Idag inleds Fashion Week Trade

Idag inleds en fulltecknad Fashion Week Trade i Stockholm Fashion District med fokus på möten, affärer och framtidens modeindustri. Det digitala lagret med hela 600 showroom online har haft en stark utveckling och nu är fokus på fysiska möten i showroom och hos utställande varumärken i mässhallen då många saknat att se kollektionerna i vår taktila och kreativa bransch.

16-21 augusti, 2021

Vi är stolta över hur företagen i vår industri har ställt om under året som gått och att vi lyckats hitta alternativ och lösningar för att stötta dem och handeln. Nu är vi förväntansfulla, men fortfarande ödmjuka då pandemin fortfarande pågår, och har anpassat säsongen till affärsmöten med avstånd och fler aktiviteter utomhus.”, säger Helena Waker, VD, Stockholm Fashion District.

Intresset att medverka i Stockholm Fashion District har varit stort denna säsong och många har behov av fler dagar för att kunna sprida ut besöken och ta hand om varje kund med omtanke. Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House med 160 showroom och mässhallen med gästutställare är därmed fulltecknade under veckan.

En digital nyhet är möjligheten att addera rörligt material, så som kollektionsvisningar eller presentationer, har adderats till denna säsong. Som tidigare kan alla deltagande varumärken ange vilka av de 17 globala hållbarhetsmålen de arbetar med, ta emot mötesbokningar och presentera sig i ett positivt sammanhang tillsammans online.

Programmet som presenteras syftar till att inspirera och ge affärsnytta. Då många längtat efter tillfällen att diskutera affärer och knyta nya kontakter mer informellt ges även tillfälle för det. Bland annat arrangeras SFD Padel Open för första gången där modeindustrin i lag om två och två gör upp om vinsten framhejade av kollegor i branschen på åskådarplats.

Denna säsong i Stockholm Fashion District:
Days of Trade, Stockholm (hem & inredning) den 23-24 augusti
Prisceremoni, Encouragement for Action 2021 & talks, 1 september
Preview Fabrics & Accessories (textil) den 1-2 september
Inköpsdagar i Stockholm Shoe House (skor) den 12-13 september
Branschspecifika digitala nätverksmöten den 14-15 september
Inköpsdagar i Stockholm Shoe House (skor) den 3-4 oktober
Avtalsworkshop för agenter, distributörer och internationalisering, digitalt, 7-8 oktober
Retail Hacks (butiksägare med personal), 14 oktober
Trends & Orders (mode), 22-24 november