Detta krävs för att svenskt mode ska bli världsledande – läs den nya rapporten här!

Stockholm Fashion District är stolt partner till en rapport som tagits fram och på Almedalsveckan presenterades av Swedish Fashion Council, tillsammans med Svensk Handel och TEKO. Rapporten handlar om vad som krävs för att den svenska modebranschen ska kunna bli världsledande och du kan ta del av den nedan. 

Modebranschen står inför en omfattande transformation driven av digitalisering, konsumenters hållbarhets- och inkluderingsfokus, genomgående teknologisk innovation samt nya affärsmodeller. Sveriges unika förutsättningar gällande hållbar innovation, entreprenörskap och kreativ höjd gör att svenskt mode har alla möjligheter att etablera sig som världsledande. För att lyckas är dock branschen i behov av politiskt stöd.

”För att positionera svenskt mode som ledande i framtidens modeindustri måste vi synliggöra den omställning som branschen står inför och mäta förändringarna som sker. För att veta vart vi ska och hur vi tar oss dit, måste vi först veta var vi befinner oss – Fashion Transformation är ett första steg i det arbetet”, säger Jennie Rosén, VD Swedish Fashion Council.

Ta del av rapporten i sin helhet här.

Foto: Aajiya är en del av Swedish Fashion Councils inkubatorprogram
Petaw collection
Fotograf: Pauline Suzor

Nyheter