Månadens butik september 2024: Sigma Fashion
Butiken Sigma Fashion i Västerås är belägen i hörnet av Köpmangatan och Hantverkargatan, och har varit en del av stadens shoppingkultur sedan öppningen den 16 oktober 1966. Från att ursprungligen ha varit en ren accessoarbutik har butiken vuxit och utvecklats under åren till en modebutik med ett brett utbud av damkläder och accessoarer.
2013 genomgick Sigmahuset en omvandling och blev ett affärshus, och sedan dess har butiken haft en egen entré mot gågatan. Eva Eriksson, som började arbeta i butiken i juli 1977, har drivit butiken på egen hand sedan 1997 efter att hennes make, som ägde butiken från början, tragiskt gick bort. Det var han som startade Sigma varuhuset 1966.
”Det är inte ett jobb, det blev en livsstil sedan den dagen jag började år 1977”, säger Eva.
Vill du berätta om ert utbud i butiken?
Vi erbjuder idag ett brett sortiment av damkläder, från överdelar, byxor, och klänningar till ytterplagg, hattar, mössor, och scarves. Butikens fokus på accessoarer har aldrig försvunnit, och det är något som jag och mitt team är noga med att upprätthålla. Dessutom finns ett gediget utbud av nattkläder och badkläder, något som uppskattas av kunderna.
Vi vänder oss främst till kvinnor från 35 år och uppåt, men vi säljer även huvudbonader, mössor och handskar till män. Vårt mål är att kunna tillgodose våra kunders behov med högkvalitativa plagg och accessoarer som passar alla tillfällen, förklarar Eva.
Varför tror du att ni lyckas med det ni gör?
Det är framförallt på grund av vår personliga service, för oss är det viktigt att kunden känner sig sedd och välkommen. Butiken har fyra anställda, och vi gör vårt yttersta för att hjälpa kunderna att hitta rätt plagg. Det kan vara allt från att hitta den perfekta byxan till att klä upp kunden från topp till tå. Vi anordnar även många kundkvällar som är mycket uppskattade av våra härliga kunder.
Hur är eran relation med era leverantörer?
De flesta av våra leverantörer har vi samarbetat med i flera år, och det nära samarbetet bidrar till att vi kan erbjuda våra kunder det bästa sortimentet. Men vi har även fått in en del nya leverantörer, vilket är så roligt eftersom vi nu har en större kundgrupp än tidigare. Jag ser också positivt på framtiden eftersom vi hela tiden utvecklar butiken med bredare sortiment och därmed utvecklar vår målgrupp.
Det här jobbet har blivit en del av Evas liv och hon menar att det är den starka passionen som driver henne och butiken framåt. Med dessa ord ser Eva fram emot att fortsätta driva Sigma Fashion och välkomna både gamla och nya kunder till sin butik, precis som hon har gjort i så många år.