Köpenhamns Modevecka startade denna vecka
Denna vecka startade Köpenhamns Modevecka med både modevisningar och modemässan CIFF.
Veckans öppningstal hölls av Cecilie Thorsmark, VD för Copenhagen Fashion Week , följt av Anne Pascual, Senior Vice President för Design and Marketing på Zalando, och Arizona Muse, hållbarhetsambassadör för CPHFW.
Cecilie Thorsmark uttryckte optimism men även oro för vår bransch och noterade att den går igenom en mycket tuff tid. Tyvärr har både klassiska och nya varumärken försvunnit från marknaden. Hon betonade att vi alla måste arbeta hårt för förändring, för att övervinna dessa utmanande tider och driva modeindustrins omvandling.
Hållbarhet är också kärnfokus för Köpenhamns Modevecka, som strävar efter att göra betydande förändringar för att inspirera och uppmuntra branschen att påskynda sina hållbarhetsinsatser.
I januari 2020 presenterade Köpenhamns Modevecka en ambitiös treårig hållbarhetsplan, som introducerade ett innovativt system med krav för varumärken för att vara en del av det officiella schemat för modevisningar. Hållbarhetsplanen revideras och släpps var tredje år. Denna säsong deltar det svenska varumärket Deadwood och Textilhögskolan i Borås på schemat för modevisningar. Hitta visningsschemat på Copenhagen Fashion Week.com.
Öppnings ceremonin för att fira SS25 hölls i den vackra Brøndsalen i Frederiksberg med partners såsom Fashion in Helsinki, Dansk Fashion & Textile och Copenhagen International Fashion Fair, CIFF.
Text skriven av VD Helena Waker.