Månadens butik augusti 2022: Pepes Mode

Pepes Mode är en herrbutik i Bollnäs som nyligen firat hela 40 år och ägs av Stefan ”Putte” Alarik och Peter Söderström (på bild till vänster). Sortimentet är brett och i butiken lägger man stort värde på det faktiska mötet med kunden, vilket inte minst återspeglas i att butiken numera marknadsförs som en ”offlinebutik”. I samband med att Pepes Mode utsågs till månadens butik augusti 2022 tog vi oss en pratstund med Petter Söderström, en av butikscheferna. Nedan kan du bland annat läsa om hur det är att driva butik i Bollnäs och Petters tankar kring värdet av den fysiska butiken.

Berätta om Pepes Mode, hur började allt?
Historien om Pepes Mode började för ganska precis 40 år sedan. Faktum är att butiken bara härom veckan firade sitt 40-årsjubileum med pompa och ståt. Året var 1982 då Stefan ”Putte” Alarik och Peter Söderström, efter att ha jobbat tillsammans på en annan klädbutik, valde att starta eget. Namnet kommer från de första bokstäverna i Peter respektive Putte och uttalades till en början som Pe-Pes. Dessa herrar äger fortfarande butiken, även om de sedan en tid tillbaka unnar sig en hel del fritid. Om allt går som planerat så kommer nästa generation ta över driften vid årsskiftet.

Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till??
Det har varit till och från genom åren, men i dagsläget så är vi en renodlad herrbutik. Utbudet består av ett noga utvalt sortiment med allt från jeans och t-shirt, till kostym och kravatt. Vad gäller leverantörer så är det en go’ blandning även där. Dels ett ”billigare” segment med Bestsellers, Jack & Jones och Selected Homme i spetsen, men även ett stort utbud av exempelvis Stenströms, Tiger of Sweden, J.Lindeberg, Morris, Peak Performance, med flera. Även märken som Fynch-Hatton och Casa Moda finns representerade – och är väldigt uppskattade hos våra äldre besökare. Jeans har blivit lite av butikens ryggrad och där erbjuder vi bland andra Lee, Levis, Replay och Wrangler. Hela grundidén är att ha något för alla och vi har ett enormt åldersspann på våra kunder.


Foto: Jocke & Petter, som tillsammans sköter den dagliga driften av butiken / Bild från butiken

Vad är det absolut bästa med att driva butik?
Det är ju ändå kundmötet. Hos oss är service A och O, och procenten kunder vi faktiskt hjälper på vägen till ett köp är väldigt hög. Vilket vi är ruskigt stolta över! Sen är det ju en enorm frihet att inte vara låst till någon eller något. Vi kan göra lite som vi vill – och vi kan stå för det.

Vad har ni för strategi när det kommer till det sortiment som ni köper in?
Det måste vara en bra mix. Produkterna och märkena ska komplettera och lyfta varandra och i vårt fall så gäller det att vi hittar grejer som gör att den trendiga tycker att butiken är intressant, samtidigt som Herr Svensson ska kunna bygga en garderob.
Det är inte dom coolaste katterna som får vår butik att gå runt, men de ska inte våga passera utan att slänga in ett öga!

Vad skulle ni säga att era kunder uppskattar mest när de besöker er?
Servicen kombinerat med utbudet. Inget snack om saken.

Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dessa tider, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni med hållbarhet?
Den är intressant, hållbarhetsfrågan. Ofta blir det ju lite motsägelsefullt att sätta femton extra lappar på ett plagg för att förklara hur duktig man är på hållbarhet. Likaså att sälja (och köpa) miljömedvetna grejer med fri frakt och fri retur. Det hållbara plagget är ju inte längre speciellt hållbart om det ska skickas både hit och dit samt tvättas några gånger innan någon faktiskt använder det. Samtidigt är vi själva väldigt motsägelsefulla, eftersom vi älskar att sälja varor. Men vi tror på att hjälpa våra kunder fram till bra köp helt enkelt. Och det kanske låter hårt, men sen är det ju faktiskt upp till slutkunden. Att använda sina grejer mycket och under lång tid tror vi är det mest hållbara. Det gäller inte bara kläder.

Foto: Johan, Josefin och Christian som jobbar i butiken / Bild från butiken

Vilken skulle ni säga är er största tillgång? Och vilken skulle ni säga är er största utmaning?
Kundbasen är otrolig. Det är så många som handlat hos oss under så lång tid. Sen är nog Bollnäs ganska lagom som stad.. Tillräckligt stor för att kunna motivera ett utbud men tillräckligt liten för att folk ska vara lite patriotiska. Det märktes ju inte minst under pandemin. Det var många som ”passade på” att göra sina inköp när läget var som mest kritiskt. Stort tack till alla dem!

Vad är ert bästa tips för hur man inspirerar kunden?
Så ärliga frön. Sen får man ha lite tålamod. Vid nästa besök kanske det har sjunkit in. Eller efter en god natts sömn?

Vad tror ni är den största drivkraften kunden har för att vilja komma och handla i en fysisk butik istället för online?
För oss tror jag till stor del att det handlar om en trygghet. Man kanske inte har jättebra koll på vad som är aktuellt, men man är fortfarande mån om att klä sig bra. Då kan man få hjälp samt testa sig fram lite. Sen är många, som tidigare nämnt, måna om att butikerna ska finnas kvar. Ju fler som tänker så desto lättare är det att hålla ett centrum levande. Folk blir mer och mer medvetna om det, och vi som valt att helt avstå webbshop kan ju alltid hoppas att det en vacker dag rent av ska bli lite trendigt att handla fysiskt.

Sedan något år tillbaka har vi valt att marknadsföra oss som just en Offlinebutik, och gjort en grej av att vi inte erbjuder webbhandel. Om det är smart eller om vi sakta men säkert gräver vår egen grav är ju svårt att veta, men ”Offlinehandel sedan 1982” verkar faktiskt ha gått hem i stugorna.

Pepes Mode på sociala medier
Instagram: @pepesmode
Facebook: @pepesmode

Nyheter