Stockholm Fashion District startar nästa säsong med fysiska möten och ett tydligare digitalt lager!

Augusti 2020 betyder nystart för Fashion Week Trade i Stockholm Fashion District då kommande säsong presenteras. Denna gång med ett ännu tydligare digitalt lager över hela affärsmötesplatsen och programmet. I Stockholm Fashion District träffas varumärken och inköpare för att ombesörja sina inköp, nätverka, utbyta erfarenheter och lyssna på utvecklande föreläsningar.  

Vår/Sommar 2021 präglas starkt av Covid-19 och dess verkningar men att mötas är vitalt och känns nu viktigare än någonsin. Stockholm Fashion District arbetar därför löpande med att adaptera till de nya förutsättningarna och kommer att ha öppet för möten både fysiskt och digitalt men också för att tillsammans med utställare och inköpare fördjupa och utveckla användandet av digitala försäljningskanaler som komplement till det fysiska mötet.

”Covid-19 har skapat en oförutsägbar situation som påverkat oss alla. Stockholm Fashion District är sedan tidigare i en digital förändringsprocess och genomför denna med stöd från Tillväxtverket och har nu påskyndat det arbetet för att ge våra utställare och besökare möjligheten att besöka oss digitalt både försäljningsmöten och seminarier. Trots alla utmaningar är det spännande att se att vi i branschen förflyttar oss så snabbt framåt.” säger Helena Waker, CEO, Trade Partners Sweden/Stockholm Fashion District, i en kommentar.

Med säsongens tema fortsätter Stockholm Fashion District att utforska framtidens handel och hur rollen som inköpare och för butikspersonal förändras. Det digitala skyltfönstret blir centralare också för den personliga butiken. Butikspersonal och inköpare är den viktiga länken för att inspirera konsumenten att skapa en kurerad garderob av älskade plagg, väskor, skor och accessoarer med en blandning av nytt, vintage och re:design samt de nödvändiga basplaggen. Säsongens tema manifesteras genom en bild som denna säsong illustrerar just detta och som tagits fram av stylisten och modechefen på Plaza Magazine, Robert Nordberg, se överst.

”Oroliga tider betyder ofta en mer konservativ modebild. Kostymen är lika viktig för dam som för herr – ett androgynt HEN-plagg som kan bäras både till fest och vardag. En klassiker med ändlösa kombinationsmöjligheter som endast begränsas dess bärare.”,
 säger Robert Nordberg.

Föreläsningar tillsammans med fullständigt program presenteras längre fram och kommer att erbjudas digitalt för första gången.

Stockholm Fashion District är till ytan stort och erbjuder gott om utrymme för social distansering för våra besökare. Här kan alla mötas och sköta sina inköp enligt Folkhälsomyndighetens direktiv och vi har förberett distriktet för att våra besökare ska känna trygghet. Tillsammans har vi ett gemensamt ansvar att begränsa smittspridningen och Stockholm Fashion District följer Folkhälsomyndighetens direktiv och vi håller oss kontinuerligt uppdaterade.

Kontakt
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District
+46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District
+46 70 307 85 59, janike@stockholmfashiondistrict.se

Om Stockholm Fashion District (SFD)
Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Distriktet verkar som ett nav för affärer och kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up-event, utbildningar och utveckling av modebranschen. Stockholm Fashion District är ett branschinitiativ. Initiativtagare till modedistriktet är Association of Trade Partners Sweden, tidigare Agenturföretagen, tillsammans med modebranschen där handelsorganisationen står för branschens perspektiv gentemot hyresvärden och andra intressenter.

Pressmeddelanden