Månadens butik: Bernhards Koffert

Bernhards Koffert öppnade i Falköping i september 2013 och drivs av Bernhard Sahlgren och Hans Spicar med ett noga utvalt utbud. I samband med att de presenteras som månadens butik passade vi på att ställa några frågor till dem!

Berätta om Bernhards Koffert! Vad erbjuder ni era kunder?
”Bernhards Koffert är den lilla butiken med det stora utbudet. Vi verkar i en mindre stad och det finns inte plats för att konkurrera med pris eller volym. Vi gör det som kedjorna inte kan, får eller vill. Med väl fungerande B2B hos leverantörerna erbjuder vi ett stort utbud av varor på begäran. Att se kunden, ha kundkännedom och ge ett bra bemötande är ett måste. Tid för service!”

I butiken hittar kunden flera olika spännande varumärken. Hur bestämmer ni vilka varumärken ni tar in i butiken?
”När vi väljer ut varumärken är det viktigaste att vi kan stå för kvaliteten och stilen. Vi är också måna om att varorna är ansvarsfullt tillverkade. Leverantören måste ha ett B2B system. Vi ser gärna att det finns en bas av core/noos produkter som är tidlösa som kunden kan bära länge. Det låter kanske motsägelsefullt men vi ser helst att kunden köper ett plagg som håller längre än en säsong. Vi tror inte på slit och släng!”

Vad är det roligaste med att driva butik?
”Att bestämma själv och att ha kontroll över detaljerna! Vi gör i princip allt själva. Det är också det svåraste med många saker som skall göras men man utvecklas ständigt. Det roliga i en mindre stad är att det är så mycket relationsförsäljning. Om kunden är med i vår kundklubb sparas köphistoriken och anteckningar om ändringar. Vi lär känna många av våra kunder och har god koll på vad de passar i och vad de redan har hemma i garderoben.”

Ni gjorde en spännande satsning i höstas där ni tog fram en fin trycksak som skickades personligt till boende i Falköping och angränsande kommuner. Berätta hur ni kom på idén och vad ni fått för gensvar!
”Vi insåg att många kunder hade gett upp att försöka handla kläder med bra kvalitet på hemmaplan. I dag översköljs vi av ett brus av reklam och information i många olika medier vilket gör det svårt att nå fram. Vi försökte skapa ett utskick som väckte nyfikenhet och en trycksak som mottagaren inte automatiskt lade i pappersinsamlingen. Gensvaret är svårt att mäta men vi har sett en del nya ansikten. Satsningen är dock långsiktigt. Trycksaken finns på flera lokala hotell och vi skickar också med den i en del webordrar. En spontan reaktion från en av våra stamkunder som hade fått utskicket var: Jag är så himla stolt över er!

Vilken är den främsta utmaningen med att driva butik idag och hur gör ni för att överkomma den?
”En av de främsta utmaningarna är att hålla våra marginaler och inte ”bygga lager”. Idag är allt så prisdrivet – det skall vara så billigt som möjligt. För många människor har kläder förlorat sitt värde i och med att det är kampanjer hela tiden. Vi har tagit ett aktivt beslut att inte vara med på Black Friday och responsen är otroligt positiv. Vi kör sällan kampanjer och har två fasta rea-perioder per år. Nedsatta priser kvarstår efter rea-perioden och varorna går att köpa i vår webshop. Personligen så är vår stora utmaning att hantera våra höga ambitioner. Med en omsättning på tre miljoner och två personer på heltid så tvingas vi begränsa oss. Vi har dock hållit vår omsättning uppe under pandemin och hoppas komma ur den med lite mer försäljning och kraft att utvecklas.”

Hur tror ni att framtidens butik kommer att se ut?
”Framtidens butik är både fysiskt och digitalt. Webshopen fungerar som digitalt skyltfönster för den fysiska butiken och dess räckvidd blir mycket större. Webshopen blir också en bra landningssida för marknadsföring. Många varumärken har sina egna butiker och webshoppar. Det kan man inte klandra dem för då de behöver få ut en helhet av sitt varumärke. Men om de vill nå ut med fysisk närvaro utanför storstäderna krävs också ett annat sätt att arbeta. I den lite mindre staden kan butiker fungera som showrooms och ge lokal service och support. Vissa varor finns i lager annat inte. Det kunden önskar skickas direkt till kunden från varumärkets lager eller hämta av kunden i butik. Med ett tätare samarbete mellan varumärken och butiker kan överproduktion minskas och varans värde upprätthållas. Det kan innebära att lagret av vissa varor är virtuellt eller distribuerat, det vill säga, delvis finns ute hos olika återförsäljare men vid behov enkelt kan skickas mellan återförsäljarna. Lösningen kan vara att varumärken har sin egen ”store-in-store” även in mindre butiker. Lagret kan ägas av varumärket. Om den lilla butiken slipper lagerkostnader och omfattande utförsäljningar så behöver inte marginalen vara 2,5-3. För den lilla butiken behövs helt integrerade system för butikskassa, web, lager, beställning, kundklubb, ekonomi etc. Sådant är än så länge svårt att hitta på den svenska marknaden till en kostnad som den oberoende mindre butiken klarar av.”

Nyheter