Moments: Vinnarna av Encouragement for Action 2020

Vinnarna av Encouragement for Action 2020.

Encouragement for Action är Stockholm Fashion Districts uppmuntranspris där vi tillsammans med viktiga organisationer och intressenter i vårt nätverk tilldelar vi selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg. På detta sätt vill vi vara med och skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår bransch.

fashion retail talks sustainability
Motivering:
Vinnaren av denna kategori har en vision och affärsidé helt grundad i ett mycket tydligt fokus på en hållbar garderob. Redan vid den första kontakten som kund möter du det tydliga budskapet, och det håller hela vägen från produktion och leverans till butik – oavsett om man besöker sajt eller fysisk butik. En nytänkande, modern och transparant inspiratör för branschen.

Vinnare är: Asket (till vänster i  bild)

fashion tech
Motivering:
Vikten av att våga vara visionär och bereda väg för andra samt att leda en positiv hållbar förändring är viktigare än någonsin. Vi har länge sett ett behov av nya affärsmodeller med en cirkulär grund. Årets vinnare har under lång tid tagit täten i diskussionerna och vågat ifrågasätta normer inom branschen. Plaggen har kort ledtid, kan tillverkas via en 3D-skrivare och håller i 48 timmar. Konstruktionen kan liknas vid ett lövs och tanken kring plaggets användning kan närmast liknas vid att lyssna på musik via en streamingtjänst. I det samarbete som lanserats med PUMA sätter de sig själva och Sverige på kartan och visar hur framtidens modebransch kan verka och se ut.

Vinnare är: Guringo Design Studio (till höger i bild)

value-bearing sustainability
Motivering:
Kroppar och smak som förändras och längtan efter nytt behöver inte betyda nyproducerat. Det mest hållbara plagget är det som redan producerats och sedan älskats och använts igen och igen. Med en hög modegrad och stort fokus på upplevelsen och känslan i butiken ville vår vinnare  göra det enkelt för kunderna att konsumera mode på ett hållbart sätt. Idag finns två butiker och konceptet är enkelt; lämna in det du som du inte längre använder men själv skulle kunna tänka dig att köpa, det vill säga moderna kläder i bra skick. Idén om cirkulärt mode finns i årets vinnares dna i allra högsta grad och de har starkt bidragit till att begagnade kläder nu bärs av ännu fler modemedvetna konsumenter och att plagg får leva vidare hos nya ägare.

Vinnare är: Arkivet (mitten i bild)

closing the loop
Motivering:
En innovation som tydligt bidrar till cirkulära materialflöden för textil genom att ta den komplexa frågan om textil materialåtervinning ytterligare steg framåt och samtidigt tillhandahålla en marknadsredo och skalbar lösning. Vinnaren av kategorin closing the loop stärker Sveriges position som ett cirkulärt föregångsland.

Vinnare är: Once more by Södra (deltog digitalt, ej i bilden)

Nyheter