Pressmeddelande: Stark start för Stockholm Fashion District när Fashion Week Trade öppnar på måndag den 7 februari

Stockholm Fashion District etablerades 2016 av och för den svenska modeindustrin. Distriktet är en kreativ plats för handel och möten, med kollektionspresentationer i över 140 showroom och på ett flertal mässor och event. Vi har även ett stort fokus på kompetensutveckling och initiativ inom hållbarhet och tech.

Nu välkomnar vi även inredning och design till Stockholm Fashion District, en naturlig utveckling i branschen. Under Fashion Week Trade visas nya mode- och inredningskollektioner från hela 500 svenska och internationella företag och varumärken. Nya aktörer med fasta showrooms från och med denna säsong är bland andra Wolford, Banana Moon, Guess Lingerie, Ugg, och Karl Lagerfeld. Inom inredning är vi stolta att presentera flertalet svenska kollektioner så som Sthål Ceramics, Ceannis, Lindform, Stackelberg och Shepherd.

Vår starka position i Norden är tack vare ett väletablerat samarbete mellan retail, inköpare, leverantörer och samarbetspartners. Tillsammans har alla aktörer haft tydligt fokus på att kunna genomföra viktiga möten och värna om sammanhållningen, trots alla utmaningar under pandemin.

De senaste åren har Stockholm Fashion District förflyttats snabbt framåt och det digitala affärsnätverket är nu unikt i Norden. Nya samarbetspartners finns inom Stockholm Creative Tech Week och andra aktörer. Distriktet genomför dessutom flera digitala nätverksmöten under året samt kontinuerliga utskick av nyhetsbrev till mer än 10.000 kontakter i branschen.

”Vi är så stolta över alla som tillsammans är med och skapar den starka utvecklingen och intresset för affärsnätverket, både inom Sverige och internationellt. Men allra gladast är vi över att samhället öppnar upp, vilken energiininjektion för oss och hela branschen!”, säger Helena Waker, CEO Stockholm Fashion District/Trade Partners Sweden.

Helena Waker fortsätter genom att poängtera vikten av en fysisk mötesplats.

”I vår kreativa bransch är det av yttersta vikt för kunden att kunna känna, prova och se färger för att kunna göra de absolut bästa inköpen ur kollektionerna. Vi har hela tiden litat starkt på alla inom branschen och med gemensamma krafter kunnat genomföra viktiga event. Förra veckan var våra svenska designers på plats i distriktet för att titta på textila kollektioner samt produktion för SS23 under Preview Fabrics & Accessories. Nu ser vi mycket fram emot nästa vecka och Fashion Week Trade.”, säger Helena Waker, CEO Stockholm Fashion District/Trade Partners Sweden.

Se hela vår varumärkeslista under vårt Fashion Business Network här.

Om Association of Trade Partners Sweden
Association of Trade Partners Sweden, tidigare Agenturföretagen, grundades 1914 och har över 100 års erfarenhet av internationell handel. Vi är en medlemsägd organisation med över 400 företagsmedlemmar, där flera är verksamma inom mode och design. Trade Partners Sweden har bland annat grundat Stockholm Fashion District.

Malin Wasström
, Head of Communication