Månadens butik maj 2022: Häggströms Modehus
Häggströms Modehus är en butik på 2300 kvadratmeter i Lögdeå, en tätort med ca 350 invånare, som i år firar hela 100 år. I samband med att vi utsåg butiken till månadens butik, tog vi oss en pratstund med David Häggström, som driver butiken tillsammans med sin fru Astrid. Vi passade på att fråga David om vad han tror är framgångsreceptet till att driva en så stor butik, i ett mindre samhälle och under så lång tid. Vi pratade bland annat även om deras största tillgångarna och utmaningarna, vad han tycker är det bästa med att driva butik samt hur de jobbar för att inspirera kunden.
Berätta om Häggströms modehus, hur började allt?
Året var 1922 då startade min farfar Gottfrid och farmor Hilda Häggströms Skrädderi och Manufaktur i den lilla byn Lögdeå i Västerbotten. På den tiden kom kunderna med häst och vagn för att få sina plagg uppsydda, vi sålde då också lite färdigsydda plagg i liten skala. Redan då började vi jobba med Tiger of Sweden som levererade tyger till oss och vi är därmed deras äldsta kund, som fortfarande handlar efter 100 år. Mina föräldrar Rune och Ingrid Häggström tog över, sålde ut tyglagren och började sälja färdiga plagg. Årr 1972, två år innan jag började jobba, gjorde de sin första utbyggnad av butiken. Sen efter det att jag och min fru Astrid började har vi byggt ut verksamheten ett antal gånger. Vårt Modehus, 6 mil från Umeå och 6 mil från Örnsköldsvik, i Lögdeå med 350 innevånare är nu den största butiken norr om Stockholm med sina 2300 kvadratmeter.
Ni firar ju hela 100 år i år, vad tror ni har varit nyckeln till att ni funnits så länge?
Att vi kunnat vara kvar så länge beror egentligen på att vi älskar förändring. Vi har gjort om i vår verksamhet och anammat nya saker och idéer samtidigt som vi behållit vår kärnverksamhet, det vill säga vår servicegrad och vårt utbud.
Vilken typ utav produkter säljer ni?
Vi har ju ett stort märkesutbud, eftersom vi är ett stort utflyktsmål i den lilla byn. Vi har över hundra varumärken med allt ifrån Polo Ralph Lauren, Tiger of Sweden, Stenströms, Peak, J Lindeberg, Sailracing, Bitte Kai Rand till billigare prisklasser som Bestseller, B-young m.m. Vi har bland annat även Lexingtons handdukar samt en del inredning. Strategin är att vi ska kunna hjälpa alla kunder som åkt så långt som 6 mil eller längre, enkel väg. Om de behöver en Goretex jacka och samtidigt ett par enkla t-shirtar så ska man kunna hitta allt det på samma ställe.
Foto: Butiksbild
Vad är det absolut bästa med att driva butik?
Det bästa med butik för mig är att det alltid förändras, varje dag är olik den andra. ”Det enda som är beständigt är att allt förändras”, jag älskar det uttrycket. Självklart också alla möten med nya människor varje dag.
Vad har ni för strategi när det kommer till det sortiment som ni köper in?
Sotimentet mixas för att kunna tillgodose kundens behov, som ena gången vill ha en snygg kostym eller exklusiv klänning till tjejen eller till killen som bara vill ha något enkelt. Idén är att man inte ska behöva fara till flera butiker, utan kan lösa det hos oss. Sen kanske man tar ett fika eller en lättare lunch i vårt café innan man åker hem.
Vad skulle ni säga att era kunder uppskattar mest när de besöker er?
Det man uppskattar mest är nog utbudet och servicen tillsammans, att bli välkomnad igenkänd och få hemkänsla. Jag brukar säga att det är gäster som kommer och hälsar på, så vi ska behandla alla som våra gäster och som vi själva skulle vilja bli bemötta.
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dessa tider, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni på med Häggströms modehus hållbarhet?
Vi har en omfattande sortering och återvinning i samarbete med Ragn Sells så inget kastas eller blandas, vi använder bara hållbara rengöringsmedel och vi fått mycket höga betyg för vårt sätt att vara hållbara.
Vad skulle ni säga är er största tillgång? Och vad skulle ni säga är er största utmaning?
Största tillgången är ju alla mina kollegor som gjort Lögdeå till en magisk plats, samt självklart att vi blivit så omtalade i hela Sverige. Största utmaningen är självklart att driva ett modehus på 2300 kvadratmeter i en by med 350 invånare. Först ska alla ytor kännas inspirerande, men vi brukar ta med kunden på lilla butiksrundturen för att visa på nyheter, färger som trendar och så vidare. Men det är ju personal shopping vi har gjort i minst 50 år innan det blev ett modeord.
Foto: Butiksbild
Vad är ert bästa tips för hur man inspirerar kunden?
Vi vill alltid överträffa våra kunders förväntningar och skapa hemkänsla fastän det är så stort. Alla kollegor här brinner för vårt företag på samma sätt som jag, för de facto så måste vi vara 12 mil bättre än butikerna i städerna. Dom ligger ju 6 mil enkel väg från oss och det är där våra kunder finns.
Vad tror ni är den största drivkraften kunden har för att vilja komma och handla i en fysisk butik istället för online?
Just nu är det en kombination av att bara vara ute i en butik, göra en utflykt och att få ta, klämma, känna och prova. Vi har all time high nu i butiken med många bröllop och fester som alla har väntat på och då är alltid live bättre.
Hur gör ni, som butik i en by med 350 invånare, för att locka kunderna i närområdet och utanför att komma till just er? Och har sättet att locka kunderna sett annorlunda ut under era 100 år?
På 70-talet när jag började i branschen var det ju så enkelt som att man satte in en annons i en tidning, så visste alla dagen efter vad som gällde. Men över tid har ju det mediet helt suddats ut och alla olika vägar på sociala medier tillkommit. Så synligheten är ju svårare nu när det finns en uppsjö av plattformar som man ska finnas på. Men den personliga touchen, att få kunden att älska just vår butik och dela det med flera är alltid en framkomlig väg. Det genom liveshopping, visningar i butik och så vidare.
Häggströms Modehus på sociala medier
Instagram: @haggstromsmodehus
Facebook: @haggstromsmodehus