Stockholm Fashion District välkomnar till en ny säsong formad av det ”nya normala”

Fashion Week Trade I Stockholm Fashion District är en viktig mötesplats för modebranschens inköpare, leverantörer och varumärken. Här sker alla inköp och här får besökarna inspiration, möjlighet till kompetensutveckling och framför allt det viktiga samtalet, den här säsongen kanske viktigare än någonsin. Var befinner sig branschen och hur tar den sig vidare?

”Covid-19 har förändrat landskapet för modebranschen och behovet av digitalisering har ökat stort. Nya utmaningar kräver nya lösningar. Jag är stolt över att Stockholm Fashion District med stor flexibilitet nu kan erbjuda inköp, möten och föreläsningar digitalt. Trots alla utmaningar är det spännande att se att SFD tillsammans med branschen förflyttar sig så snabbt framåt.”, säger Helena Waker, CEO för Trade Partner Sweden och Stockholm Fashion District.

Från programmet

I en serie föreläsningar undersöks effekten av Covid-19 och hur modebranschen har adapterat förändringarna. Vilka digitala nyheter har kunden redan anammat och vad kommer härnäst? Bland föreläsarna syns Mikael Ahlström som berättar om Bambusers Live Video Shopping, Sofia Noren, Swish, och Ida Antebro & Lisa Arnell, från Aller Media vilka samtalar om den nya influencern.

Stockholm Fashion Districts viktiga initiativ Buyers Club återvänder till Fashion Week Trade fredagen den 15 augusti. Här möts inköpare och butiksägare för att tillsammans diskutera lyckade initiativ och utmaningar i en föränderlig värld. Buyers Club gästas av Lisa Rogalin, CEO på Rosenrummet på NK och grundare av Style Academy, som berättar hur en Personal Shopper arbetar för att ge sina kunder en kurerad och personlig garderob.

I nytt showroom

Livsstilsvarumärket Ceannis har under våren etablerat sig i Stockholm Showroom. PVH Group med varumärken som Tommy Hilfiger skor sin portfölj, tillsammans med skomaterialleverantören Brunner, är nya tillskott i Stockholm Shoe House.

”Vi är stolta över ytterligare etableringar och välkomnar våra nya varumärken med varm hand. Stockholm Fashion District fortsätter att vara en viktig plattform för handeln och den svenska modebranschen.”, säger Vanessa Leporati, ordförande för Trade Partners Sweden och Stockholm Fashion District.

Digitalisering av showroom

Mjukvarubolaget Touchtech har utvecklat en ny lösning för skapandet av virtuella showroom och Stockholm Fashion District blir först ut att använda sig av denna lösning under Fashion Week Trade. Med ett interaktivt säljmaterial förbättras säljprocessen för varumärken genom att bjuda in kunder till digitala möten och låta dem vara delaktiga. Medverkande varumärken är bland andra Sneaky Steve, Gant, Sweeks och Seven/East.

Stockholm Fashion District är till ytan stort och erbjuder gott om utrymme för social distansering för våra besökare. Här kan alla mötas och sköta sina inköp enligt Folkhälsomyndighetens direktiv och vi har förberett distriktet för att våra besökare ska känna trygghet. Tillsammans har vi ett gemensamt ansvar att begränsa smittspridningen och Stockholm Fashion District följer Folkhälsomyndighetens direktiv och vi håller oss kontinuerligt uppdaterade.

Ta del av hela programmet under Fashion Week Trade här!

Kontakt: 
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District +46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District +46 70 307 85 59, janike@stockholmfashiondistrict.se

Om Stockholm Fashion District (SFD) 
Affärsklustret Stockholm Fashion District är en unik och innovativ affärsmötesplats för modeindustrin i Sverige och internationellt. Distriktet besöks årligen av designers, e-tail, retail, internationella delegationer, intressenter och andra modeentusiaster.

I Stockholm Fashion District finns daglig verksamhet i form av showroom med svenska och internationella varumärken och i distriktet organiseras flera affärsfokuserade aktiviteter och event varje år, däribland Fashion Week Trade, produktions- och textilmässor, forum för att aktuella branschfrågor samt vidareutveckling genom seminarier och workshops.

Medlemsförbundet och handelsorganisationen Trade Partners Sweden är grundare av och driver Stockholm Fashion District för modeindustrin i Sverige.

Pressmeddelanden