De kan vinna hållbarhetspriset Encouragement for Action 2022
Stockholm Fashion District presenterar finalisterna till det prestigefyllda priset Encouragement for Action. Under den öppna nomineringsperioden var trycket högt och över 100 nominerade företag låg för utvärdering av det etiska rådet och respektive jurygrupp. Fyra välrenommerade jurygrupper har i vardera kategori utsett tre till fem finalister. Vinnarna presenteras vid en prisceremoni den 31 augusti 2022 i anslutning till Stockholm Fashion Week.
Encouragement for Action instiftades 2018 av Stockholm Fashion District som ett uppmuntranspris och en utställning med syfte att uppmuntra till hållbarhet och utveckling inom modeindustrin. Tillsammans med det etiska rådet, en namnkunnig jury, organisationer och intressenter i vårt nätverk tilldelar Stockholm Fashion District selekterade företag och varumärken ett erkännande för sitt arbete. Utmärkelsen är en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg och inspiration till andra att fortsätta utveckla sin hållbarhetsresa. Genom detta bidrar Stockholm Fashion District till att skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår industri.
”Vi står nu inför en akut situation. Men frågan hur modet – såväl produktion som konsumtion – kan bli mer hållbar är långt ifrån enkel att besvara. Det finns ingen universalkur. Kläder är på samma gång basvara och lyxkonsumtion, därför är lösningen varken förbud eller att vi slutar köpa kläder. Målsättningen bör snarare vara att minska överkonsumtionen, att vi använder de kläder vi redan har – oftare och under längre perioder. I stället för bannor och förbud ska vi förmedla goda exempel. Vi bör lyfta fram nya lösningar och alternativ för hur ett mer hållbart mode kan se ut, snarare än att peka finger åt dem som inte kommit lika långt.”, skriver Philip Warkander. Philip är lektor vid Textilhögskolan i Borås och ordförande i Encouragement for Actions etiska råd.
Stockholm Fashion District presenterar nu de 17 finalister som alla har en stark intention att bidra till en hållbar utveckling av modeindustrin.
“Att få dela kunskap om möjligheter till nya affärsidéer och innovationer är av stor vikt för allas vår utveckling inom modeindustrin. Det är oerhört viktigt för att i en snabbare takt kunna lösa våra utmaningar. Vi är även mycket glada för det starka engagemang som visas för Encouragement for Action“ säger Helena Waker, VD för Stockholm Fashion District och Trade Partners Sweden.
KATEGORIER & FINALISTER
CLOSING THE LOOP
För sina banbrytande innovationer som tar oss närmare cirkulära materialflöden för textil.
Finalister 2022
Siptex
Kind Of
Plick
The Swedish Wool Initiative
FASHION INNOVATION
Innovation som löst tidigare olösliga problem eller bidragit till att medvetandegöra behovet av ett skifte i tankesätt.
Finalister 2022
Volumental
Wargön Innovation
NOMS
Vindpinad
FASHION RETAIL TALKS SUSTAINABILITY
För att affärsidén inkluderar användande och återanvändande utan att kompromissa på identitet, personligt uttryck och stil.
Finalister 2022
Houdini Sportswear
Residus
Busfrö
Herr Judit
Green Little Heart
SUSTAINABLE IDENTITY
För sin starka identitet, transparens och tydliga ställningstagande.
Finalister 2022
AVAVAV Firenze
A New Sweden
Lars Wallin
HODAKOVA
NYTT FÖR I ÅR
2022 kommer Encouragement for Action presenteras på Svenska institutet i Paris, under Paris Fashion Week. Där kommer tidigare och årets vinnare att lyftas fram i en utställning för internationella aktörer med hållbarhetsfokus och andra viktiga intressenter.
OM STOCKHOLM FASHION DISTRICT
Stockholm Fashion District är en unik och innovativ affärsmötesplats med digitala och fysiska showroom öppna 365 dagar om året, modeveckor med fokus på handel som samlar svenska och internationella varumärken och inköpare, forum för kreativitet och skapande samt vidareutveckling vid seminarier och utbildningar. Distriktet besöks årligen av designers, e-handel, retail, internationella delegationer, intressenter och andra modeentusiaster.
Läs mer om Encouragement for Action, det etiska rådet och de respektive jurygrupperna här.
Presskontakt: MODIN Communication, efa@modincommunication.com