Månadens butik augusti 2023: Modebruket

“Utgå från kundens inre stil, alla har en!” – säger Mia, ägare av månadens butik Modebruket, när hon hjälper sina kunder med styling. Hon beskriver butiken som en blandning av sött och salt och säger att de har något för alla. I intervjun delar Mia bland annat med sig av hur det är att driva butik och hur hon tycker att man bygger upp en stark basgarderob.

Berätta om Modebruket, hur började allt?
Min svärmor Görel startade butiken under sent 80-tal, eller mer specifikt för 36 år sedan. Jag var med i uppstarten och jobbade några år med Görel. Jag drev en barnbutik i lokalen bredvid i 14 år, och har arbetat på många butiker där emellan, men har stannat i branschen under hela tiden. När Görel skulle gå i pension så tog jag över rörelsen, det var sex och ett halvt år sedan. Nu jobbar även min svärdotter med mig så det är en tredje generationens butik, väldigt häftigt! 

Vi kände att vi behövde göra en liten uppdatering av butiken för att attrahera fler kunder och nå en bredare målgrupp, så vi gjorde ett namnbyte efter fyra år då vi tyckte att vi fått fin kontakt med alla kunder. Det var lite nervöst såklart och lite vemodigt, och den gamla skylten har vi självfallet sparat. Det visade sig vara en bra ändring och vi gillar namnet. Vi har dubblat försäljningen i vår lilla butik, med en försäljningsyta på knappa 50 kvm. 

Vad erbjuder ni för sortiment och vilken typ av kund riktar ni er mot?
Vi erbjuder ett väldigt brett sortiment, något som är ganska ovanligt och det tar väldigt mycket tid att göra inköpen för att ha möjlighet att erbjuda detta. Jag var och är fast besluten om att jag vill erbjuda ett brett sortiment, det är många som gärna vill få in oss i ett fack men det vill inte vi. Det är kul att blanda, krydda och vara igång hela tiden. Vi erbjuder något för alla, både till mormor, mamma eller barnbarnet, vilket var mitt mål när jag tog över. Jag vill inte begränsa mig till en specifik kund, därav namnändringen ”Modebruket – en blandning av sött & salt” – för det är precis det vi är! 

Hur är er strategi när det kommer till sortiment?
Vi är väldigt stolta över att vi fortfarande säljer de sju varumärken som funnits i butiken sedan starten. Vi har sedan kryddat till med skor och en hel del nya kläd- och väskmärken. Egentligen har vi inte slutat sälja så många varumärken, utan bara adderat några fler. Vi säljer storlekar från 34 till 54 så det är också en ständig jakt efter sortiment under säsongen. Vi har inga lager utan räknar ut omsättningshastighet från det att vi packar upp tills att det går ut över disk. Vi rear endast två gånger om året och vi har aldrig erbjudanden på helger eller under Black Friday, vilket också är ett beslut som är bättre för miljön. Det första året var jobbigt, men nu fungerar det jättebra, kunderna känner sig trygga med det. 

Berätta om hur du tycker att man bygger en bra garderob?
När vi hjälper kunder att bygga en bra garderob börjar vi alltid med en rensning, vi uppmanar till att skänka eller ge bort det som inte längre används. När vi gör urvalet över vad som får stanna kvar utgår vi från vilket jobb kunden har, det är jätteviktigt. Vi föreslår att man behåller baskläder i sin garderob, såsom svarta eller blå kavajer i mjuk jersey och gärna en kostym. Jag rekommenderar alltid ett par klassiska jeans samt ett par chinos i basfärg, sedan anser jag att det är bra att ha skjortor, blusar, stickat, polotröjor och några finare T-shirts i både basfärger och mer färgstarka kulörer. En jeansskjorta, en jeanskjol och en svart kjol är även några basplagg jag tycker man ska ha i sin garderob. Fuskskinn- eller skinnbyxan tillhör nuförtiden ett måste i garderoben om man frågar mig, det finns så många olika modeller. Sedan tycker jag att en klassisk klänning i basfärg och någon topp i en säsongsfärg, som trendar just då, är ett fint tillägg. Från detta bygger man vidare, kompletterar upp i säsong och adderar lite olika skor som, till exempel, sneakers, loafers eller sandaler. När det kommer till jackor gillar jag skinnjackor och jeansjackor, de är perfekta att dressa både upp och ner. Investera och handla hellre fler plagg som matchar när du väl handlar, det blir mer hållbart i längden. Jag har även märkt att färganalys trendar igen, jag gick en kurs i det på 80-talet och vi använder den kunskapen flitigt. Det som är nytt med färganalys idag är att färgskalan har ett spann som sträcker sig över fler färger, dessutom är den inte lika strikt som förr, vilket är bra. Sist men inte minst är det viktigt att man använder kläderna som finns i garderoben och att man inte känner sig utklädd när man stylar, utgå från kundens inre stil, för en sån har alla! 

Vilket skulle du säga är ert största framgångsrecept?
Det är att vi ser våra kunder som gäster, vi har skapat en familjär känsla och erbjuder hög service. Trots att vi har växt mycket de senaste åren känner man sig alltid hemma hos oss, särskilt när du blivit en stammis. Vi tillhandahåller tjänsten ”personal shopper” men kunderna säger att de alltid får det hos oss. Vill man ha mig eller Emelie helt för sig själv så får man boka en tid. Vi hjälper till i provrummen och ger tips om kunden önskar det, vill kunden hellre bli lämnad ifred går det självklart också bra. Vi älskar människor och det kommer man långt med. Våra gäster är måna om att vi ska vara kvar, så vi hjälper varandra. Vi är inte bara en butik, vi är så mycket mer än så för många gäster.

Modebruket på sociala medier: 
Instagram: @modebruket
Facebook: @modebruket

Nyheter