Månadens butik september 2022: Lavendel Borgholms Modehus

I Öländska Borgholm ligger Lavendel Borgholms Modehus, som blivit utsedd till månadens butik av oss på Stockholm Fashion District. Nedan kan du läsa en intervju med butiksägaren Jeanette där hon bland annat berättar om vad hon anser är butikens största tillgång respektive utmaning, samt vad kunderna uppskattar mest efter ett besök hos dem. 

Berätta om Lavendel Borgholms Modehus, hur började allt?
Allt började med att vi flyttade med tre små barn till Borgholm 1996 och jag behövde ett jobb. Jag är egentligen utbildad guldsmed, men de jobben var det ont om i Borgholm. Jag började sommarjobba på Berns Modehus år 1998, som då ägdes av Karl Bern. 2003 fick jag erbjudande om att köpa butiken, vilket jag gjorde och år 2023 firar vi 20år!

Vilken typ utav produkter säljer ni?
Vi säljer damkläder, badkläder, skor och accessoarer.

Vad är det absolut bästa med att driva butik?
Det bästa är att du kan styra ditt sortiment, det är alltid kul att forma en ”ny” butik inför varje  ny säsong. Såklart även mötet med kunden. Det som driver mig framåt är utmaningen, det är det som är mest spännande.

Vad har ni för strategi när det kommer till det sortiment som ni köper in?
Strategin är att få in den nya, yngre kunden, men samtidigt hela tiden behålla den trogna stamkunden. Vi försöker alltid att hålla oss uppdaterade när det kommer till mode och trender.

Vad skulle du säga att era kunder uppskattar mest när de besöker er?
Vi är bra på det personliga bemötandet, vi har ofta koll på vad våra kunder har köpt tidigare och så vidare. Sånt märker vi sprider sig.

Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dessa tider, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni med hållbarhet?
Det är en väldigt bra och svår fråga, önskar att vi kunde göra mer än att sortera vårt emballage. Svårt att veta vad vi som är så små kan göra.

Vilken skulle du säga är er största tillgång? Och vilken skulle du säga är er största utmaning?
Vår största tillgång är att vi strategiskt ligger på en ort med bra besöksnäring, dessutom året runt som det ser ut just nu. Borgholm är en liten mysig ort som man gärna ser som ett utflyktsmål på helgen. Vi jobbar verkligen med igenkänning och ”personlig service”. Utmaningen är ju att vi ligger lite ”off” höst och vintertid, men som sagt, många tar gärna en tur hit på helgen.

Vad är ditt bästa tips för hur man inspirerar kunden?
Vi inspirerar kunden via Instagram och genom att ofta skylta och hänga om i butiken. Vi har även gärna nyheterna på oss när vi jobbar i butiken.

Vad tror du är den största drivkraften kunden har för att vilja komma och handla i en fysisk butik istället för online?
Som det har blivit idag just nu så har många jobbat och suttit hemma. Kunden har nog tröttnat på att göra allt vid en dator och man vill ha inspiration och få klämma och känna. Och man har ju talat mycket om att gynna den lilla butiken och den lokala handlaren, vilket nog bidragit en del.

 

 

 

Nyheter