Månadens butik: Birger Jarls Under

Birger Jarls Under på Birger Jarlsgatan i Stockholm och med egen webbshop har över 25 års erfarenhet av att hjälpa kunder hitta perfekta underkläder för olika tillfällen och ett noga utvalt sortiment från hela världen. Vi passade på att ställa några frågor till Theodora Chahine:

Berätta om Birger Jarls Under! Vad erbjuder ni era kunder?
”Vi är en underklädesbutik som även under vår och sommar erbjuder ett stort utbud av badkläder. Baserat på lång erfarenhet och expertis samt passion för de vackraste av underkläder i högsta kvalitet, erbjuder vi ett noga utvalt och unikt produktutbud. Bland våra varumärken återfinns bl a Aubade, Andres Sarda, Marie Jo, Primadonna och Wolford. Vårt utbud omfattar underkläder för alla tillfällen – jobb, vardag och fest – från funktionella till de mest sensuella i skir spets.
I en mindre butik som denna har jag fördelen och styrkan att ha kontroll över hela kedjan, från val av samarbetspartners, inköpsfasen, till att matcha kunden med rätt plagg. Vågar lova att det varje dag “skapas under på Birger Jarls Under”. Det ger en sådan glädje att hitta den perfekta matchningen och se de glada, nöjda, stolta kunderna lämna butiken. Jag brinner för att skapa fina och långsiktiga kundrelationer, för att kunna uppnå detta krävs att kunden känner trygghet, engagemang och kundfokus när de besöker vår butik.
Mitt recept för att skapa fina kundrelationer är att möta kunden med gedigen erfarenhet och expertis, ett varmt hjärta som utstrålar kärlek, lyhördhet där vi lyssnar in och läser av kundens behov samt inte minst att vi ger kunden vår fulla uppmärksamhet från det att de stiger in i butiken och vi möter dem med ett leende. För att måna lite extra om våra kunder så har vi gjort lyxiga provrum där kunden själv kan välja mellan olika belysningsalternativ. Vi erbjuder också uppskattade bh-provningar utanför ordinarie öppettider, där kunden får ha butiken för sig själv.
Goda relationer är också något som jag månar om med mina leverantörer, med agenturerna. Att snabbt återkoppla i uppföljning av försäljning, samt vara mån om att synliggöra dem i mina inlägg på social medier – har jag etablerat fina och för mig mycket värdefulla relationer.”

Berätta om era samarbeten med influencers! Vi ser att Isabella Löwengrip och Molly Sandén är kunder?
”Vi är stolta över att ha en stor bredd i vår kundkrets, däribland återfinns också större artister och influencers. För dessa kan det vara extra betydelsefullt med rätt under för att de skall känna sig bekväma i media och under framträdanden. Jag tror att för influencers och artister är det viktigt att kunna känna sig trygga och väl omhändertagna samtidigt som de får den bästa expertisen, när de skall prova ut underkläder – vilket vi strävar efter att ge alla våra kunder. Med rätt under sitter kläderna vackert och får ett bra fall.”

Och om man ska gifta sig, vad får man för hjälp av er?
”Jag brukar säga att oavsett sammanhang är det oerhört viktigt att allt känns rätt underifrån. Det lyser/speglar rakt igenom. En bröllopsklänning vill och skall få ta plats och synas, då är det viktigt att komplettera med rätt underkläder, dvs exempelvis sömlösa eller en bh utan axelband och med djup rygg. Underkläderna får inte skava eller kännas obekväma. Mitt motto är “har du rätt storlek och passform ska du inte känna dina underkläder”. För våra blivande brudar har vi den vackraste spets från Schweiz liksom det finaste sidenlinnen och rockar, samt kit speciellt utvalda för bruden och hennes tärnor.”

Vad är det roligaste med att driva butik?
”Det roligaste är alla fantastiska kundmöten. Glädjen vi får av att hjälpa kunden att hitta rätt underkläder för olika sammanhang och tillfällen. Många kvinnor kan tycka att det är ångestfyllt att prova underkläder eller badkläder. Vi möter och fångar upp denna känsla av otillräcklighet och osäkerhet med expertis och värme och hjälper till att lyfta fram det vackraste på kvinnans kropp så när de lämnar butiken känner sig vackra och lyckliga, vi vänder ångesten till glädje! Då jag brinner för fina och goda relationer med kunderna, har jag en stor återkommande kundkrets, vilket jag är väldigt tacksam för.”

Vilken är den främsta utmaningen med att driva butik idag och hur gör ni för att överkomma
den?
”Vi konkurrerar med näthandeln, som tar marknadsandelar. Dock ser vi stora fördelar med att ha en fysisk butik, som vi valt att komplettera med en webshop. I det fysiska mötet eller via online-konsultation, så identifierar vi vilka plagg som passar bäst kundens kroppsform och önskemål. På nätet blir utbudet alltför stort, varje kropp är unik och det krävs omfattande egen research från kundens sida för att hitta rätt produkter. Butiken har redan gjort det fina urvalet, på så sätt sparar kunden både tid och pengar. Känslan och upplevelsen du kan ge kunden i en butik är oslagbar. Vi för även en kundjournal där vi dokumenterar kundens köp och storlek, på så sätt vet vi vad kunden har köpt innan och vad den behöver komplettera med.”

Hur tror ni att framtidens butik kommer att se ut?
”Jag tror att det är viktigt med att butiken syns i sociala medier och butiken har en attraktiv hemsida. Kunden vill kunna läsa på innan besöket, de ska även kunna komplettera med beställningar via webshopen. Då är det viktigt att du förmedlar samma känsla i både butik som på nätet.
Jag tror att vi kommer att få se mer av  öppna, luftiga ytor. Pandemin har lärt oss att hålla lite distans till varandra. Hållbarhet kommer också att stå fortsatt i fokus, bl a i form av hög efterfrågan av tidlösa kläder i hög kvalitet som har lång livslängd, samt att butikerna kommer att hålla mindre lager. Kunden kommer till butik för rådgivning och utprovning och att vi därefter beställer in kundens varor. Därför är det fortsatt viktigt att jobba med leverantörer som kan hålla en kort leveranstid och en B2B.
Webbhandeln kommer sannolikt att fortsätta blomstra. Samtidigt som det alltid kommer att finnas ett behov av den fysiska butiken. Initialt tror jag att vi kommer att se en boom i takt med att kunderna blivit vaccinerade, då det finns ett uppdämt behov av fysiska möten och att få specialisthjälp för att uppdatera garderoben med nya under.
Samarbeten med företag med olika spetskompetens för att kunna erbjuda kunden en kompletterande service. Vi har tex redan nu inlett ett samarbete Sarah Nordström som är grundare till Stilbyrån. Vi ser detta som ett givande samarbete där deras roll är att hjälpa sina kunder att bygga en hållbar garderob som harmoniserar med uppdragsgivarens stil och värderingar. Grunden för en bra garderob börjar med rätt under! Butiken är i tillväxtfas och för att kunna växa och utvecklas så som jag önskar både i den fysiska butiken och digitalt har jag valt att ta hjälp av en affärsutvecklare.”

Nyheter