
Pressmeddelande 29.01.25: Fashion Week Trade inleds med 20% tillväxt och fullbokad modemässa
En unik mötesplats och ett nav för nationella, som internationella, samarbeten – här samlas modebranschen i Stockholm.
Stockholm Fashion District, som är Sveriges affärsmötesplats för handel inom mode, skor och accessoarer, fortsätter att växa och stärka sin position både nationellt och internationellt. Två gånger per år arrangeras Fashion Week Trade i distriktet och nästa vecka, 3–7 februari, öppnas dörrarna för en ny säsong. Denna gång kan man visa upp en imponerande tillväxt inom leverantörsledet, där antalet medverkande varumärken har ökat med 20% jämfört med föregående år.
”Intresset har varit starkt med fullbokad mässa och showrooms. Detta bekräftar det stora behovet av fysiska mötesplatser där branschen kan samlas, göra affärer och knyta viktiga kontakter i Sverige”, säger Helena Waker, VD för Stockholm Fashion District.
Tillväxten drivs främst av “mid-high market”-segmentet där större agenturer med väletablerade varumärken visar särskilt starkt intresse. Inom konfektion och skor fortsätter damsegmentet att dominera, men även herrsegmentet har expanderat denna säsong. En positiv utveckling är också tillskottet av smycken från nordiska tillverkare.
Stockholm Fashion District, med sitt mål att främja ansvarsfull handel, arbetar aktivt för att utveckla långsiktiga och hållbara affärsrelationer både nationellt och internationellt. Stockholm Fashion District är en unik verksamhet med 22 event per år och är öppet 365 dagar om året, vilket skapar en efterfrågad mötesplats för branschen. Av den den ökande andelen varumärken, har ett flertal produktion i Europa, vilket bidrar positivt ur en hållbarhetssynpunkt, genom kortare transporter och bättre insyn i produktionen. Svenska och nordiska inköpares möjlighet att handla via lokala agenturer, istället för att göra inköpsresor utomlands, stärker därigenom Sveriges ställning som både ett hållbart handelsland och en betydande modedestination.
En bidragande faktor till denna positiva utveckling är Trade Partners Swedens omfattande nätverk av strategiska samarbeten. Som grundare av Stockholm Fashion District har organisationen byggt starka partnerskap inom branschen. Under 2024 har ett nytt samarbete ingåtts med European Fashion Alliance, där Stockholm Fashion District är medlemmar och representerar Sverige.
”European Fashion Alliance är ett mycket viktigt nätverk för oss, där vi tillsammans med över 25 ledande modeorganisationer från hela Europa kan arbeta för att stärka vår industris konkurrenskraft. Genom alliansen driver vi gemensamt frågor kring hållbarhet, innovation och gränsöverskridande samarbeten som är avgörande för branschens framtid”, säger Helena Waker.
Under Fashion Week Trade fortsätter även det etablerade samarbetet med den italienska skobranschen, där varumärken från Italian Association of Footwear Manufacturers, medverkar som gästutställare på mässan mellan 4 och 6 februari.
Den 4 februari arrangerar Stockholm Fashion District en pressfrukost under Fashion Week Trade för att dela med sig av viktiga nyheter inom branschen. Kontakta Malin Wasström på malin@tradepartners.se om du önskar närvara.
Fashion Week Trade pågår den 3–7 februari i Stockholm
Länk till program och registrering finns här.
Länk till varumärkeslistning finns här.
____________________________________________________________________________________________
Omnämnda i detta pressmeddelande
Stockholm Fashion District
https://www.stockholmfashiondistrict.se/
Trade Partners Sweden
https://www.tradepartnerssweden.se/
____________________________________________________________________________________________
Fakta om Stockholm Fashion District
Stockholm Fashion District rymmer 140 showrooms och håller öppet året runt för branschnätverk och samarbetsmöjligheter.
Genom 22 årliga evenemang, där Fashion Week Trade ingår, knyts svenska modeföretag samman med den internationella marknaden.
Modebranschen får en naturlig mötesplats för lärande och kunskapsutbyte genom fysiska och digitala utbildningar, såsom Transformation Conference och Swedish Shoe Environmental Initiative (SSEI).
I samarbete med företagen utvecklar Stockholm Fashion District ett omfattande nationellt och internationellt affärsnätverk som bidrar till en betydande tillväxt inom svensk modeindustri.
Grundare till Stockholm Fashion District är medlemsorganisationen Trade Partners Sweden, som ger tillgång till expertkunskap inom juridik, logistik och försäljning, grundat på över 110 års handelserfarenhet.
____________________________________________________________________________________________
Presskontakt
Malin Wasström, Head of Communication & Marketing, Stockholm Fashion District
+46 (0)76 518 90 17, malin@tradepartners.se
Pressbilder
Ladda ner pressbilder här.