UPPMUNTRA TILL HÅLLBART MODE GENOM ENCOURAGEMENT FOR ACTION 2021

Hur kan vi, Stockholm Fashion District, bidra till en mer hållbar modeindustri och sprida goda exempel? Det var frågan som ledde till att uppmuntranspriset Encouragement for Action instiftades. För fjärde året i rad samlar Encouragement for Action en namnkunnig jury, engagerade partners och det etiska rådet när nomineringsperioden idag öppnar. Välkommen att sprida uppmuntran med dina nomineringar!

I den komplexa värld vi lever och verkar i är det efter året som varit viktigare än någonsin att peppa och uppmuntra dem som fortsätter att fokusera på ett progressivt hållbarhetsarbete.

De fyra kategorierna i Encouragement for Action 2021 är:

Closing the loop

Möjliggörandet av återanvändning och en cirkulär ekonomi där spill och miljöpåverkan minimerats så pass mycket att ett kretslopp finns eller upplevs som en möjlighet nära i tid. Nya affärsmodeller blir lösningen på problemet fortsatt konsumtion på ett mer hållbart sätt med respekt för råvaror, miljö och människa.
Tidigare vinnare: Rekotex (2018), re:newcell (2019) och Södra/OnceMore®, (2020).

Fashion innovation
Digitala och innovativa framsteg som lett till eller inom en nära framtid kommer att leda till en positiv hållbar förändring. Vi uppmuntrar de som med ett nytt perspektiv eller ny teknik hittat lösningar och sammanlänkat mode och utveckling. Innovation står för att våga vara visionär och bereda väg för andra.
Tidigare vinnare: We aRe SpinDye (2018), Atacac (2019) och Guringo Design Studio (2020).

Fashion retail talks sustainability
Användandet av det digitala eller fysiska mötet med kunden till uppmuntran för konsument att göra hållbarare val kring hur och vad man konsumerar vid köptillfället. Försäljning ska betyda omtanke om kunden och alla led ska med på resan mot ett mer hållbart konsumtionssamhälle.
Tidigare vinnare: Filippa K (2018), Nudie Jeans (2019) och Arkivet Stockholm (2020).

Sustainable Identity
En produkt eller ett varumärke som med sin hållbara identitet har tagit sig ut på marknaden med en berättelse. I samtalet om produkten eller varumärket blir vi medvetna om hållbarhet som en utgångspunkt, vilket följer med till mötet med omvärlden.
Tidigare vinnare: Swedish Stockings (2018), Bite Studios (2019) och Asket (2020).

Nomineringsperioden pågår den 12 april – 1 juni, 2021. De nominerade till Encouragement for Action 2021 presenteras den 22 juni.

Nominera dina bidrag

Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District,
+46 70 307 85 59, janike@tradepartners.se

Logotyp & 2020 års vinnare av Encouragement for Action.

Bakgrund

Encouragement for Action instiftades 2018 av Stockholm Fashion District som ett uppmuntranspris och en utställning med syfte att uppmuntra till hållbarhet och utveckling i modeindustrin. Stockholm Fashion District arbetar alltid inkluderande och tillsammans med en namnkunnig jury, viktiga organisationer och intressenter i vårt nätverk tilldelar vi selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg och som inspiration till andra att fortsätta utveckla sin hållbarhetsresa. På detta sätt bidrar Stockholm Fashion District till att skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår industri.

Philip Warkander, lektor i modevetenskap vid Lunds universitet, är ordförande i det etiska rådet samt författare till det förord som ramar in vad hållbarhet i modeindustrin innebär.

Bild: Vinnarna av Encouragement for Action 2020. Sarah Arts, Asket, Caroline Hamrin, Arkivet Stockholm och Erik Lindwall, Guringo Design Studio (Södra/OnceMore® ej i bild).