Här är branschexperternas spaningar och förväntningar inför 2023

Vi tar pulsen på trendspanaren, distributören, säljchefen, strategen och designern inför året som kommer.

Henrik Mattsson har jobbat som trendspanare i över 45 år. Anneli Jacobsson driver AJ S.H.O.E.S (en skandinavisk distributör av de italienska skomärkena MJUS och A.S.98 samt spanska VERBENAS) och designar och distribuerar skor för det egna skomärket ALBERVILLE i Skandinavien och Tyskland. I sin roll som regionansvarig säljare på Icebug för området Stockholm-Mälardalen har Philip Karlsson ansvar över personalutbildning, genomförsäljning och, för att använda hans egna ord, att sälja rätt produkt till rätt konsument på ett så hållbart sätt som möjligt. Niclas Andersson är VD för det managementkonsultföretaget Lynxeye med lång erfarenhet av hur företag och olika branscher bör hantera paradigmskiften baserat på insikter om konsumenter, partners och konkurrenter. Neil Lewty har arbetat som chefsdesigner på J.Lindeberg sedan augusti 2020. 


Hur var ditt 2022?

Henrik Mattsson, Bloc: Det har tuffat på som vanligt, vilket är positivt i sig. Det har varit lite lägre arbetsbörda, men annars som vanligt.

Anneli Jacobsson, A.J S.H.O.E.S:  Det har varit okej med de senaste två årens pandemi i färskt minne. Vi har haft en högre andel förbeställningar än löpande säsongbeställningar, vilket är tvärtom jämfört med vad vi såg under pandemin. Energikrisen har betytt högre tillverknings- och materialkostnader, samtidigt som vi ser att konsumenterna tenderar att spendera mindre. Vädret har också haft stor inverkan på branschen. Våra kunder var nöjda med försäljningen under våren och sommaren, men hösten var alltför mild, så försäljningen av boots tog aldrig fart som förväntat, vilket tidigarelade reorna. Det har varit ett tufft år för våra återförsäljare. Vi hade alla hoppats på att vi kunde lägga pandemin bakom oss och få upp farten igen under 2022, men försäljningen för skobranschen är cirka 20% mindre än 2019. Många butiker har stängt.

Niclas Andersson, Lynxeye: Ett givande år, både på ett personligt och yrkesmässigt plan. På en makronivå är det ansträngda världsläget mycket utmanande och den minskande respekten för demokrati på många håll samt ett krig i Europa är svårbegripligt. Samtidigt ser vi hur allmänheten ställer allt högre krav på företag att göra sitt för att förändra situationen till det bättre. Många av dem har börjat bemöta det här och ställa om i en mer meningsfull riktning, vilket känns lovande.

Philip  Karlsson, Icebug: Det har varit ett bra år trots de rådande omständigheterna i omvärlden. Det känns fantastiskt att ha klarat sig igenom pandemin och kunna träffa våra kunder fysiskt igen, för att gemensamt fördjupa samarbetet och göra mer strategiska inköp. Det mest utmanande 2022? Den nuvarande situationen i världen som jag nämnde, med ett krig i Europa som skapar osäkerhet för butiker och leverantörer. 

Neil Lewty, J.Lindeberg: Att det har funnits många utmaningar är alldeles uppenbart. Vi har haft ett positivt år trots att det blåst snålt och åstadkommit det bästa året i varumärkets historia. Det har inte varit utan svårigheter, inte minst med materialleveranser, men vi har tack och lov varit flexibla nog att få det att funka.

Hur ser du på året som kommer?

Henrik Mattsson, Bloc: 2023 ser ut att bli utmanande och jag ser en risk att stora avslöjanden kan komma att skaka om vardagslunket. Inflationen, räntorna och kriget skapar osäkerhet i världen och det är svårt att förutse vad som väntar. Det är läge att vara på sin vakt!

Anneli Jacobsson, A.J S.H.O.E.S: Jag ser framför mig ett tufft år, med tanke på kriget i Ukraina som påverkar allt omkring oss; stigande energi- och tillverkningskostnader, förändrade kund- och konsumentbeteenden och, inte minst, mänskligt lidande.

Niclas Andersson, Lynxeye: Vid sidan av inflationen och de ekonomiska utmaningarna tror jag att vi kommer se teknologiska genombrott som kan bidra till positiv utveckling, där fusionskraft, solenergi och batteriteknologi utvecklas snabbare än vad någon av oss hade kunnat förutse för bara ett par år sedan. På lite längre sikt kan vi få se maktbalanser rubbas runtom i världen när vi minskar vårt fossilberoende och början till den här positiva utvecklingen tror jag vi kommer att få se under 2023.

