Månadens butik maj 2023: Ingrids

Som månandens butik för maj 2023 möter vi Ingrids, en underklädesbutik med brett sortiment för både dam och herr, baserad i Umeå. Vi har intervjuat ägaren Ulrika för att ta reda på mer om hur de jobbar med sin stora kundgrupp och hur de specialiserar sig på olika typer av produkter, allt för att ge sina kunder den bästa upplevelsen.

Berätta om Ingrids, hur började allt?
Ingrids startade 1956 av Ingrid Persson, då med övertygelse om att alla kvinnor är värda en stabil bysthållare. Innan hon tog klivet ut och startade sin butik, så jobbade hon på en av stadens största herrekiperingar. Med två barn och en bransch som ännu inte var etablerad, var det ett väldigt djärvt grepp – men med en stark vilja och ett nytänkande så lyckades hon. Man kunde boka tid hos henne för att i lugn och ro få prova ut exempelvis en korsett. Hon förde även register över sina stamkunder och ringde upp dem när hon fått in nya varor. 

Jag, Ulrika, började jobba i butiken 2004 och tog i december 2022 klivet och köpte butiken tillsammans med min man Johan. Min vision är att fortsätta driva butiken i Ingrids anda. Vi har en kundklubb med över 14 000 kunder, där vi kan se vad kunderna handlar och de samlar bonus som delas ut en gång per år. Det är ett stort hjälpmedel för både oss och kunderna, som är väldigt uppskattat. Vi tar även hem varor om det är något som önskas av kunden, då ringer vi upp dem när varan finns i butiken. 

Vad erbjuder ni för sortiment och vilken typ av kund riktar ni er mot?
Alla varor är noga utvalda efter kunders behov. Vi står för kvalité, kunskap och service. Butiken är fylld med underbara underkläder, nattplagg, rockar, strumpbyxor och vi erbjuder badsortiment året runt. 2011 tog vi även in herrsortiment, så som kalsonger, bad- och nattplagg. Där utökar vi även allt eftersom. Herr blir ett mer efterfrågat sortiment och där ser vi att marknaden ökar då två av stadens herrbutiker har lagt ner. 

Hur är er strategi när det kommer till ert sortiment?
Just nu jobbar jag, Maria och Elisa i butiken. Maria har hand om webbshoppen som vi ser som Ingrids förlängda arm, där kunder kan inspireras till köp – både där och lockas till att besöka butiken. Maria har också en lång erfarenhet, då hon jobbat i butiken sen 2012. Hon ansvarar även för viss del av vår bokföring. Vårt skyltfönster är väldigt viktigt för oss, där lägger vi stor energi och Maria är en stor kreatör och levererar alltid uppskattade skyltningar i våra fönster. Elisa är stjärnan som ansvarar över våra sociala medier, vi försöker att både vara personliga och stå för glädje som ska inspirera till köp med noga utvalda bilder och texter. Med min långa erfarenhet både i butik och av inköp av varor så är det jag som åker och köper in till butiken, jag är noga med att även Maria och Elisa får vara med och bestämma. 

Hur tycker du att man bemöter kunden på bästa sätt?
Vi vill försöka hjälpa alla som kommer till oss, ung som gammal, med hjälp av vårt breda sortiment. Vi har även stort fokus på bröstcanceropererade kvinnor, där vill vi förmedla kunskap och erfarenhet så att man känner sig trygg i val av underkläder.  

Vilket skulle du säga är ert största framgångsrecept?
Med grundaren Ingrid i ryggen, våra trogna kunder och vårt noga utvalda sortiment kommer vi fortsätta förmedla att alla är värd en stabil och välsittande bh! Alla vi som jobbar här har goda kunskaper av utprovning av både bh och badkläder, vi ser alla kunders olikheter och är noga med att det är kunden som står i fokus.

Ingrids på sociala medier: 
Instagram: @ingridsunderklader 
Facebook: @ingridsunderklader 

Nyheter