5 snabba om textilinköp med Hedvig Andér från Hedvig Stockholm

I det senaste har vi på Stockholm Fashion District funderat på det fysiska kontra det digitala. Fysiska inköp kan vara absolut nödvändiga inom B2B, så som i textilbranschen. Samtidigt ställer dock nutiden ibland även krav digitala alternativ. Men hur anpassar man sig bäst där? Hos oss samlas både textilutställare och inköpare med omfattande kunskap likväl som erfarenhet på både Textile Days och Preview, två mässor med fokus på textil och tillbehör till produktion. Efter höstens Textile Days, passade vi på att ställa fyra snabba frågor till Hedvig Andér, delägare på Hedvig Stockholm, om hur hon ser på nutidens textilinköp. 

Hur viktigt skulle du säga att det för er inköpare att vara fysiskt på plats för att kunna se och känna på tygerna?
”Det är mycket viktigt för oss att vara på plats och känna och se tygerna inför kommande säsong. Vi skulle inte kunna skapa en ny kollektion utan att fysiskt besöka mässan.”

Om ni enbart skulle köpa tyger digitalt, vad för eventuella möjligheter och problem skulle det innebära för er?
”Det är inte alternativ för oss, möjligen ett sätt att komplettera inköpen med ett digitalt möte om vi letar efter en speciell mönsterbild till exempel.”

Ur ett hållbarhetsperspektiv, finns det några fördelar och nackdelar med att köpa tyger digitalt respektive fysiskt på plats?
”Givetvis bra ur miljöhänseende att köpa digitalt, men vi har minskat våra resor i och med att vi numera inte åker till Paris utan enbart Stockholm.”

Letar ni aktivt efter hållbara material och hur går urvalsprocessen i sådana fall till?
”Ja, vi letar alltid efter hållbara material. Både vad det gäller kvalité och ursprung etc.”

Skulle ni vilja dela med er av er starkaste trendspaning?
”Klassiskt i kombination med etniska influencer.”

Bild: Hedvig Andér och Maria Ahnström som tillsammans äger Hedvig Stockholm/Hedvig och Maria tillsammans med två modeller iklädda höstkollektionen för 2021

 

Nyheter