Philip Karlsson, Icebug: Mina förväntningar framåt är alltid höga och för 2023 hoppas jag att kunderna ska handla de produkter och kvantiteter de klarar av att sälja ute i butikerna. Det kommer vara tufft för vissa, men med rätt verktyg, såsom strategiska inköp och ett hårt arbete, så ser jag ljust på året som kommer.

Neil Lewty, J.Lindeberg: Jag hoppas att vi återfår någon form av stabilitet i världen. Optimisten i mig säger att vid årets slut så har vi gått igenom det värsta – det gäller att tänka positivt!


Vilka trender kommer vi se för branschen och slutkonsumenter?

Henrik Mattsson, Bloc:  Ett ökat intresse för second hand och retro när vi vill känna någon form av trygghet i det vi redan känner till. Med det sagt: både återvinning av gamla produkter och nya i retrostil.

Anneli Jacobsson, A.J S.H.O.E.S: Folk kommer hålla i plånboken. Jag hoppas och tror att de väljer att konsumera hållbart producerade kläder och skor. Vad gäller produktion märker jag redan nu att kollektionerna blir mindre och mer fokuserade, för att hålla nere priserna jämfört med att producera många olika styles. Sul- och lädertillverkare kräver även högre minimiorders till följd av de stigande energi- och materialkostnaderna.

Niclas Andersson, Lynxeye: En mer sparsam slutkonsument, som i större utsträckning väljer återvunnet och second hand. Värderingsdrivna varumärken som satsar på kvalitet kommer bli vinnande koncept i det långa loppet. Vi kommer även se fler varumärken ta ställning, medan andra satsar på value for money för FMCG (Fast-moving consumer goods) och förbrukningsvaror. Branschen som helhet är svårare att förutse men bolag som jobbar med energiomställningen går en ljus framtid till mötes, medan andra, inte lika snabbrörliga, får det tuffare.

Philip  Karlsson, Icebug: Att fler leverantörer tillverkar produkter som är bättre för planeten. På Icebug har vi tagit på oss ledartröjan för att göra branschen mer hållbar och tillverkar i dag produkter som innehåller återvunna material, samt att vi klimatkompenserar för våra utsläpp upp till 200%. 2021 genomförde vi ett arbete vi kallar Follow the Footprints, där våra dörrar till produktionen nu alltid står på vid gavel och vi gör det möjligt att enkelt följa och granska vårt fotavtryck. Vi redovisar de viktigaste hållbarhetsindikatorerna som mäter det som vi och andra skoföretag har som vår största miljöpåverkan: koldioxidutsläpp och användningen av icke förnyelsebara källor – främst olja – till råmaterial. Vi gör det här för samtliga skomodeller och berättar också var både skor och material har tillverkats. Såvitt vi vet, så gör det oss till det mest transparenta sportskoföretaget i världen och för höst- och vinterkollektionen ser vi att det arbetet har inspirerat andra aktörer. Även slutkonsumenten blir mer medveten och vill inhandla produkter som gör mindre avtryck på vår planet.

Neil Lewty, J.Lindeberg: Digitaliseringen, den digitala revolutionen, fortsätter och teknologier som AI och 3D kan hjälpa till att komma till rätta med flera grundläggande problem i vår bransch. Konsumenternas köpvanor har ändrats i grunden, och som designer är det viktigt att vara lyhörd i de här föränderliga tiderna.

Hur kommer de makroekonomiska faktorerna påverka branschen?

Henrik Mattsson, Bloc: Det kommer antagligen sakta ner utvecklingen vilket gynnar budgetkedjorna och lågprismärkena, efter de senaste årens kraftiga prisökningar inom premiumsegmentet. Vi ser också en trend där den lyxigare delen av branschen har vuxit, blivit mer mainstream – men också mer närmast banal.

Anneli Jacobsson, A.J S.H.O.E.S: Jag hoppas att kriget i Ukraina tar slut, men ser tyvärr inte det hända i närtid. Räntorna och inflationen är hög, vilket betyder att människor kommer spendera mer på mat och övriga levnadskostnader, och mindre på kläder och skor.

Niclas Andersson, Lynxeye: Det rådande makroekonomiska klimatet där många länder går in i lågkonjunktur påverkar människors köpkraft och marknadens investeringsvilja. Jag tror att det kommer vara två sidor av myntet, där enskilda teknik- och branschsegment går starkt medan andra får det kämpigt. Framtidens teknik är på flera sätt redan här, men är ojämnt fördelad. De som får ut den till de större massorna har mycket att hämta.

