Nu avslöjas de nominerade till Encouragement for Action 2021
I den komplexa värld vi lever och verkar i är det efter året som varit viktigare än någonsin att peppa och uppmuntra dem som fortsätter att fokusera på ett progressivt hållbarhetsarbete.
Efter att ha granskats av Encouragement for Actions etiska råd lett av Philip Warkander, lektor i modevetenskap vid Lunds universitet, tillsammans med Camilla Modin Djanaieff, Elin Larsson och Hanna Wittrock, har inkomna nomineringar lämnats vidare till respektive jurygrupp. Jurygrupperna har därefter kommit fram till följande resultat:
De nominerade i de fyra kategorierna för Encouragement for Action 2021 är…
Closing the loop
Möjliggörandet av återanvändning och en cirkulär ekonomi där spill och miljöpåverkan minimerats så pass mycket att ett kretslopp finns eller upplevs som en möjlighet nära i tid. Nya affärsmodeller blir lösningen på problemet fortsatt konsumtion på ett mer hållbart sätt med respekt för råvaror, miljö och människa.
Jury
Adrian Zethreus, Re:Textile
Camilla Kock, Klarna / Trade Partners Sweden
Harald Cavalli-Björkman, Re:Newcell
Johannes Bogren, Södra
Kajsa Guterstam, Svenska Institutet
Linda Pimmeshofer, Microsoft
Marie Jonsson, Rekotex
Sofia Lidgren, Stockholm Fashion District
Nominerade 2021
Hyber.com
Nimble Patch
Popswap
Stadsmissionen Remake
Fashion innovation
Digitala och innovativa framsteg som lett till eller inom en nära framtid kommer att leda till en positiv hållbar förändring. Vi uppmuntrar de som med ett nytt perspektiv eller ny teknik hittat lösningar och sammanlänkat mode och utveckling. Innovation står för att våga vara visionär och bereda väg för andra.
Jury
Andreas Andrén, We aRe Spindye
Erik Lindvall, Guringo Designstudio
Gunilla Grübb, Stockholm Fashion District
Jennie Rosén, Swedish Fashion Council
Klara Palmberg Broryd, Broryd Industrier
Lars Mattiasson, xplot
Nils-Krister Persson, Smart Textile
Simon Hjelte, Fashion Ink
Nominerade 2021
Coloreel
Easysize
Icebug (greppteknologier)
Quizrr
Sellpy
Fashion retail talks sustainability
Användandet av det digitala eller fysiska mötet med kunden till uppmuntran för konsument att göra hållbarare val kring hur och vad man konsumerar vid köptillfället. Försäljning ska betyda omtanke om kunden och alla led ska med på resan mot ett mer hållbart konsumtionssamhälle.
Jury
Anders Börjesson, Nacka Kommun
Caroline Hamrin, Arkivet Sthlm
Helena Waker, VD Trade Partners Sweden / Stockholm Fashion District
Gabriel Duke, Sveriges Textilhandlare
Karin Strassburg, Invest Stockholm
Karolin Forsling, Alecta
Palle Stenberg / Sandya Lang, Nudie Jeans
Nominerade 2021
Care of Carl
Dedicated
Ecosphere
Hackyourcloset.com
Icebug
Sustainable Identity
En produkt eller ett varumärke som med sin hållbara identitet har tagit sig ut på marknaden med en berättelse. I samtalet om produkten eller varumärket blir vi medvetna om hållbarhet som en utgångspunkt, vilket följer med till mötet med omvärlden.
Jury
Anna Blom, BLOM Agency
Linn Frisinger / Helena Leach Squire, Swedish Stockings
Janike Eleby, Stockholm Fashion District
Jon Bergsman, WDW Creative
Kajsa Åström, Habit
Konrad Olsson, Scandinavian Mind
Nina Campioni, Elle.se
Robin Douglas Westling, Swedish Fashion Council
Sarah Arts, Asket
Nominerade 2021
A New Sweden
Dedicated
Knowledge Cotton Apparel
Rave Review
Vinnarna avslöjas vid Encouragement for Action talks 2021
den 1 september.
Varma gratulationer!
Etiska rådet
Begreppet ”hållbarhet” har på sista tiden använts så flitigt och i så bred mening att det nästintill har förlorat sin betydelse. Nästintill allt kan numera benämnas och beskrivas som hållbart, verkar det som. Den här utvecklingen har väldigt farliga konsekvenser, då både branschverksamma och konsumenter kan få svårt att skilja agnarna från vetet, och det blir svårt att skilja faktiska hållbarhetsinitiativ från mer ytliga sådana.
Av den här anledningen har Encouragement for Actions (EfA) etiska råd under 2021 utökats med tre nya medlemmar: Elin Larsson, programchef på RE: Source, Camilla Modin Djanaieff, grundare och VD för Modin Communication samt Hanna Wittrock, lektor i textilt management vid Textilhögskolan i Borås. Vårt uppdrag är att motarbeta synen på hållbarhet som en trend bland många. Rådets uppgift är att garantera att EfA inte bidrar till ytterligare ”greenwashing”. Vi gör det genom en kritisk granskning och värdering av de nominerade bidragen.
Läs mer…
Om Encouragement for Action
Encouragement for Action instiftades 2018 av Stockholm Fashion District som ett uppmuntranspris och en utställning med syfte att uppmuntra till hållbarhet och utveckling i modeindustrin. Stockholm Fashion District arbetar alltid inkluderande och tillsammans med en namnkunnig jury, viktiga organisationer och intressenter i vårt nätverk tilldelar vi selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg och som inspiration till andra att fortsätta utveckla sin hållbarhetsresa. På detta sätt bidrar Stockholm Fashion District till att skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår industri.
Kontakt
Janike Eleby, janike@tradepartners.se, 070-307 85 59
Sofia Lidgren, sofia@stockholmfashiondistrict.se, 073-539 03 66