
Månadens Butik: Pias Hårmakeri
I en tid av stora förändringar inom skönhets- och modebranschen har Pia skapat ett unikt koncept som förenar det bästa av två världar. Pias Hårmakeri erbjuder en nyskapande kombination av frisörkonst och mode under samma tak – en komplett lösning för både stil och personligt uttryck.
Med gedigen erfarenhet från båda branscherna och ett öga för detaljer har Pia byggt upp en verksamhet som blivit en naturlig mötesplats i Hestra, Gislaveds kommun. Här finns något mer än en vanlig frisörsalong. Genom ett noggrant urval av varumärken som speglar salongens filosofi och ett personligt stylingkoncept har Pias Hårmakeri etablerat sig som en unik aktör.
Varje säsong besöker Pia Fashion Week Trade i Stockholm för att göra inköp inför kommande säsong. Hon deltar även i Buyers Club, som ligger i programmet för veckan, där hon nätverkar och utbyter idéer med andra framgångsrika inköpare och butiker. ”Buyers Club som träffas varje mässa är ett bra forum, med många trevliga kollegor.” säger Pia. ”Där får vi tillfälle att diskutera och ge tips till varandra om hur till exempel fysiska butiker ska växa sig starkare.”
Stockholm Fashion District ställde 6 snabba frågor till Pia för att lära oss mer om henne och verksamheten.
Kan du berätta lite om hur idén föddes att kombinera en frisörsalong med modebutik?
Jag startade min frisörsalong 15 februari 1985 i skidmetropolen Hestra. Så jag firar 40år! Jag har alltid varit intresserad av mode, stil och skönhet så när jag tänkte att jag borde ha något mer i salongen och jag hade platsen så föll det sig naturligt att det skulle bli kläder, smycken och väskor. Något jag inte ångrat. 2015 började jag så smått och har sedan fortsatt, så det blir hela 10 år nu.
Vad ser du för fördelar med att kunna erbjuda både hårstyling och mode under samma tak?
Fördelen som jag ser det är ju att många av mina kunder sitter i frisörstolen en stund och då kan jag visa och prata för mina kläder, när kunden är klar och känner sig fin i håret så känns det bra att prova. Frisörkunden har ibland tur att någon kommer in och provar och visar oss för att vi ska tycka till, på så vis får frisörkunden en modevisning. Jag tror att personlig service är något kunderna uppskattar och det får man ju bara i fysiska butiker.
Hur väljer du ut vilka varumärken och kollektioner som ska finnas i butiken?
Jag åker till Stockholm för att gå på Fashion Week Trade 2 gånger om året, där träffar jag mina märken jag jobbat med länge och sedan försöker jag hitta nya märken också. Jag väljer ut det som jag tycker är fint och som jag tror passar mina kunder. Det är också viktigt med kvalité och hur och var märket producerar sina kläder. Viktigt för oss och miljön. Något vi behöver lära våra kunder så de kan göra bra val.
Vilka trender ser du just nu inom både hår och mode, och hur påverkar det ditt inköpsarbete?
Trenden just nu på håret tycker jag går mot att fler vill göra en förändring mot kortare frisyrer med mer färg och slingor. Det gör ju att man känner dig lite tuffare och då behöver kläderna också hänga med. Så jag tror att höstens kläder behöver ha detaljer som sticker ut. Det kommer nog styra mina inköp för hösten 2025.
Du är en trogen deltagare i Buyers Club under Fashion Week Trade. Vad betyder dessa nätverksträffar för dig och din verksamhet?
Buyers Club som träffas varje mässa är ett bra forum, med många trevliga kollegor. Där får vi tillfälle att diskutera och ge tips till varandra om hur till exempel fysiska butiker ska växa sig starkare. Något man inte vill missa när man är på mässan.
(Vill du som butik eller inköpare också ta del av fördelarna med Buyers Club? Registrera dig här för att delta under Fashion Week Trade, den 7 februari.)
Vad ser du fram emot mest under årets första Fashion Week Trade, 3-7 februari?
Jag ser så fram emot mässan nu i februari, ska bli så kul att träffa alla agenter och se höstens och vinterns kläder, prata med kollegor. Men naturligtvis är det mycket arbete också, många beslut som ska tas om vilka kläder, märken som ska fylla min lilla butik hösten 2025.