Stockholm Fashion District har bjudit in andra viktiga organisationer och intressenter för att tillsammans sluta upp och ge uppmuntran till värderingsbaserad kommunikation, hållbara affärsmodeller, ny teknologi och dem som föredömligt använder butiksgolvet eller sin digitala plattform som plattform för kommunikation om hållbarhet till konsument. Tillsammans tilldelar vi selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska också ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg. På detta sätt vill vi vara med och skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår bransch.

I juni 2018 instiftade Stockholm Fashion District ett uppmuntranspris för att lyfta utvecklingen inom hållbarhet, digitalisering och fashion tech. Stockholm Fashion District har årligen ca. 20,000 som är inköpare, intressenter och investerare.

Stockholm Fashion District arbetar alltid inkluderande och tillsammans med viktiga organisationer och intressenter i vårt nätverk tilldelar vi selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska också ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg. På detta sätt vill vi vara med och skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår bransch.

Philip Warkander, Doktor i Modevetenskap vid Stockholms Universitet, är författare till det förord som ger en riktning om vår utgångspunkt för vad hållbarhet i modeindustrin innebär. Philip Warkander är tillsammans med Théo Jaekel, UN Global Compact Network Sweden, etiskt råd och bollplank till jurygrupperna. Beskyddare av Encouragement for Action är Nacka Kommun, Unibail-Rodamco-Westfield och BMW Bilia Group.

 

Kategorierna vi identifierat som viktiga 2018, alla med grund i hållbarhet, är;

closing the loop
Återanvändning där spill/påverkan minimerats så pass mycket att ett kretslopp finns eller upplevs som en möjlighet nära i tid. Nya affärsmodeller och sätt att göra affärer på blir lösningen på problemet fortsatt konsumtion på ett mer hållbart sätt med respekt för råvaror, miljö och människa.

fashion tech
Digitala och tekniska framsteg som lett till eller inom en nära framtid kommer att leda till en positiv hållbar förändring. Vi uppmuntrar den/de som med ny teknik hittat lösningar och sammanlänkat mode med ny teknik. Tech står för utveckling och vikten av att våga vara visionär och bereda väg för andra.

fashion retail talks sustainability
Att använda säljgolvet till uppmuntran för konsument att välja hållbar konsumtion. Sälj ska betyda omtanke om kunden och alla led ska med på resan mot ett hållbarare konsumtionssamhälle.

value-bearing sustainability
Hållbar värdering som fört en produkt eller ett varumärke ut i världen med sin historia. Genom att våga kommunicera hållbarhet lyfts frågan till att finnas i vårt medvetande, både för varumärkets fortsatta utveckling såväl som konsument.

 

UTSTÄLLNING MED AVSTAMP I DE 17 GLOBALA HÅLLBARHETSMÅLEN

En kurerad utställning av de nominerade samt med exempel från industrierna mode, skor och textil med utgångspunkt i de 17 globala hållbarhetsmålen presenterades under modeveckan i Stockholm Fashion District den 13-18 augusti 2018. Utställningen har sedan dess visats under Preview Fabrics & Accessories i augusti samma år samt vid Världshandelsdagen 2018 som arrangeras av International Chamber of Commerce Sweden, Stockholms Handelskammare och Association of Trade Partners Sweden.

 

KRITERIER

Encouragement for action Tillsammans med viktiga organisationer och intressenter i Stockholm Fashion Districts nätverk tilldelas selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska också ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg. På detta sätt vill medverkande organisationer vara med och skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår bransch. Generella kriterier: 1. Nytänkande. 2. Verkshöjd. 3. Beständighet i idén.

 

JURY

closing the loop
Ordf. Adrian Zethraeus, Re:textile Sigrid Barnekow, Mistra Future Fashion Cecilia Tall, Teko Jessica Johanneson, Stockholm Fashion District

fashion tech
Ordf. Jennie Rosén, CEO Swedish Fashion Council Klara Palm Broryd, Nacka Kommun Susanne Nejderås, Smart Textiles Gunilla Grübb, Stockholm Fashion District Lars Mattiasson, The Creative Pot

fashion retail talks sustainability
Ordf. Helena Waker, Stockholm Fashion District Maria Sandow, Svensk Handel Stil Nina Campioni Kajsa Hernell Gabriel Duke

value-bearing sustainability
Ordf. Susanna Strömqvist, modejournalist och kritiker Katarina Angelin, Habit Sko & Mode Janike Eleby, Stockholm Fashion District Jon Bergsman, WDW Creative Margi Mataj, UN Global Compact Network Sweden

 

VINNARE 2018

Nominerade, closing the loop:
Brixtol, Emmaus Björkå, Houdini, Korallen, Rave Review, Rekotex, Something Borrowed.
Motivering vinnare, closing the loop:
En spännande start-up med fokus på resurseffektivisering genom att tillgängliggöra redan befintligt material. Win-win-win för tillverkare, designers och planeten.
Vinnare är Rekotex.

Nominerade, fashion retail talks sustainability:
AdisGladis, Dedicated, Filippa K, Johanna N, Mini Rodini, Naturkompaniet, Nudie Jeans.
Motivering, fashion retail talks sustainability:
Engagemanget i hållbarhetsfrågan och det omfattande arbetet med att utveckla hela företaget i denna riktning görs bland annat genom att dela med sig av viktig information på ett skickligt och smart sätt till konsumenten. Ett exempel är arbetet med kampanjer såsom #NotThatComplicated. Kunden får hjälp att bygga en medveten och hållbar garderob via design och med väl utvalda plagg i hållbara kvalitéer. Även genom leasing av aktuell kollektion och insamling av gamla plagg till den egna second hand-butiken eller för återvinning hjälper de kunden till ett mer medvetet konsumtionsbeteende och främjar en mer hållbar modeindustri.
Vinnare är Filippa K.

Nominerade, fashion tech:
Inerventions, Polygiene, We Are Spin Dye.
Motivering, fashion tech:
Vid textilproduktion används ofta ett flertal miljö- och hälsofarliga kemikalier tillsammans med en stor konsumtion av vatten. Kemikalier som också utsöndras vid tvätt. Företaget har utvecklat en metod för att minimera både vatten och kemikalier och inspirerar textilvärlden att istället välja en mer hållbar metod för modern färgning. Metoden sparar på vatten, minskar miljöpåverkan vid tillverkning samt den sekundära miljöpåverkan vid tvätt av textilier.
Vinnare är We Are Spin Dye.

Nominerade, value-bearing sustainability:
Dead Wood, Re-kånken, Swedish Stockings, Tretorn Eco Essential Initiative.
Motivering, value-bearing sustainability:
De producerar med förnybara energikällor, från återvunnet material, renar allt vatten efter infärgning och deras fabriker är zero waste. Swedish Stockings kommunicerar därmed att konsumenten kan göra ett hållbarare val med det som tidigare ansetts vara en ”slit och släng”-produkt.
Vinnare är Swedish Stockings.

 

TACK TILL…
Ett varmt tack för ert engagemang till Encouragement for Actions beskyddare Nacka Kommun, Unibail-Rodamco-Westfield, BMW Bilia Group, UN Global Compact Network Sweden, jurygrupper och samarbetsorganisationer.

#encouragementforaction

Kontakta projektledning:
Gunilla Grübb, Head of Public Relation, Stockholm Fashion District, +46 (0)70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District, +46 (0)70 307 85 59, janike@tradepartners.se