Månadens butik december 2022: Friendhs

På Södertorg i Centrala Visby hittar vi månadens butik, Friendhs. Butiken har funnits sedan 1997 och drivs sedan 2001 av Annelie Norrby och butiken är ett familjeföretag och Friendhs startades av Annelies bror. I intervjun delar Annelie med sig av sina bästa framgångsrecept och vad det är som motiverar henne till att fortsätta driva butik.

Berätta om Friendhs, hur började allt?
År 1997 fick min bror och en kollega till honom en idé att öppna en modebutik på Gotland, främst riktad till gotlänningar, för att det på den tiden fanns det inte så stort utbud av märkeskläder på ön. Det första märket som togs in och som var grunden till att Friendhs öppnades var Filippa K och dem vi säljer än idag. Efter något år behövde de någon som kunde hjälpa till i butiken och det var så jag startade min butikskarriär. Jag blev såklart fast i detta fantastiskt roliga jobb och det var en stor kontrast till vårdyrket som jag hade då. Efter något år köpte jag in mig som delägare och tog sedan över hela driften av butiken år 2001. Sedan dess har vi flyttat och utökat butiken. Sedan 2013 ligger vi på Södertorg i Visby och säljer både herr och dam.

Vad är det roligaste med att driva butik?
Alla härliga kundmöten! Kläder är viktigt, det kan få en människa att stärka sitt självförtroende och man vet att man lyckats när kunderna lämnar butiken med ett leende och kommer tillbaka igen för att be om hjälp med nästa köp. Många kommer också in till butiken för att få inspiration och det är helt fantastiskt att få en sådan respons!

Vad skulle du säga är er största tillgång?
Vår största tillgång är såklart alla våra kunder. Utan dem, inget Friendhs. Vi bygger upp vårt sortiment efter vad vi själva tycker om, men lyssnar alltid på våra kunder. Vi köper in mindre sorteringar av vissa plagg, men också friheten att vi får forma butiken som vi vill – vare sig det gäller exponering eller inköp av nya varumärken. Hållbarhet är också jätteviktigt för oss och det är något som kunderna uppskattar, vi har jobbat med hållbarhet i över 20 år och vi har varit med många av våra leverantörer på deras hållbarhetsresa. Vår största utmaning är att få säsongen att vara längre. Vi som verksamma på en ö som är välbesökt på sommaren har en hektisk period och svårt att hinna med när vi har fullt av kunder, till att det helt plötsligt trappas av. Efter pandemin har vi dock märkt att kundflödet ökat även efter sommaren. Vi har även märkt att eftersäsongen har blivit bättre, då vi har många nyinflyttade till ön och det har blivit fler helgbesök på grund av bland annat kryssningsfartyg.

Foto: Kristofer Djerf från Oscar Jacobsson och Kalle Hammar från Nudie jeans på besök för 25-årsjubilet.

Vilket skulle du säga är ditt största framgångsrecept?
Att verkligen se kunden det är det absolut viktigaste och att aldrig ignorera någon som kommer in. När man kommer till oss ska man känna sig välkommen och inte påtvingad att köpa något. Jag har en fantastisk omtyckt och kompetent personal. Mina kollegor Anki och Emelee är ett superteam som har många års erfarenhet i branschen och är superproffs. De har en gedigen utbildning inom textil och jobbat i butik i många år. Vi jobbar även stenhårt med sociala medier, många kunder kommer in för att köpa en vara tack vare att vi lagt ut den på Instagram eller Facebook. Sedan 2014 driver vi även webbutik. Liveshopping, som vi nyligen startat, tror vi mycket på. Det är roligt och nytänkande för de kunder som inte hinner komma till butiken och som också kan också kolla på liven i efterhand. Förr jobbade vi mer med kundkvällar ,men efter pandemin är liveshopping ett jättebra alternativ. Sen har vi ju våra fantastiska leverantörer som vi jobbat med länge, många av dem i över 20 år.

Vad motiverar dig till att driva butik?
Jag ska inte sticka under stolen med att utbrändheten har varit nära många gånger. Det är mycket jobb att driva butik. Du har hand om allt som inköp och ekonomi, men också ett stort ansvar när det gäller att ha möjlighet att behålla sin personal. Man kan tyvärr inte vara själv i allt, det gäller att vara bra på att delegera och driva butiken. Att tillsammans vara ett team och hjälpas åt. Även om man tvivlat och varit trött många gånger så skulle jag aldrig vilja byta bana. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj, så man är väl inpräntad att jobba på och hitta glädjen och positiviteten i det man gör, trots att man stöter på motgångar ibland. Jag tackar mina föräldrar för det, och tänk det har i år blivit hela 25 år!

Friendhs på sociala medier

Instagram: @friendhs 
Facebook: @Friendhs trend & mode

På bilden till vänster ovan: Adam Cole/Anki Engqvist, Annelie Norrby och Emelee Engtröm.

Nyheter