Månadens butik februari 2023: Klädkammar’n
Månadens butik för februari 2023 är Klädkammar’n och butiken hittar vi i Laholm. Klädkammar’n erbjuder både dam- och herrkläder och har funnits sedan 1993. Butiken firar därmed 30 – årsjubileum i år och vi har intervjuat ägare Liana Christensen, för att få reda på mer om hur hon jobbar med att välja sortiment och vilka oväntade utmaningar de kan finnas med att driva butik.
Berätta om Klädkammar’n, hur började allt?
Klädkammar’n startades den 26 februari 1993 av Inger Olsson och var från början en renodlad damklädesbutik. Jag arbetade i butiken redan 2010–2011 och blev då erbjuden av Inger att köpa butiken, men jag tackade nej för att jag blev erbjuden annat arbete. Två år senare hörde Inger av sig igen och då kände jag mig redo, så 2012 tackade jag ja och tog över butiken. Jag tog då över tillsammans med en kollega som var med mig de första tre åren. I år firar Klädkammar’n 30-års jubileum och jag firar 11 år som ägare!
Efter att vi tog över stylade vi om butiken och satte vår egen prägel både på inredningen och efter hand även sortimentet. På vinden inreddes snart ett luftigt showroom där vi bland annat hade modevisningar och tog emot kunder för personal shopping. Efter fyra år stod grannlokalen tom så vi tog ned väggen och startade en herravdelning där. Samtidigt klev min man Kenneth in i verksamheten då han lämnat sin tidigare firma och vi blev partners även på jobbet. Efter en tid kändes lokalen för trång igen så när butiken på andra sidan flyttade var det dags att riva ännu en vägg. Vi lade alltså till ytterligare en lokal mitt under pandemin. Till den nya butiksytan flyttade vi herravdelningen och i den tidigare delen kunde vi inreda en mysig lounge. Där, i de mjuka sofforna kan tjejgänget, arbetskollegorna och andra som bokat egen tid i butiken, sjunka ner och njuta av något gott medan vi pratar om garderobsplanering, trender och smarta tips för hur man på olika sätt kan bära kläderna.Vi har också under en lång tid arbetat mycket med sociala medier. Våra kunder kommer långväga och ofta för att besöka vår butik.
Vad har ni för strategi när det kommer till sortimentet?
Jag bygger min planering på magkänslan, vad våra kunder söker när de kommer in i butiken och vad våra samarbetspartners erbjuder. Vad är hållbart och vad är bra för företaget. Det ska kännas bra hela vägen och jag är oftast väldigt trygg och säker när jag gör mina inköp.
Vad skulle du säga är er största tillgång? Och er största utmaning?
Vi har ett genuint intresse av att arbeta med våra kunder, de ska känna sig sedda. Vi erbjuder en hög servicenivå och har kunskap som väcker kundens intresse för oss och butiken. Vi bjuder gärna på oss själva, det ska kännas lika personligt när du ser oss i en livesändning som när du kommer in i butiken. Klädkammar’n ligger i Laholm som är en liten stad och vi har en trogen kundkrets, men också mycket turister på sommaren. Med målmedvetenhet och hårt arbete får vi kunderna att hitta hit även under övriga året, sen är vår personal är fantastisk! De är väldigt duktiga och engagerade och är hela tiden med på tåget. Tillsammans är vi ett välfungerande team. En utmaning är att butiken har vuxit väldigt fort, med en ny större herravdelning, många nya kunder, livesändningar på sociala medier och privata visningar. Vi måste klara av att bibehålla vår fantastiska ökning och tillväxt även i framtiden.
Vad motiverar dig till att driva butik?
Först och främst att det är så roligt att jobba med människor, jag gillar verkligen kundmötet. Jag känner att jag gör en insats för andra. De behöver min hjälp och jag tycker att det är roligt att jag kan ge dom det. Det känns också väldigt bra att kunna göra skillnad för butiken, men även för hela stadskärnan.
Är det något som inte var som ni förväntade er när det kommer till att driva butik?
Motgångarna under coronapandemin som förbyttes i engagemang från samhället, kundstödet vi fick och att många nya kunder sökte sig till mindre städer och butiker – och stannade kvar. Det är så mycket yttre påverkan som styr. Pandemi, samhällsekonomi och krig är faktorer som påverkar verksamheten och som man inte själv kan styra över. Under pandemin kämpade vi hårt, tvingades dra ner på personal och hittade nya vägar att nå ut. Vi satsade på livesändning i sociala medier, vilket blev en stor framgång som vi fortsatt med och utvecklat ännu mer och det är en av faktorerna som bidragit till vår snabba tillväxt. I den värsta motgång måste man hitta nya vägar och för oss blev det riktigt framgångsrikt!
Klädkammar’n på sociala medier:
Instagram: @kladkammarnilaholm
Facebook: @kladkammarn