utveckling inom skobranschen. Att så många företag väljer att investera ytterligare i sina showrooms i distriktet ser vi som en mycket positiv utveckling för den svenska handeln.”, säger Helena Waker, vd på Stockholm Fashion District & Trade Partners Sweden.
Under Fashion Week Trade, 11-15 augusti, förväntas cirka 700 varumärken från mode- och skobranschen att visa upp sina kollektioner för såväl svenska som internationella inköpare.
____________________________________________________________________________________________
Om Stockholm Fashion District
Stockholm Fashion District är Sveriges affärsmötesplats för mode-, sko- och textilindustrin. Med showrooms, mässor och nätverksevent kopplas nationella såväl som internationella varumärken, inköpare och återförsäljare samman.
Stockholm Fashion District rymmer totalt 140 showrooms och håller öppet året runt för branschnätverkande och samarbetsmöjligheter med syfte att främja tillväxt, hållbarhet samt innovation och därigenom stärka Sveriges position som en global föregångare inom mode, skor och textil.
Grundare till Stockholm Fashion District är medlemsorganisationen Trade Partners Sweden, som ger tillgång till expertkunskap inom juridik, logistik och försäljning – grundat på över 110 års handelserfarenhet.
Genom 22 årliga evenemang knyts svenska företag och varumärken samman med den internationella marknaden.
Modebranschen får en naturlig mötesplats för lärande och kunskapsutbyte genom fysiska och digitala utbildningar, såsom Transformation Conference och Swedish Shoe Environmental Initiative (SSEI).
I samarbete med företagen utvecklar Stockholm Fashion District ett omfattande nationellt och internationellt affärsnätverk som bidrar till en betydande tillväxt inom svensk modeindustri.
____________________________________________________________________________________________
Omnämnda i detta pressmeddelande
Stockholm Fashion District
https://www.stockholmfashiondistrict.se/
Trade Partners Sweden
https://www.tradepartnerssweden.se/
Svensk Handel
https://www.svenskhandel.se
Källa stilindex: https://www.svenskhandel.se/rapporter/stilindex-mars-2025
____________________________________________________________________________________________
Presskontakt
Malin Wasström, Head of Communications & Marketing, Stockholm Fashion District
+46 (0)76 518 90 17, malin@tradepartners.se
____________________________________________________________________________________________
Pressbilder
Ladda ner pressbilder här.