Månadens butik oktober 2023: Liza Design
Det är alltid inspirerande att höra om butiker som drivits av samma familj i generationer, och det är precis det månadens butik har gjort. Vi har träffat Hanna Wallentin som är den fjärde generationen som driver månadens butik, Liza Design. Företaget som grundades 1974 var från början en tillverkare av olika varor i läder. Butiken öppnade 1986 i en källarlokal och har idag vuxit till 500 kvm som idag säljer väskor, accessoarer och skor. Ta del av intervjun med Hanna nedan.
Kan du dela med dig av tips på något du gjort för att utveckla din verksamhet?
Det senaste året har vi satsat mycket på butiken genom att byta inredning och bygga om, bland annat med nya panelväggar, vi har utökat vårt sortiment på skor med nästan det dubbla. Vi har mottagit så mycket beröm från våra kunder sedan vi gjorde om i butiken, de tycker att varorna syns bättre och det har blivit en snyggare helhet.
Vad identifierar ett bra samarbete mellan leverantör och butik?
För oss som är en liten familjeägd butik, är det viktigt att leverantören inte har för höga inköpskrav för att det ska fungera för oss. Vi är ingen stor kedja som kan köpa hundratals sorter av samma märke, därför uppskattar vi när leverantörerna förstår det och i stället för att tvinga oss köpa fler skor vi inte vill ha, hjälper oss hitta rätt sorter som fungerar på vår ort.
Vad anser du är den viktigaste aspekten när det kommer till den fysiska butiken?
Solklart personalen! Det är jätteviktigt att det är en kunnig och trevlig personal som verkligen hjälper kunderna som kommer in till butiken. Vi kan inte konkurrera med priserna på nätet, men det vi kan göra är att erbjuda kunderna service i världsklass – något nätbutikerna inte kan! Sedan är butikens utseende och planering även viktigt, är det för trångt och varorna inte exponeras ordentligt så är det svårt för kunderna att hitta vad de letar efter.
Vilken är er största lärdom av att driva en butik?
Att balansera inköpen mot säsong när vädret är så oförutsägbart är alltid en utmaning. Förra året hade vi, till exempel, en så varm och fin höst vilket gjorde att det knappt såldes några höstskor då man gick direkt från sneakers till varmfodrade kängor. Denna sommar hade vi ca. 16 grader och ösregn hela juli och därför såldes inga sandaler eller sandaletter. Det är svårt att anpassa inköpen när man aldrig vet hur vädret ska bli till nästa säsong.
Vad har ni för strategi när det kommer till ert sortiment?
Det ska finnas något för alla! Vi har under åren som gått lyssnat på våra kunders önskemål gällande märken och modeller, och försöker ha något i alla prisklasser. Vi köper till exempel populära modeller för säsongen både från leverantörer som säljer dem till lägre pris i syntet, och andra leverantörer som satsar mer på kvalitet till ett lite högre pris. På så sätt kan förhoppningsvis alla ha råd att köpa de trendande varorna, oavsett ekonomi, då det alltid finns ett billigare alternativ.
Liza Design på sociala medier:
Instagram: @lizadesign
På bilden ovan: Hanna Wallentin & Lena Rydh