Månadens butik: Carlos

Carlos är en butik i Eksjö som drivs av Sophie Carlo, som är den fjärde generationen som driver butiken som hennes gammelfarfar startade år 1908. Vi tog ett snack med Sophie om hur allt började, vilken som är den största utmaningen i branschen idag och vad hon tror är det viktigaste för att lyckas driva en butik.

Berätta om Carlos, hur började allt?
”Carlos är en gammal inarbetad butik som startades av Carl O Johansson (min farfars far) år 1908. Vi blir alltså 113 år i år! Jag är nu fjärde generationen Carlo som driver butiken. Jag tog över butiken efter min mamma och pappa för 4 år sedan. De hade då drivit den i över 30 år. Man kan säga att jag har vuxit upp på Carlos och har alltid känt att det är mitt andra hem.”

Vad har ni för strategi när det kommer till ert sortiment?
”Vi försöker ha ett brett sortiment som passar både mor och dotter. Jag tror på att erbjuda ett riktigt stort damsortiment i olika prisklasser. Man ska bli inspirerad när man kommer in i vår butik så därför har vi en blandning av kläder, skor, väskor, accessoarer och inredning. Här finns något för alla. I samband med att vi nu utökar vår butiksyta kommer vi fr.o.m. december i år att kunna erbjuda ett ännu bredare damsortiment.”


Foto: Sophie och hennes team. Fotograf: Mirja Claesson, Misovi Foto.

Vad är det roligaste med att driva en butik?
”Det roligaste med att driva en butik är att man möter så många positiva, glada och shoppingsugna människor. Alla härliga möten med kunderna är det vi brinner för. Det är aldrig tråkigt att gå till jobbet. Det är verkligen en lyx att känna så.”

Vad skulle ni säga är den största utmaningen för er bransch idag?
”Den största utmaningen för vår bransch är att det är viktigt att det finns många bra klädbutiker så att våra leverantörer har kunder att leverera till så att de finns kvar. Vi är ju lika beroende av våra leverantörer som de är av oss.”

Vad skulle du säga är det viktigaste i mötet med kunden?
”Det viktigaste i mötet med kunden är att man är lyhörd och lyssnar på vad kunden har för behov. Att hitta de plaggen som får kunden att känna sig strålande och bekväm på en och samma gång. Det är en rolig utmaning att hitta kläderna som blir kundens garderobsfavoriter!”

Vad tror du är de viktigaste ingredienserna för att lyckas med det ni gör?
”De viktigaste ingredienserna för att lyckas med det vi gör är god service där kunden är i centrum. Att skapa en positiv känsla i butiken och en helhetsupplevelse är viktigt. Att erbjuda ett brett och blandat utbud är också viktigt. Vi har grymma leverantörer som vi litar på att de presenterar attraktiva kollektioner.”

Carlos på sociala medier
Instagram:  carlosieksjo
Facebook: CarlosiEksjo

Nyheter