Karin Fritz från Rodebjer svarar på 4 snabba om textilinköp

I det senaste har vi på Stockholm Fashion District funderat på det fysiska kontra det digitala. Fysiska inköp kan vara absolut nödvändiga inom B2B, så som i textilbranschen. Samtidigt ställer dock nutiden ibland även krav digitala alternativ. Men hur anpassar man sig bäst där? Hos oss samlas både textilutställare och inköpare med omfattande kunskap likväl som erfarenhet på både Textile Days och Preview, två mässor med fokus på textil och tillbehör till produktion. Efter höstens Textile Days, passade vi på att ställa fyra snabba frågor till Karin Fritz, Head of Creative Design Studio på Rodebjer, om hur hon ser på nutidens textilinköp. 

Hur viktigt skulle du säga att det för er inköpare att vara fysiskt på plats för att kunna se och känna på tygerna?
”Tygerna och materialen är ett av de allra viktigaste delarna i design arbetet.  Att ta i ett tyg för att kunna se hur det faller och hur det känns mot huden  ger oss ofta en idé om vilket plagg vi kan skapa. Målet är att ge våra kunder det allra bästa vi kan, ur design, kvalitet och hållbarhets synpunkt, och att göra det utan att ha materialen i handen känns otänkbart.”

Ur ett hållbarhetsperspektiv, finns det några fördelar och nackdelar med att köpa tyger digitalt respektive fysiskt på plats?
”Under pandemin har vi och våra tygleverantörer varit tvungna att anpassa oss, och mycket bra ideér och digitala lösningar har kommit ur det, men det slutliga valet görs ändå inte förrän vi har materialet i handen. Det känns viktigt att tänka på våra gemensamma resurser och hur vi använder dom. Ju mer säkra och selektiva vi kan vara i vårt tygval desto bättre och desto mindre spill.”

Letar ni aktivt efter hållbara material och hur går urvalsprocessen i sådana fall till?
”Vi jobbar ständigt med att öka andelen hållbara material i vår kollektion.  Dels genom att alltid välja ett sustainbale tyg där det är möjligt, och att tillsammans med våra tygleverantörer driva nya utvecklingar och möjligheter framåt. Vi vill ge våra kunder hållbara val utan att kompromissa på design och uttryck.”


Skulle du vilja dela med dig av din starkaste trendspaning?
”Att skapa mode som är lustfyllt och som förhöjer livet samtidigt som det är hållbart ur alla aspekter känns som det enda relevanta framåt.”

Bild: Kollektionsbild från Rodebjer/Karin Fritz

Nyheter