Utställning: Boro – från resursbrist till högsta mode

Har du precis som vi längtat efter att våra museum ska öppna igen? Östasiatiska museet var först ut när de öppnade upp för anpassade besök den 30 mars med en utställning om japanska Boro-textilier, konsten att med knappa resurser lappa och omsorgsfullt laga trasiga textilier.

I norra Japan är vintrarna kalla och befolkningen har historiskt varit fattig. Här, bland bönder och fiskare, utvecklades ett särpräglat kvinnligt hantverk där ingenting fick gå till spillo. Jackor, tröjor, täcken och filtar lagades, förstärktes och omarbetades under generationer. Textilier tillverkades genom lager på lager av hemtillverkade hampatyger, utslitna plagg, tygtrasor och återvunnen tråd.

Boro hade länge ett lågt anseende i Japan. Ett århundrade senare har allt förändrats. Boro-föremål kopieras av lyxmodemärken och ställs ut som konst på exklusiva gallerier. I utställningen medverkar även svenska kreatörer som skapat sin tolkning av boro genom mode, poesi och ljudkonst. Nya verk av modemärket Rave Review och poeten Burcu Sahin presenteras, samt ljudkonst av musikerna Miriam Berhan, Nadine Byrne, Tanya Byrne och Marlena Salonen. Den svensk-japanska konstnären Takao Momiyama bidrar med samtida boro. Bland de 100 boro-föremålen visas även ett urval lappade och lagade kläder från svenska museisamlingar.

Som första museum i Europa visar Östasiatiska museet en världsunik samling av boro-föremål inlånade från Amuse Museum i Tokyo. Samlingen har tidigare visats i New York, Peking och Sydney och ställs nu ut i Stockholm på Östasiatiska museet.

Boro – nödens konst öppnar 30 mars 2021 och visas till och med 9 januari 2022 på Östasiatiska museet i Stockholm.

Nyheter