Metro Konfektion Kristinehamn

Månadens butik maj 2024: Metro Konfektion

I hjärtat av Kristinehamn hittar vi modebutiken Metro Konfektion med sina 1200 kvadratmeter i försäljningsyta. Ägarna är Roger och Lotta Isberg som gärna besöker Stockholm Fashion District flera gånger om året för att hämta hem inspirerande mode till Värmland. Vi har fått möjligheten att få höra om deras butik och vad som gör Metro till en favoritplats för alla modeentusiaster.

Berätta om butiken, hur startade allt?

Vi köpte butiken 2010 från Kenneth och Marianne Nilsson, som startade den i mitten av 1960-talet, så vi har haft den i 14 år nu. Jag har tidigare varit distriktschef för Suzuki motorcyklar och min fru Lotta var tidigare butikschef på Polarn O. Pyret i 10 år, säger Roger.

Sedan dess har de inte bara tagit över butiken utan också utvidgat och bytt lokal till en imponerande yta på 1200 kvadratmeter på Kungsgatan i Kristinehamn.

Vad har ni för strategi när det kommer till ert sortiment?

Med en stor butik kommer stor variation, och vi tar vara på hela vår yta. Vi tar vara på ytan genom att ha ett stort utbud av billigt och dyrt. Det passar småstäder att kunna erbjuda  olika  kläder i blandade  prisklasser så att det finns något för alla kunder. Vi vill också att det ska vara enkelt för kunden att hitta i vår butik, därför har vi en strategi som integrerar ”shop in shop”-konceptet och som gör det lättare för kunder att navigera och hitta sina favoritmärken, menar Roger.

Berätta om era bästa tips för att ge kunden det bästa bemötandet?

När det kommer till att ge kunden det bästa bemötandet, är det mötet med kunden som är nyckeln. För kläder finns överallt men vi vill ha det personliga. Metro strävar efter att vara mer än bara en butik genom att erbjuda skräddarsydda råd och tips till varje kund. Det kan komma in personer som behöver en helt ny garderob och då kan vi finnas där för dem med vårt stora utbud och  tillgodose många av kundernas önskningar,  säger Roger och Lotta.

Ett av Metros mest uppskattade evenemang är deras modevisningar som äger rum två gånger om året. Det brukar vara 100–120 personer som kommer. Dessa visningar är inte bara till för att visa upp nya kollektioner utan också för att skapa en atmosfär av gemenskap och glädje bland kunderna.

Vad identifierar ett bra samarbete mellan leverantör och butik?

Vi tror på att bygga starka band med våra leverantörer. Vi har exempelvis tidigare haft en del leverantörer som också deltagit på våra modevisningar och sponsrat med priser till vårt lotteri som alla kunder deltar i när de besökt våra modevisningar, förklarar Roger.

Detta partnerskap är en viktig del av Metros framgång och kunderna uppskattar det extra värdet som deras modevisningar ger. Metro är en central samlingsplats i Kristinehamn, inte minst för den som är modeintresserad. Det är verkligen värt ett besök! 

Metro Konfektion på sociala medier:

Instagram: @metrokristinehamn

Facebook: @metrokonfektion

Nyheter