Debatt: Modeindustrins hållbarhetsutmaningar med Malle Kivikas ”Secondhand är viktigt, men utgör inte hela lösningen.”
I takt med att hållbarhet och miljömedvetenhet får en allt större plats i samhällsdebatten har secondhand-shopping blivit ett populärt alternativ för många. Men även om secondhand är en av de mest hållbara valen, kvarstår vissa utmaningar. I denna artikel möter vi Malle Kivikas Ankarcrona, grundare och konceptutvecklare på EsterDesign och utställare på Fashion Week Trade, som brinner för hållbarhet. Hon delar sin syn på modeindustrins största hållbarhetsutmaningar.
Secondhand är ett av de mest hållbara alternativen inom klädkonsumtion och mode – är det lösningen på modeindustrins hållbarhetsutmaningar?
Grundproblemet är dagens överkonsumtion och den ökande konsumtionen av plagg som endast bärs ett fåtal gånger på grund av dålig kvalitet. Det problemet löses inte enbart genom att köpa och sälja secondhand, då vi ofta handlar plagg som inte har ett värde på andrahandsmarknaden. Secondhand-trenden kan till och med spä på den ökande konsumtionen, då de som överkonsumerar lågkvalitativa plagg kan fortsätta i samma spår utan att reflektera – och går moraliskt fria eftersom det är svårt att ifrågasätta någon som talar för secondhand.
Jag är en stor förespråkare för secondhand då det möjliggör att förnya sig utan att det belastar miljön. Förutsatt att kvalitén håller.
Hur kan secondhand-shopping lindra konsumenters skuldkänslor, trots att överkonsumtionen fortsätter?
Många som överkonsumerar gör det i sökandet efter lycka eller bekräftelse, inte av behov – vilket varken är hållbart ur miljö- eller folkhälsoperspektiv. Den nuvarande vurmen för secondhand gör att vi stundtals glömmer bort detta grundproblem, då de som överkonsumerar kan hävda att överkonsumtionen inte hamnar på sopberget utan kommer till nytta hos någon annan. Problemet är att plagg av låg kvalitet saknar värde på andrahandsmarknaden och därför inte gör nytta hos någon annan.
Vilken roll spelar media i att påverka konsumenters beteende när det gäller hållbarhet och mode?
Flera företag med ett genomtänkt hållbarhetsfokus har erfarit att intresset från inköpare kan vara högt för deras produkter, men att kunderna inte är beredda att betala för den högre kvalitén eftersom de vill kunna förnya sig ofta. Och då spelar priset in. Det är ett stort fokus på trender och säsong i media, vilket gör att det krävs lite extra av den som vill bli inspirerad utan att behöva fokusera på att köpa nytt. Dessutom finns det nog ett kunskapsglapp gällande hur produktionen och dess miljöpåverkan ser ut. För den som lobbar för hållbarhet skulle det vara önskvärt om fler förstod hur produktionen ser ut, inte bara för miljön utan även arbetsmiljömässigt, och sedan tar steget att ändra sitt köpbeteende utifrån den kunskapen.
De som idag väljer att satsa på kvalitet och bär plagg under en längre tid, lyfts sällan fram i media, trots att de bidrar med ett sunt tänk.
Hur kan varumärken inom modeindustrin främja hållbarhet genom sina produktionsmetoder och kollektioner?
Inom klädindustrin finns det varumärken där just detta är kärnan i verksamheten. Det är många som vill fokusera på kvalitet, goda arbetsförhållanden, bra materialhantering och logistik som är miljömässigt hållbar. Det kan handla om baskollektioner där kvalitet och design gör att de håller i många år och kan användas vid flera olika tillfällen, med flera olika årskollektioner. Vi behöver ställa om mot ett cirkulärt tänk för en längre livslängd på våra inköp och konsumenter behöver kunna vårda de produkter de köper så att de håller längre och vi kan minska konsumtionen. Det innebär att vi behöver sätta ett högre värde på vad vi faktiskt köper.
Sammanfattningsvis är secondhand ett viktigt inslag i omställningen mot en mer hållbar konsumtion, men det utgör inte hela lösningen. För att verkligen påverka vår miljöpåverkan krävs ett skifte i hur vi ser på konsumtion i stort, från att köpa mer till att köpa bättre och använda längre. Det innebär att vi måste lägga ett högre värde på kvalitetsplagg och börja tänka långsiktigt, både som individer och som samhälle. Endast då kan vi skapa en klädindustri som både är hållbar och etisk på riktigt.