Philip  Karlsson, Icebug: Såklart mer åt det negativa än det positiva. Det är beklagligt att världsläget ser ut som det gör och att människors privatekonomi påverkas negativt. Vi har dock som mål att minska överkonsumtionen – de produkter vi i dag säljer är anpassade att hålla länge och vi försöker laga skor som går sönder i stället för att kasta dem och köpa nya.

Neil Lewty, J.Lindeberg: Det kommer utan tvekan att påverka vår bransch, där konsumtionen av mode fortsätter nedåt och vaumärken som inte anpassar sig kommer att få det kämpigt.

 

Hur tror du att hållbarhetsarbetet kommer se ut? Och vad skulle du vilja se där?

Henrik Mattsson, Bloc: I dag är ekologi och hållbarhet så pass etablerat hos de flesta företag inom modebranschen att vi knappt behöver påtala vikten av det. Det var annat för 40 år sedan när jag pratade om det… Nu känns det mer relevant att prata om schyssta löner, jämlikhet och rättvisa förhållanden. Mode har blivit politik!

Anneli Jacobsson, A.J S.H.O.E.S: Jag hoppas att fler väljer ”Made in Europe”. Inte bara för att korta ner på transporter, utan också på grund av våra bättre arbetsförhållanden, där de stora kedjorna borde ha koll på de egna arbetsförhållandena i sina produktionsländer. Jag hoppas också att människor förstår att det kostar att producera skor och kläder – vi måste utbilda våra konsumenter! Det är bättre att spendera mer pengar på produkter som håller och som kan återanvändas. Jag tror också att second hand-butiker kommer öka i popularitet, de har blivit trendiga och minskar branschens klimatavtryck. 

Niclas Andersson, Lynxeye: Jag tror att modemärken som prioriterar hållbarhet och cirkularitet kommer vara morgondagens stora vinnare. Vi ser en del ”specialprojekt” med en specifik produkt eller kollektion eller halvhjärtade försök till att återanvända kläder, men de aktörer som integrerar ett hållbart helhetstänk för inköp och logistik och bygger sitt brand kring det kommer skörda stora framgångar. Jag tycker att H&M och Renewcell är ett jätteintressant projekt, även om jag inte har så mycket till övers för super-fast fashion generellt. Jag hoppas att vi alla inser hur fasansfullt mycket material och arbete som krävs för att skapa ett plagg. Vi har fått en dålig föreställning om att kläder ska vara billigt. Undersökningar visar att vi bär våra plagg sju till tio gånger i genomsnitt innan vi gör oss av med dem. Det känns lite absurt, eller?

Philip  Karlsson, Icebug: Det kommer hända massor, vilket vi ser som livsnödvändigt för att vi ska kunna lämna över en planet i balans till kommande generationer. Fler aktörer kommer behöva inspireras och ta detta på allvar – innan det är för sent.

Neil Lewty, J.Lindeberg: Trender kommer och går men hållbarhet har nu blivit en grundsten i våra liv. Vår bransch har alla möjligheter och indikationer att agera på för att bli grönare. Jag hoppas att vi ser internationella standarder och lagstiftningar för att certifiera plagg baserat på hållbarhet.

 

Har du några andra insikter att dela med dig av?

Henrik Mattsson, Bloc: ”Inkludering” är alltjämt ett nyckelord – likaså att sätta värde på medmänsklighet på samma sätt som vi gjorde med hållbarhet för 15 år sedan.

Anneli Jacobsson, A.J S.H.O.E.S: Låt oss hoppas att 2023 blir året då vi får ett slut på kriget i Ukraina.

Niclas Andersson, Lynxeye: Lynxeyes årliga Global Purpose Index-rapport, som finns att läsa på www.lynxeye.com, visar att företag som tar sitt ansvar för våra resurser, upplevs autentiska och har en klar vision, vinner över kunder och kan ta marknadsandelar. Konsumentmakt är här för att stanna, där många förväntar sig att företag tar ett större ansvar för dagens och morgondagens utmaningar. De som tar sig an dem kommer vinna på det i det långa loppet. 

Philip  Karlsson, Icebug: Sedan oktober 2022 är vi en del av en global rörelse, B Corp, med företag som har nått upp till höga krav inom social och miljömässig hållbarhet. Bokstaven B i B Corps står för Benefit for all, och de vill förändra vårt ekonomiska system så att det gagnar hela samhället – och planeten. Det här rimmar väl med vad vi på Icebug försöker göra.

Nyheter