Månadens butik april 2022: Langes

Allt började med Jennie Lange Karlssons farföräldrar som genom en bröllopsgåva kom att starta butiken Langes, som nu 70 år senare är en av Sveriges största jeansbutiker. Inför att vi utsett Langes till månadens butik aprill 2022, ställde vi några nyfikna frågor till Jennie som driver butiken med sådan uppenbar energi och glädje. Vi passade på att ta reda på mer om hur deras största tillgångar likväl som utmaningar ser ut, hur hon anser att man bäst inspirerar kunden och vad som är det absolut bästa med att driva butik. 

Berätta om Langes, hur började allt? 
Langes är ett familjeföretag som startade för 70 år sedan av min farmor som var sömmerska. Hon började med att sy upp kläder till bygdens fina folk –  prästfrun, lärarinnan, godsherren osv. Allt från vardagskläder till bröllopskläder. När hon och farfar gifte sig fick dem 400 kr och reste till Borås där de köpte flanellskjortor som de sedan sålde på marknader och dansbanor. Detta gav mersmak och de startade en liten butik i sin källare. Pappa Rolf kom in tidigt i företaget då han tog över när min farfar dog. Han har alltid varit intresserad av märkeskläder, nyfiken på trender och kläder av bra kvalitet. Så han byggde ut och etablerade Langes som en är av Sveriges största jeansbutiker.

Jag, Jennie, är uppväxt ”5 trappsteg upp”. Mina föräldrar bor i huset som är ihopbyggt med butiken, så jag är uppväxt mellan jeansbyxor och sidenblusar. Jag har alltid haft stort intresse för mode och trender. Men utbildade mig till lärare, då det var viktigt för mina föräldrar att ha en utbildning och inte direkt jobba i familjeföretaget. Det är jag väldigt tacksam för. Jag arbetade och stormtrivdes som lärare i 14 år, sedan kände jag att tiden var rätt att förändra både min arbetssituation samt butiken Langes. Så jag gick in i företaget med massor med ny energi, nya idéer och ny kraft. Förändra, förnya och förbättra! Langes behövde ny energi och med mitt nytänk så körde vi igång en ny härlig tid på Langes, med nya märken, ny inredning och tokiga idéer. Framåt är enda vägen!

Vilken typ utav produkter säljer ni?
Vi säljer märkeskläder till både kvinnor och män. Märken som både är plånboksvänliga och något exklusivare, men alla med bra kvalitet och hållbarhetstänk. Vi säljer även ett stort urval av accessoarer och har en mysig lounge vid entren där vid driver ett populärt fik. En härlig mötesplats!

Vad är det absolut bästa med att driva butik?
Det bästa med att driva en butik är att man är sin egen och styr över sitt egna arbete. Ingen dag är den andra lik. Man får stort utlopp att vara kreativ och anta utmaningar på olika sätt och man väljer på vilka arenor man vill spela på. Samt att varje dag få möta den viktigaste personen för oss – kunden, som alltid är i fokus för oss på Langes. Sedan är det ju ett himmelrike att få omge sig med vackra kläder och ting varje dag.


Foto: Hanna Lindahl (som driver blomsterbutiken ”Åbackens blommor” på Langes) & Jennie Langes / Bild från butiken

Vad har ni för strategi när det kommer till det sortiment som ni köper in?
Vår strategi vid inköp är att den ska gå ut till en bred kundkrets, man som kvinna. Den ska passa till en aktiv affärskvinna som till en mysig ”hemma-man”. Kunden ska vilja vara fin oavsett vart den befinner sig. Hållbarhetstänket är viktigt och att man köper in från märken och plagg som håller över tid. Men även att man blandar upp trendkänsliga märken och vågar satsa på nytt. Vi köper in sortiment som kompletterar, lyfter och stärker kundens personlighet och det den redan har i garderoben. Målet är att allt i kundens garderob ska användas på något sätt och på olika sätt – och i flera varianter. Plagg som bara hänger i garderoben är dyra… Vi är noga med färgkombination, mönster och kvalitet. Dessutom tänker vi väl igenom hur plaggen gör sig i vår butik, hur ”hängen” ser ut och lyfter varandra. Allt ska smälta ihop och se snyggt, inbjudande o inspirerande ut. Vi säljer med ögat. Wow-effekten!

Vad skulle du säga att era kunder uppskattar mest när de besöker er?
Jag tror att kunden uppskattar känslan av igenkänning, öppenhet, värme, glädje samt den stora kunskap vi besitter. Det ger kunden en trygghet. Att vi är modiga, tänker nytt, är kreativa och lite galna. Vi är alla som en ”familj” och kunden blir en del av den. Dessutom är utbudet väldigt stort och varierande vilket gör att det lockar många olika personligheter. Vi får ständigt in nya kläder, nya produkter, anordnar aktiviteter, happenings, event och samarbeten hela tiden. Vi sover aldrig!

Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dessa tider, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni på Langes med hållbarhet?
Hållbarhetsfrågor är mycket viktiga för oss. Vi arbetar med dem både i butiken med vårt sortiment då vi i största mån försöker välja märken som uppfyller olika miljökrav samt certifikat. Vi uppmuntrar kunderna att köpa och handla hållbart. Vi tipsar om garderobskola samt att hitta komplement till deras befintliga garderob och inte göra impulsköp. Vi lär känna kunden så väl så vi vet vilka plagg kunden behöver.


Foto: Bild från butiken / Brittmarie Lange (Jennies mamma), Jennie Lange, Rolf Lange (Jennies pappa) och Christian Bengtsson (Jennies svåger).

Vilken skulle du säga är er största tillgång? Och vilken skulle du säga är er största utmaning?
Vår största tillgång är vårt nytänk och att vi kavlar upp ärmarna och gasar i uppförsbacke. Vi är orädda, flexibla och vågar hitta nya vägar. Vi är positiva och sprider energi och vi ser alla våra kunder som en fin familjemedlem. Vår största utmaning är vårt geografiska läge. Vi ligger mitt ute på landet, ingen plats man passerar på lunchen direkt…  Vi måste därför tänka ännu mer utanför boxen för att kunden ska se vinsten att faktiskt besöka oss.

Vad är ditt bästa tips för hur man inspirerar kunden?
Vårt bästa tips för att inspirera våra kunder är att ständigt vara aktiv och nära. Vi finns där kunden är. På Langes sover vi aldrig, vi hittar på nya saker hela tiden. Vi är som en liten TV-serie som man inte vill missa något avsnitt av. Vi är kort och gott otroligt aktiva på sociala medier och det är det tipset jag skulle ge folk. Vi bjuder på oss själva och gör allt för att kunden ska känna sig bekräftad. Kan inte kunden komma till oss, kommer vi till kunden genom t.ex. Live shopping, ”Luncha Live-sändningar”, Facetime shopping, daglig uppdaterad Instagram och Facebook-flöde samt stories. Vi svarar våra kunder genom röstsamtal, det blir personligt och mer nära. Vi ger även kunden mer än ett plagg, vi säljer även en del av oss själva, vi säljer med hjärtat.

Vad tror du är den största drivkraften kunden har för att vilja komma och handla i en fysisk butik istället för online?
Det personliga mötet, sociala gemenskapen och hjälpen samt personlig service i realtid.

Langes på sociala medier
Instagram: @langesvirestad
Facebook: @langesvirestad

Nyheter