Modebranschen får digital mötesplats för handel

När mässor inte är möjliga att genomföra som tidigare behöver designers och textilleverantörer, varumärken och butiker träffas på ett nytt sätt. Därför är Stockholm Fashion Districts nya plattform med över 200 anslutna företag extra viktig när den nu lanseras lagom till att inköpssäsongen inleds. Med digitala showroom säkerställs att företagen i modebranschen kan fortsätta göra affärer.

Ända sedan pandemin slog till för snart ett år sedan har vi arbetat med att utveckla en digital affärsmötesplats för att hjälpa företagen i vårt nätverk. Stöttning i digitaliseringsprocessen för att kunna fortsätta göra affärer var ett av de behov som vi direkt identifierade där vi kunde göra en insats och ge konkret hjälp. Vi har aldrig tidigare fått så tydlig feedback att ett verktyg är eftertraktat.” berättar Helena Waker, VD för Trade Partners Sweden och Stockholm Fashion District.

På Stockholmfashiondistrict.se finns redan över 200 anslutna företag med närmare 600 varumärken som får egna digitala showroom där de kan presentera sig, visa nya kollektioner, ta emot mötesförfrågningar och samlat vara tillgängliga för inköpare. Företagen får egna domänadresser på plattformen och besökaren har möjlighet att filtrera efter segment bland textilfabriker, svenska och internationella varumärken inom dam, herr, barn och skor samt andra närliggande produkter och tjänster.

Digitala showroom kommer helt i rätt tid och det är fantastiskt att kunna presenteras gemensamt för kunden som nu får möjlighet att surfa runt och förbereda sig inför säsongen samtidigt som de får inspiration och en överblick. Verktyget är väldigt användarvänligt och det ska bli kul att visa våra varumärken på ett nytt sätt.” säger Anneli Gustavsson som var snabba att tacka ja och sätta upp ett eget showroom för varumärket Holebrook Sweden.

Under arbetet som finansierats med stöttning av Tillväxtverket har en referensgrupp bidragit med perspektiv och det blev tidigt tydligt att behovet av att synas gemensamt är stort, men också att digitaliseringen konkret måste bidra till affärerna för att prioriteras i mer ansträngda tider, ett mål som tydligt bemöts.

Det är väldigt kul att äntligen lansera plattformen och alla digitala showroom och se mötesförfrågningar landa i inkorgen hos märkena. Jag har flera favoritfunktioner, men om jag ska nämna två så är det möjligheten för besökare att skapa en personlig lista över showroom och event genom att ”hjärta” dem på sina telefoner och att varje varumärke kan ange vilka av de globala hållbarhetsmålen de arbetar med, det var viktigt för oss att fortsätta uppmuntra till en mer hållbar modebransch. Tillsammans mejslar vi fram ett digitalt verktyg som passar både den som inte kommit så långt på sin digitala resa och dem med befintliga b2b-plattformar.” säger Janike Eleby, kommunikationsansvarig för Trade Partners Sweden och Stockholm Fashion District.

Den digitala plattformen lanseras officiellt på Stockholmfashiondistrict.se tisdagen den 26 januari, 2021, i samband med Preview Fabrics & Accessories den 27-28 januari och inför Fashion Week Trade som är den 8-13 februari, 2021.

Inom ramen för projektet med stöttning från Tillväxtverket ingår även seminarium och workshops om digitala säljmöten samt tre filmer om digital försäljning som tagits fram för att stärka Sveriges roll som exportland med hjälp av digital försäljning.

Länkar:
Stockholmfashiondistrict.se/varumarken/